- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

پس از ۱۰ سال اجرای آزمایشی ،طلا همچنان غیرکارشناسی مالیات می‌دهد!

لایحه اصلاح مالیات بر ارزش افزوده طلا از ۹ به سه درصد که ماه‌هاست از سوی سازمان امور مالیاتی به مجلس ارسال شده، هنوز بررسی و تعیین تکلیف نشده است. بر این اساس همچون ۱۰ سال اخیر مالیات بر کل قیمت طلای زینتی بسته و در هر چرخه ساخت و ذوب طلا دوباره برقرار می‌شود.


با شکل‌گیری تورم فزاینده از ابتدای سال جاری، بازارهای سرمایه‌ای و غیر سرمایه‌ای مانند بازار کالا تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. یکی از بازارهای سرمایه‌ای مصرفی، بازار طلاست و با اینکه به عنوان یک وسیله حفظ ارزش پول همیشه مطرح بوده، یکی از اقلام کاربردی و مصرفی نیز بوده است.علاوه بر شرایط تورمی که روی قیمت طلا اثر گذاشته است،
مالیات بر ارزش افزوده نیز یکی از علل بالا بودن قیمت این کالای مصرفی – سرمایه‌ای شده است؛ مالیاتی که بر کل قیمت طلا بسته می‌شود و در هر چرخه ساخت و ذوب طلا دوباره برقرار است.این مساله در حالی است که بسیاری از فعالان این صنعت معتقدند که مالیات بر ارزش افزوده نه بر وزن طلا بلکه باید بر دستمزد تبدیل آن به اشکال مختلف بسته شود؛ چرا که ادامه این روند می‌تواند به ورشکستگی بازار طلا در کشور منجر شود. مجموع این مسائل و گلایه طلافروشان باعث شد بالاخره سازمان امور مالیاتی لایحه‌ای را برای حذف این نوع مالیات طراحی کند تا نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا و جواهر از ۹ به سه درصد کاهش یابد.

لایحه کاهش مالیات بر ارزش افزوده طلا که از سال اواخر سال ۱۳۹۶ در دستور جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، در صورت تصویب می‌تواند در کاهش قیمت طلا و در نتیجه رونق گرفتن این بازار بسیار اثرگذار باشد و به نفع مصرف‌کننده نیز خواهد بود؛ هرچند این مساله می‌تواند باعث افزایش صادرات این کالا به خارج از کشور به دلیل به صرفه شدن آن هم شود.

پیش از این هم سید کامل تقوی نژاد – رییس سازمان امور مالیاتی – درباره نظر دولت مبنی بر اخذ مالیات بر ارزش افزوده از طلا گفته بود که اگر زمان اجرای مالیات بر ارزش افزوده، اخذ مالیات از طلا آغاز نمی‌شد، این کار بهتر بود.اما اکنون که حدود ۱۰ سال از اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌گذرد و پتانسیل صنعت بزرگ طلا و جواهر را تحت تاثیر قرار داده، مقرر شده این قانون اصلاح شود و لایحه آن در ابتدای سال در کمیسیون اقتصادی مجلس و سازمان امور مالیاتی ارسال شده تا طبق آن اصل طلا از مالیات بر ارزش افزوده معاف شود اما هنوز این لایحه برای تایید نهایی وارد صحن علنی مجلس نشده است.
در همین باره نادر بذرافشان – دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر، با اشاره به مشکلات پیش‌روی صنف طلا و جواهر از مجلس خواست اصلاح قانون مالیات برارزش افزوده را هرچه زودتر در صحن علنی بررسی کند.

او همچنین با انتقاد از صدور دستورالعمل های غیرکارشناسی برای این صنف اظهار کرد که قوانین دست و پاگیر و دستورالعمل‌های آنی صنعت طلا و جواهر را در مرز نابودی پیش برده است و اگر دولت از این صنف و صنعت حمایت نکند باید منتظر یک بحران جدی در این بخش بود.

رکود موجود در صنف و صنعت طلا و جواهر را بی سابقه است و دولت و مجلس باید به کمک اصناف بیایند.دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به عوارض اجرای غیرکارشناسی قانون مالیات برارزش افزوده تصریح کرد که با اجرای این قانون خریداران مصنوعات طلا به طور قابل توجهی کاهش یافتند و رکود موجود در این بازار باعث تعطیلی ۵۰ درصدی صنف طلا و جواهر و بیکاری خیل وسیعی از کارگران و فعالان این صنف شده است. با طولانی شدن اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده به نظر می‌رسد اراده‌ای برای حل مشکل مالیات برارزش افزوده علیرغم همه جلسات هنوز وجود ندارد و با رسیدن به ماه‌های پایانی سال و موضوع لایحه بودجه سال ۹۸، اصلاح این قانون به حاشیه رفته است.
مرجع : ایسنا