نرم افزارحسابداری صدگان

پول دولت و پول مردم

0 796

حسابداراپ

جلیل قربانی

ریال از ابتدا هم هیچ‌گاه پول مردم ایران نشد، به جای آن زار (هزار) به‌کار می‌رفت. ریال فقط در ثبت حسابداری رسمی بانکی، مالیاتی و اداری مرسوم بود. مردم یک صفر از پول ملی را حذف و تومان را جایگزین آن کرده و یک حرف از تومان را هم حذف و تومن به‌کار می‌بردند.

پندار سیستم


در معاملات هزار تومنی، ۴ صفر از پول ملی حذف می‌شود؛ پیراهن ۲۵ تومنی یعنی پیراهن ۲۵۰ هزار ریالی. همین طور در معاملات میلیون تومنی، ۷ صفر و در معاملات میلیارد تومنی، ۱۰ صفر از پول ملی حذف می‌شود.

هیچ شهروندی احساس نمی‌کند که حذف صفر در گفتگوهای معاملاتی، موجب کاهش قیمت یک کالا می‌شود، بلکه فقط باعث کاهش انرژی در گفتن و شنیدن اعداد بزرگ می‌شود.

در شرایطی که اقتصاد با تورم دو رقمی بیش از ۳۰ درصد روبرو باشد، کاهش صفر از واحد پولی که در واقع جایگزینی یک واحد پولی جدید به جای واحد پولی قدیم است، نواختن سرنا از سرِ گشاد آن است تا شاید صدایی بلندتر از آن به‌ درآید.

کاهش تعداد صفرها در واحد پول ملی، ممکن است موجب آسان‌ترشدن عملیات حسابداری و کاهش هزینه‌های اداری شود، اما دولت باید دو هزینه را برای این کار تحمل نماید؛ هزینه معدوم کردن اسکناس‌ها و‌ مسکوکات قدیم و هزینه چاپ اسکناس‌ها و مسکوکات جدید هم که هر دو عدد قابل توجهی خواهد بود.

صفرها پشت دروازه تورم آماده ورود دوباره هستند. هر چند آمادگی مردم و فراهم‌بودن زمینه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای انجام این کار امری ضروری است، اما پیش‌شرط اصلی آن، کنترل تورم و تضمین عدم برگشت صفرها به واحد پول جدید است.

اگر راه‌حل مشکل تورم و کاهش نقدینگی، حذف صفر باشد، مردم در این کار به اندازه کافی ماهر هستند. بارها گفته‌اند که در کشورهای توسعه‌نیافته، همیشه دولت‌ها از مردم کشورشان عقب‌ترند…!



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.