- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

دولت و حاکمیت باید تعارفات مالیاتی را کنار بگذارد.

نایب رییس اول اتاق ایران گفت:دولت و حاکمیت باید تعارفات مالیاتی را کنار بگذارد.


پدرام سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بودجه ۹۸، اظهار کرد: ما سال بسیار سختی پیش رو داریم و باتوجه به کمبود منابع به ویژه برای دولتی که اصولا علی‌رغم کاهش نسبی، وابستگی بودجه به نفت دارد، کار را سخت‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: هم‌چنین برای دولتی که اصولا چنین گستردگی در تخصیص بودجه دستگاه‌ها و سازمان‌های متعدد و به ویژه خارج از خودش به میزان قابل توجهی دارد و حتی درجه اولویت تخصیص بودجه به آن‌ها، بیش از خدمات و کالاهای عمومی مانند آموزش و بهداشت شده، بسیار کار سختی است.

نایب رییس اول اتاق ایران افزود: نکته‌ مهمی که باید از منظر بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد، این است که با توجه به کاهش درآمدهای نفتی، دولت باید از هر تصمیم‌گیری و هر سیاست‌گذاری که موجب محدودیت بیش‌تر بخش خصوصی و قرار گرفتن فضای کسب و کار در تنگنا می‌شود و در نتیجه آن، به صادرات نیز لطمه وارد می‌کند، به شدت پرهیز کند، زیرا درجه وابستگی بودجه به مالیات ناگزیر افزایش پیدا می‌کند و مالیات را نیز قشری می‌توانند پرداخت کند که کسب و کار سودآوری داشته باشند.

سلطانی با بیان این‌که دولت و حاکمیت باید تعارفات مالیاتی را کنار بگذارد، خاطرنشان کرد: هم‌چنین در این راستا باید معافیت‌های بی‌حد و اندازه مالیاتی به یکسری از دستگاه‌ها را حذف کند.

وی با بیان این‌که سال آینده سالی نیست که بار اداره کشور بر دوش بخش خصوصی و یا بخش محدودی از اقتصاد ما باشد، تصریح کرد: بر اساس اعلام مسئولان سازمان امور مالیاتی قریب به ۴۰ درصد اقتصاد ما، معاف از مالیات است و طبیعتاً در اداره کشور سهم خود را ایفا نمی‌کنند.

نایب رییس اول اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: لذا ما خواستار آن هستیم که معافیت مالیاتی برخی دستگاه‌ها متوقف شود و آن‌ها نیز به جمع مالیات‌دهندگان اضافه شوند.

سلطانی خاطرنشان کرد: تکمیل و نهایی کردن اجرای نظام جامع مالیاتی نکته مهمی است که دولت باید به آن توجه کند و ۲۰ درصدی که فرار مالیاتی انجام می‌دهند را به زیر چتر مالیات بیاورد و از این طریق منابع خود را تجهیز و فشار را از بخش خصوصی و تولید کمتر کند.