نرم افزارحسابداری صدگان

سهم مالیات در اقتصاد افزایش می‌یابد

0 825

حسابداراپ

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه از ظرفیت مالیات‌ها در کشور به طور کامل استفاده نمی‌شود، گفت: باید سهم مالیات را در اقتصاد از هفت به ۱۰ درصد برسانیم.

پندار سیستم


فرهاد دژپسند با بیان اینکه بیشتر تحریم‌های چند جانبه را پشت سر گذاشته ایم و تحریم‌های ظالمانه فعلی جای نگرانی ندارد، اظهار کرد: اول باید بدانیم تحریم‌ها با ما چه می‌کنند. تحریم‌ها می‌خواهد مردم را از دولت بریده و ناامیدی میان ملت ایجاد کند. تحریم‌ها می‌خواهد ورودی‌های کشور را مسدود کند، به این خاطر است که تحریم نفتی و مشتقات آن جدی گرفته می شود.دژپسند با بیان اینکه اگر مردم احساس کنند که با حاکمیت هستند، بخشی از گام‌های لازم برداشته شده است، اضافه کرد: اما اینکه چگونه باید این حس در مردم پدید آید؛ حاکمیت باید در رفتارش ثابت کند که هدفی جز افزایش رفاه مردم ندارد و آرامش و آسایش مردم را در اولویت قرار داده است. اگر رقابت ها را برای انتخابات نگه داریم و پس از انتخابات رفاقت کنیم گامی مهم در این راستا برداریم.وی که شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، با بیان اینکه بعد از تامین منابع و ایجاد آسایش باید به داشته‌هایمان توجه کنیم، گفت: باید دارایی‌های دولت را اهرمی کنیم برای خروج از شرایط تحریم. به این منظور توانسته‌ایم محاسبه‌ای دقیق از دارایی‌های دولت تهیه کنیم.

دارایی‌های دولت ۷۰۰۰ هزار میلیارد تومان است 
دژپسند همچنین با تاکید بر اینکه در حال حاضر دارایی‌های دولت حدود ۷۰۰۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: این دارایی‌ها اعم از مستغلات و اماکن است که ۲۰ درصد این رقم حدود ۱۴۴۰ میلیارد تومان خواهد بود و همین مبلغ برای ایجاد اهرم محرک اقتصادی کافی است. این رقم می‌تواند به گونه‌های مختلفی وارد اقتصاد کشور شود یا به فروش برسد یا نیازمندی‌های برخی شرکت‌ها به املاک را تامین کند.او واگذاری شرکت‌های دولتی را از دیگر اقدامات موثر در ایجاد تحرک اقتصادی ارزیابی کرد و گفت: البته موانع اجتماعی و فرهنگی بسیاری سر راه این طرح وجود دارد. ما نمی‌خواهیم در راستای کوچک سازی دولت، بحران‌های بیکاری ایجاد کنیم بلکه هدف ما تنوع بخشی به نیروی کار توسط آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خواهد بود آن‌هم در جهت افزایش سود و منافع شرکت‌های خصوصی سازی شده واقعی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین درباره تورم و عوامل وابسته آن هم اظهار کرد: گاهی اوقات به دلیل افزایش نرخ ارز و مشکل در تامین مواد اولیه، تورم ناشی از فشار هزینه‌ها حاصل می‌شود. برخی مواقع هم بی اعتمادی به آینده می‌تواند انتظارات را بالا ببرد که تقاضا افزایش می یابد و در نهایت تورم بالا خواهد رفت.دژ پسند با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم تورم به خوبی کنترل شده است، ادامه داد: می‌توان علت آن را کنترل انتظارات بیان کرد. یعنی من به عنوان خریدار امید داشته‌ام که در آینده کالا و خدمات ارزان‌تر خواهد شد یا اطمینان داشته‌ام که گران‌تر نمی‌شود. پس شتابی برای خرید نداشته‌ام. اگر این احساس دوباره احیاء شود می‌تواند به شرایط اقتصادی کشور کمک بسیار کند ولی دشمن نمی‌خواهد چنین اتفاقی رخ دهد.

بازار سرمایه باید جایگزین بازار پول شود
وی در ادامه درباره بازارهای مالی هم اظهار کرد: بازار پول نباید این قدر نقش داشته باشد، بلکه باید بازار سرمایه جایگزین آن شود. در دو سال اخیر بازار سرمایه با توجه به شرایط، خود را سر پا نگه داشته است.وزیر امور اقتصادی و دارایی بر عمق‌دهی به بازار سرمایه هم تاکید کرد و گفت: نرخ سود باید مثبت باشد و زمانی که تورم یک رقمی شد نرخ سود نیز باید عکس‌العمل نشان می داد.دژپسند با تاکید بر ضرورت اصلاح نظام بانکی بیان کرد: برنامه باید به گونه‌ای طراحی شود که مجریان با علاقه آن را اجرا کنند. البته در میان مدیران بانک‌ها این علاقه وجود دارد و هر بانکی برنامه مشخصی دهد تا با پایش آن، برنامه اجرایی شود.

اصلاح نظام بانکی از هفته قبل آغاز شده است
دژپسند با اشاره به اینکه بانک‌ها از بابت بالا بودن میزان مطالبات‌شان دچار مشکل هستند، گفت: اصلاح نظام بانکی را از هفته پیش آغاز کرده‌ایم.وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به اینکه آیا حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانکی در اختیار هشت نفر است؟ گفت: در اعداد تأمل و بر اساس تعاریف آنها را بررسی می‌کنم.وزیر اقتصاد با بیان اینکه بدهی دولت به نظام بانکی ادعایی است که بانک‌ها آن را مطرح می‌کنند و ما نمی‌توانیم تا زمانی که این ادعا حسابرسی نشده باشد آن را بپذیریم، ادامه داد: باید با مردم صادق باشیم و مباحث را شفاف بگوییم، چراکه شفافیت راهکار مبارزه با فساد است. از کسی که افشاگری آن منتهی به صدور حکم می‌شود باید قدردانی کرد.وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: اگر می خواهیم با فساد بجنگیم باید کارها الکترونیکی شود و از اقتصاد مقاوم به سمت اقتصاد هوشمند برویم و آن را الکترونیکی کنیم.

فساد گسترده و شبکه‌ای داریم
او در پاسخ به این سوال که آیا فساد سازمان یافته در کشور وجود دارد؟ گفت: فساد سازمان یافته تعریف دارد. اگر منظور فساد از صدر تا ذیل باشد چنین فسادی وجود ندارد اما اگر منظور فساد گسترده و شبکه‌ای است چنین فسادی داریم.وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به مقاومت برخی دستگاه‌ها برای پیوستن به شبکه الکترونیکی گفت: نباید از الکترونیکی کردن اقتصاد عقب نشینی کنیم. در این شرایط افزایش مالیات‌ها توجیهی ندارد و بهتر است درباره کاهش آن مطالعه شود، در حال حاضر به هیچ وجه افزایش نرخ مالیات ها مطرح نیست. او با تاکید بر اینکه از ظرفیت مالیات‌ها به طور کامل استفاده نمی‌کنیم، گفت: سهم مالیات در اقتصاد کشور هفت درصد است که باید آن را به ۱۰ درصد برسانیم. در چند سال اخیر بخش مالیات عملکرد خوبی داشته است اما باید راه‌های فرار و اجتناب از مالیات بسته شود. شناسایی پایه‌های جدید مالیاتی و لغو برخی معافیت‌ها موجب افزایش درآمد مالیاتی می‌شود. مالیات‌ها باید بدون فشار بر مردم و مالیات‌دهندگان افزایش پیدا کند.

دژپسند با تاکید بر اینکه مالیات نباید فقط ابزار درآمد دولت باشد، اضافه کرد: مالیات ابزاری برای آرایش فعالیت‌های اقتصادی و زدودن فعالیت‌های مخرب در این بخش است.وی همچنین ضمن اعلام موافقت با مالیات بر عایدی سرمایه هستم اما نرخ مالیات نباید تولید را کور کند و سرمایه ها را فراری دهد.او درباره احتمال افزایش قیمت حامل های انرژی هم اظهار کرد: تاکنون هیچ قراری در این زمینه گذاشته نشده است.مراکز پژوهشی بسته هایی را ارائه داده اند که این بسته ها در دست بررسی و تاکنون هیچ تصمیمی گرفته نشده است. با توجه به اینکه بنزین یکی از اصلی ترین بخش های هدر رفت منابع ملی کشور است و این موضوع مورد توجه بسیاری از کارشناسان قرار دارد تعیین قیمت سوخت، فرآیندی را طی می کند تا نرخ عادلانه ای داشته باشد.وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین درباره بسته های حمایتی هم با بیان اینکه بسته ها تا پایان آبان ماه اجرایی می شوند اظهار کرد: اما دغدغه ما این است که شئون مردم حفظ شود.

مرجع : ایسنا


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.