- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بسته جدید مالیاتی دولت شامل ترکیب مالیات شرکت‌ها و مشاغل

بیش از ۱۵۳ هزار میلیارد تومان از درآمد دولت در لایحه بودجه ۹۸ طبق تحلیلی که مرکز پژوهش های مجلس ارائه کرده از محل مالیات خواهد بود که در این میان ۲۵ هزار میلیارد تومان آن مالیات بر درآمد و مشاغل است.


به گزارش خبرنگار ایبِنا، در بخشی از گزارش این مرکز پیرامون پیش بینی های مالیاتی لایحه بودجه سال ۹۸ عنوان شد: در لایحه پیش بینی شده که نزدیک ۳۸ درصد منابع عمومی دولت از محل درآمدهای مالیاتی تامین شود که بیش از ۱۵۳ هزار میلیارد تومان است.

مالیات ها در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته مالیات های مستقیم (مانند مالیات بر شرکت ها، مالیات حقوق و دستمزد، مالیات بر نقل و انتقال ملک …) و مالیات های غیر مستقیم (مانند مالیات از واردات، مالیات ارزش افزوده و …) تقسیم می شوند.

بر اساس بایحه بودجه سال ۱۳۹۸ مقرر شده که حدود ۴۴۳ درصد کل مالیات ها (حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان) از طریق مالیات های مستقیم و ۵۷ درصد مابقی آن (حدود ۸۸ درصد هزار میلیارد تومان) از محل مالیات های غیر مستقیم جمع آوری شود.

از میان مالیات های مستقیم، مالیات بر شرکت ها نزدیک ۳۷ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که حدود ۲۴ درصد کل درآمدهای مالیاتی منابع عمومی بودجه است. مالیات شرکت ها نسبت به قانون سال ۱۳۹۷، نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده و با احتساب تورم، این کاهش قابل توجه است.

شرکت ها قرار است در سال ۱۳۹۸ به این شرح مالیات بدهند:

– شرکت های غیر دولتی: ۲۴ هزار میلیارد تومان

– شرکت ها و موسسات دولتی: ۱۲ هزار میلیارد تومان

– سازمان های اداره کننده نهادها و بنیادها: ۱۶ میلیارد تومان (شرکت های مربوط به نهادها و بنیادها به عنوان شخصیت حقوقی مستقل خودشان جداگانه مالیات می دهند).

در سال ۱۳۹۸ مالیات بر درآمد و مشاغل، حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که ۱۶ درصد از کل درآمدهای مالیاتی عمومی را شامل می شود.

ترکیب این نوع مالیات به شرح زیر است:

کارمندان دولت ۷ هزار میلیارد تومان

کارکنان بخش خصوصی: ۶ هزار میلیارد تومان

اصناف و مشاغل: ۱۰ هزار میلیارد تومان

مستغلات: ۱.۵ هزار میلیارد تومان

پیش بینی دولت این است که این نوع مالیات (بدون در نطر گرفتن سهم شهرداری) در مجموع حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان عاید بودجه کشور خواهد کرد که نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان آن برای بخش سلامت است.

به طور کلی و از بابت تحقق مالیات پیش بینی شده می توان گفت که در سال ۱۳۹۸ معادل ۱۵۳ هزار میلیارد تومان به عنوان درآمدهای مالیاتی عمومی مقرر شده است. این رقم نسبت به رقم درآمدهای مالیاتی عمومی قانون بودجه سال ۱۳۹۷ که حدود ۱۴۲ هزار میلیارد تومان بود، حدود ۸ درصد رشد داشته است.

اگر تورم امسال و سال آینده را حداقل ۳۰ درصد در نظر بگیریم، این یعنی اینکه مالیات به قیمت ثابت (تورم در رفته) تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده که قابل توجه محسوب می شود. احتمالا این کاهش به دلیل توجه به وضعیت اقتصاد و با ملاحظه کمک به وضعیت آن است.


طراحی سازوکار جدید مالیاتی/ راهکار جدید مقابله با فرار مالیاتی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه باید منابع دیگری جایگزین منابع حاصل از فروش نفت شود تا کمبود بودجه رخ ندهد، گفت: بکارگیری صندوق مکانیزه فروش برای شفافیت اقتصادی موثر است.

شهباز حسن پور بیگلری در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، با اشاره به موافقت نمایندگان با کلیات لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش)، اظهار داشت: با توجه به فرارهای مالیاتی زیاد باید به صورت الکترونیکی نظارت بر معاملات خُرد و کلان صورت بگیرد.

نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی باید از فناوری های پیشرفته استفاده کرد، افزود: خوشبختانه با اهتمام مجلس این موضوع محقق شده از اینرو در این راستا باید نظام مالیاتی را به سامانه های دقیق مالی تجهیز کرد.

وی با اشاره به بودجه ٩٨ کل کشور و کاهش سهم فروش نفت در آن، تصریح کرد: باید منابع دیگری جایگزین منابع حاصل از فروش نفت شود تا کمبود بودجه رخ ندهد. این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه منابع حاصل از اخذ مالیات به ویژه در حوزه فرارهای مالیاتی می تواند بخشی عمده ای از بودجه کشور را تامین کند، گفت: این مصوبه ضمن ممانعت از فرار مالیاتی از درگیری های مودیان با سازمان نیز جلوگیری کرده و همچنین از علی الراس شدن مالیات می کاهد.

حسن پور بیگلری با بیان اینکه به کارگیری صندوق مکانیزه فروش برای شفافیت اقتصادی موثر است، افزود: یکی از الزامات بهبود فضای کسب و کار کشور استقرار دولت الکترونیک است که در این راستا باید چنین صندوق هایی مستقر شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در راستای تحقق مصوبه اخیر مجلس باید سازوکار مورد نیاز و تجهیزات لازم هرچه سریع تر تامین شود.