- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

زیان سر سام آور  ایران خودرو در نیمه اول امسال

زیان ۲۵۶۷ میلیارد تومانی ایران خودرو در نیمه اول امسال/ حجم زیان ایران خودرو ۱.۷ برابر سرمایه این شرکت شد.


شرکت ایران‌خودرو تحت‌تأثیر کاهش مقدار تولید و فروش در نیمه نخست امسال ۲۵۶۷ میلیارد تومان زیان کرد. درصورت تداوم این روند تا پایان سال مالی جاری ایران‌خودرو مشمول ماده ۱۴۱قانون تجارت خواهد شد. این برای نخستین‌بار در طول نیم‌قرن فعالیت ایران‌خودروست که این شرکت مشمول ماده ۱۴۱قانون تجارت می‌شود. طبق ماده ۱۴۱قانون تجارت، سهامداران ایران‌خودرو از امکان انحلال شرکت برخوردار می‌شوند.

در یک رویداد بی‌سابقه درآمد شرکت ایران‌خودرو در نیمه نخست امسال به‌شدت کاهش یافت. هم‌اکنون حجم زیان این شرکت به ۱.۷برابر سرمایه آن رسیده است.

 مطابق ماده ۱۴۱قانون تجارت، چنانچه زیان یک شرکت به ۵۰درصد سرمایه شرکت برسد، این شرکت علنا ورشکسته محسوب می‌شود؛ به این ترتیب چنانچه بر اثر زیان‌های وارد شده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیأت‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را برگزار کند تا در مورد انحلال یا بقای شرکت تصمیم‌گیری شود.

آمار‌های مالی چه می‌گویند؟
مطابق تازه‌ترین اطلاعات ارائه شده ایران خودرو که در سامانه کدال درج شده است، مقدار فروش این شرکت در نیمه نخست امسال نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل ۲۰درصد کاهش یافته و از ۹۵۰۴میلیارد تومان به ۷هزار و ۵۵۷ میلیارد تومان رسیده است. همچنین جمع کل درآمد‌های عملیاتی این شرکت در نیمه اول امسال به ۱۱هزار و ۲۹۰میلیارد تومان رسیده که این مقدار نسبت به سال قبل ۱۵.۴درصد یعنی ۲هزار و ۵۰۸ میلیارد تومان کاهش نشان می‌دهد.
مطابق صورت‌های مالی ۶ماهه ایران‌خودرو، این شرکت در نیمه نخست امسال برای تولید محصولاتش ۱۲هزار و ۲۷۸ میلیارد تومان هزینه کرده و با توجه به اینکه درآمد‌های این شرکت نسبت به هزینه‌های آن کمتر بوده، درنتیجه با زیان مواجه شده است. پارسال هم مقدار هزینه‌های تولید این شرکت همین مقدار بود، اما با توجه به آنکه مقدار درآمدها ۲هزار میلیارد تومان بیشتر از امسال بود، ایران‌خودرو با زیان مواجه نشد.
مدیران ایران‌خودرو در اطلاعیه خود به بورس اعلام کرده‌اند برخی‌ هزینه‌های عملیاتی این شرکت ۲۸۳درصد رشد کرده و از ۸۹ میلیارد تومان در نیمه نخست پارسال به ۳۴۲میلیارد تومان در سال‌جاری افزایش یافته است. آنها در عین حال نگفته‌اند این هزینه‌های عملیاتی شامل چه مواردی است.
مطابق این آمارها همچنین هزینه‌های مالی ایران‌خودرو که عمدتا شامل پرداخت سود وام‌های دریافتی می‌شود، با ۲۹درصد افزایش به ۱۳۴۶میلیارد تومان رسیده است. این هزینه‌های مالی سالانه بخش زیادی از سود ایران‌خودرو را می‌بلعد زیرا ایران‌خودرو باید بخش زیادی از درآمدهایش را صرف پرداخت سود‌های بانکی کند.
شرکت ایران‌خودرو هم‌اکنون ۳۵۰ میلیارد تومان وام از بانک مهر اقتصاد، ۳۰۰ میلیارد تومان از بانک ملی و ۲۰۰ میلیارد تومان از بانک‌های آینده و رفاه (هرکدام ۱۰۰میلیارد تومان) دریافت کرده است. ایران‌خودرو همچنین اعلام کرده قصد دارد ۷۰۰میلیارد تومان اوراق رهنی از آذر‌ماه امسال با نرخ سود ۲۱درصد را منتشر کند که هزینه تأمین مالی آن ۳۷میلیارد تومان است. این شرکت همچنین در گزارش‌های تفسیری خود اعلام کرده، با توجه به افزایش قابل توجه قیمت ارز و نهاده‌های تولید در سال‌جاری، موضوع افزایش نرخ فروش محصولات در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان (کمیته خودرو) در حال بررسی است که این موضوع تا‌کنون به نتیجه قطعی نرسیده است. ایران‌خودرو همچنین در نکته با اهمیت دیگری تأکید کرده، با توجه به شرایط اقتصادی موجود، تغییرات افزایشی نرخ ارز و نهاده‌های تولید احتمال تغییر ترکیب تولیدات و فروش محصولات در نیمه دوم سال ۹۷ وجود خواهد داشت.