- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

سود ماه‌شمار، بخت بورس را باز می‌کند؟

مطابق اعلام بانک مرکزی مصوبه شورای پول و اعتبار مورخه ۲۰ آذر ماه از ابتدای بهمن‌ماه ۱۳۹۷ معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری از «روز شمار» به «ماه شمار» تغییر خواهد یافت و بانک‌ها اجازه پرداخت سود روزشمار به سپرده‌های کوتاه مدت را نخواهند داشت.


برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند این سیاست علاوه بر کنترل تقاضای سفته‌بازی و مقابله با تورم می‌تواند مقدمه‌ای برای برطرف کردن چالش‌های نظام بانکی از جمله کمک به اصلاح سوء رفتار برخی بانک‌ها در پرداخت سود موهومی به سپرده گذاران باشد که در سال‌های اخیر، هزینه تامین مالی سنگینی را به بانک‌ها تحمیل کرده است.
هر چند درباره بخشنامه تازه بانک مرکزی و تاثیر احتمالی آن در بازار سهام نمی‌توان پیش بینی درستی داشت اما با عملیاتی شدن این بخشنامه که از بهمن ماه آغاز می‌شود می‌توان انتظار داشت که بخشی از تمایل سپرده گذاری مردم در بانک‌ها کاسته شود و قسمتی از نقدینگی‌های سیستم بانکی وارد بورس شود.
مصطفی امید قائمی مدیرعامل سابق فرابورس می‌گوید: با سیاست بانک مرکزی مبنی بر پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری به صورت «ماه شمار»، منابع بیشتری به سمت بازار سرمایه حرکت می‌کند و خرید اوراق نیز بیشتر می‌شود. اینکه بانک طی یک ماه اقدام به پرداخت سود نکند این موضوع کمک به رونق بازار اوراق و مشارکت بیشتر مردم خواهد کرد.

امیدقائمی در مورد وضعیت بورس می‌گوید: این موضوع به قیمت نفت وابسته است و به نظر می‌آید بهبود وضعیت بورس را طی ماه‌های آینده شاهد باشیم البته پایان سال نزدیک است و در ماه‌های پایانی سال دولت به نقدینگی زیادی نیاز دارد، اما با شرایط موجود طی ماه‌های آتی شاهد عرضه‌های هیجانی در بورس خواهیم بود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به افزایش بهای دلار طی ماه‌های گذشته ادامه می‌دهد: پیش بینی می‌شود پس از نوروز شاهد رونق مجدد بورس باشیم، زیرا افزایش نرخ ارز باعث شد تا گزارش‌های ۹ و ۱۲ ماهه شرکت‌ها مثبت باشد ضمن آنکه هم اکنون نیز گزارش‎‌های خوبی از شرکت‌ها شنیده می‌شود.
مرجع : روداد ۲۴