- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

طرح الزام پزشکان به نصب کارتخوان بانکی

۲۰نفر از نمایندگان مجلس طرح الزام پزشکان به نصب دستگاه کارتخوان بانکی در مراکز سلامت و مطب‌ها را تقدیم هیات رییسه مجلس کردند.


 از توجیهات طرح الزام پزشکان به دستگاه کارتخوان بانکی تاکید شده که این طرح در راستای اجرای سیاست‌های کلی سلامت مبنی بر شفاف سازی قانونمند درآمد، هزینه‌ها، فعالیت‌ها و همچنین بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی تدوین و پیشنهاد شده است.

بر اساس دلایل توجیهی ذکر شده در طرح مذکور، هدف اصلی این طرح الزام فراهم کنندگان خدمات سلامت مشمول افراد حقیقی و حقوقی به تجهیز مطب‌ها و مراکز ارائه خدمت به دستگاه‌های کارتخوان و ایجاد شفافیت در گردش و تعاملات مالی بین این مراکز و دریافت کنندگان خدمات است که زمینه نظارت بر رعایت تعرفه‌ها، درآمدها و سایر تعاملات مالی را فراهم می‌کنند.

تمام مطب‌ها و داروخانه‌های مشمول ماده ۳ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب ۱۳۳۴ و موسسات مذکور در ماده ۱ همان قانون مکلفند ظرف مدت سه ماه مجهز به دستگاه کارتخوان شوند و تراکنش‌های مالی خود را از طریق آن انجام دهند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است زیرساخت‌های بهره برداری از دستگاه‌های کارتخوان در مناطق غیر برخوردار را فراهم سازد.

تبصره ۱- سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است با همکاری بانک مرکزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظرف مدت یک ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون آیین نامه اجرائی آن را تهیه و به تصویب هیات وزیران برساند.

تبصره ۲- عدم نصب و راه‌اندازی تجهیزات فوق توسط ارائه دهندگان خدمات سلامت مشمول مجازات‌های مقرر در ماده ۴ قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی مصوب ۱۳۶۷/۱۲/۲۳ و مجازات‌های ماده ۲۸ قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۳ و نیز جریمه معادل دو درصد درآمدهای سالیانه مودی با رعایت تبصره ۴ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشد.

لازم به ذکر است که مسئله عدم نصب دستگاه کارتخوان توسط برخی از پزشکان در سراسر کشور و دریافت وجوه حق ویزیت و عمل‌های پزشکی به صورت نقدی یا حواله در وجه اشخاص نزدیک به منظور فرار مالیاتی و عدم شفاف سازی درآمدها باعث شد تا مسئولان سیستم بانکی و شرکت‌های پرداخت الکترونیک در کنار مسئولان سازمان امور مالیاتی به کارتخوان در مطب‌های پزشکی واکنش نشان دهند؛ بر اساس آمار بسیاری از پزشکان در بحث مالیات اقدام به کم اظهاری می‌کنند که با اجرایی شدن طرح الزام نصب دستگاه کارتخوان درآمد پزشکان به عنوان قشری با درآمد بالا شفاف شده و سازمان امور مالیاتی نیز مالیات واقعی آن‌ها را محاسبه و اخذ خواهد کرد.