- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

به دنبال حذف ۴ صفر از پول ملی هستیم

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نقدینگی ۱۷۰۰ هزار میلیاردی ۳۰درصد قدرت خود را به دلیل تورم از دست داده، عنوان کرد که می‌خواهیم ۴ صفر از پول ملی را حذف کنیم و باید این کار هر چه زودتر انجام شود.


رئیس کل بانک مرکزی از تقدیم لایحه حذف ۴ صفر پول به دولت طی روز گذشته خبر داد و گفت: بانک مرکزی بر بازار ارز مسلط است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، صبح امروز خبرهای مختلفی از محتویات نشست رئیس کل بانک مرکزی با نمایندگان مجلس منتشر شد که متاسفانه بعضاً با اشتباهاتی همراه بود.

همین امر موجب شد تا روابط عمومی بانک مرکزی مشروح سخنان همتی در فراکسیون ولایی مجلس را منتشر کند که در ادامه می خوانید؛

بر بازار ارز مسلط هستیم / شتاب تورم را کنترل کردیم

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در نشستی که به دعوت فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، سیاست های پولی و ارزی دولت را تشریح کرد.

رییس کل بانک بانک مرکزی با اشاره به مجموعه اقدامات این بانک در چند ماه اخیر گفت: در حوزه ریالی و ارز، بانک مرکزی بر بازار ارز مسلط است و این نهاد روند تعادلی نرخ ارز را با تدبیر و رعایت عوامل دخیل در بازار پیش می برد و همانطور که قبلا نیز گفته ام این روند تعادلی بازار ارز نبایستی براساس هیجانات کوتاه مدت پیش برده شود.

همچنین در ادامه همتی باتوجه به مجموعه اقدامات در حال انجام پیش‌بینی کرد که عرضه ارز توسط صادرکنندگان غیرنفتی شتاب بیشتری بگیرد.

بنا به اظهارات رییس شورای پول واعتبار، مهم ترین اقدام پیش‌روی بانک مرکزی اصلاح نظام بانکی و سامان دادن به این مهم است؛ به گفته همتی این موضوع نیز از حساسیت و اهمیت بسیاری برخوردار است و نباید شتابزده عمل شود.

رییس کل بانک مرکزی صیانت از سپرده های مردم و ثبات بازار پول را مهم ترین دغدغه بانک مرکزی خواند و تأکید کرد که این امر ، اصل مهم بانک مرکزی در پیشبرد طرح اصلاح نظام بانکی است.

یادآور می شود که دراین جلسه همتی اعلام کرد که لایحه حذف چهار صفر از پول ملی روز گذشته از سوی بانک مرکزی تقدیم دولت شده است و امیدوارم هر چه سریع تر این مهم به نتیجه برسد.

عالی ترین مقام بانک مرکزی با اشاره به منفی شدن شاخص بهای تولیدکننده در آذر ماه که نسبت به آبان ماه ۴.۵ واحد درصد کاهش داشته است و نیز کاهش رشد بهای کالاها و خدمات مصرفی در ماه های آبان و آذر ابراز امیدواری کرد با ثبات ایجاد شده در بازار و روند نرخ ارز شاهد کنترل بیشتر تورم باشیم.

گفتنی است در این جلسه، همتی در ادامه به سوالات متعدد نمایندگان در امور ارزی و اعتباری و بانکی به تفصیل پاسخ داد.


حذف ۴ صفر از پول ملی چه تاثیری دارد؟

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، معتقد است که حذف ۴ صفر از پول ملی تغییری در شرایط اقتصادی همانند شرایط تورمی، رکودی و قدرت خرید مردم نمی گذارد و فقط ساده سازی اعداد صورت می گیرد.

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در جریان بررسی لایحه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دولت حذف ۴ صفر از پول ملی تصویب شد، گفت: از روز نخست که بحث حذف یک صفر مطرح شده بود، پیشنهاد شد که ۴ صفر حذف شود چراکه با توجه به هزینه های سنگین حذف صفرها، این اقدام منطقی تر است.نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با حذف ۴ صفر از پول ملی نحوه محاسبه ساده تر می شود، افزود: کمیسیون اقتصادی بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی را آغاز کرده که یکی از مواد این طرح حذف صفر است و با این اقدام، تمام محاسبه های بخش حسابداری تغییر یافته و اسناد و مدارک عوض می شود.

حذف ۴ صفر از پول ملی هیچ تغییری در شرایط تورمی، رکودی و قدرت خرید مردم نمی گذارد
وی ادامه داد: با توجه به هزینه های بالای حذف صفر و انتقال از محاسبه های عددی قبلی به جدید، محاسبه ها باید براساس ۴ صفر انجام شود.پورابراهیمی با بیان اینکه حذف ۴ صفر از پول ملی هیچ تغییری در شرایط اقتصادی همانند شرایط تورمی، رکودی و قدرت خرید مردم نمی گذارد، تاکید کرد: با حذف ۴ صفر فقط ساده سازی عددها صورت می گیرد و تقریب عددها آسان تر می شود، براین اساس مجلس با حذف ۴ صفر موافق تر بوده و در طرح بانکداری به آن توجه کرده است.

حذف یک صفر ارزش ندارد
وی افزود: پس از تصویب طرح بانکداری در مجلس بازه زمانی کوتاه مدتی در نظر گرفته می شود تا انتقال از پول ملی کنونی به پول ملی جدید انجام شود.رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با حذف ۴ صفر یک دلار حدود ۱۰ تومان ارزش دارد ،که یک رابطه واحدی ایجاد می کند، تصریح کرد: حذف صفر از پول ملی هزینه های زیادی به بودجه وارد می کند چراکه بر این اساس سیستم های حسابداری و اسکناس ها باید تغییر یابد، به همین دلیل حذف یک صفر ارزش نداشته و باید حذف ۴ صفر صورت گیرد.

مرجع : خانه ملت