نرم افزارحسابداری صدگان

قیمت گذاری دستوری عامل زیان انباشته خودروسازان و قطعه سازان

0 815

حسابداراپ

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، زیان انباشته خودروسازان و قطعه سازان را قطعی و روزافزون می داند و دلیل این امر را قیمت گذاری دستوری و عدم تناسب تورم و افزایش قیمت محصولات می داند.


به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، زیان انباشته خودروسازان و قطعه سازان را قطعی و روزافزون می داند و دلیل این امر را قیمت گذاری دستوری و عدم تناسب تورم و افزایش قیمت محصولات می داند.

محمد شهپری در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص زیان انباشته خودروسازان در ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۷ اظهار داشت: زیان انباشته خودروسازان در این بازه زمانی یک واقعیت است که اتفاق افتاده است.

وی افزود: با بررسی مشخص می شود که از ابتدای سال مواد اولیه داخلی چند درصد افزایش قیمت داشته است. خودرو شامل چه چیزهایی است؟ غیر از این است که برای تولید خودرو فولاد، پتروشیمی، مواد لاستیک و پلاستیک، مس و الومینیوم نیاز است؟ آیا غیر از این است که برای واردات مواد باید گشایش اعتبار صورت گیرد؟ حال در شرایطی که قیمت مواد اولیه چند برابر شده، برای فروش خودرو به خودروسازان اجازه افزایش قیمت تنها هفت و نیم درصدی را می دهند.

پندار سیستم

وی افزود: آیا واقعا هفت و نیم درصد تورم و افزایش قیمت وجود داشته است؟ آیا غافلیم از اینکه قیمت ورق ۳ هزار تومانی به ۷ هزار تومان رسیده؟ مس کیلویی ۲۵ هزار تومان ۱۰۰ هزار تومان و آلومینیوم حدود ۶ هزار تومان کیلویی ۳۵ هزار تومان شده و قیمت مواد پلاستیک سر به فلک گذاشته است؟ وضعیت قیمت ارز نیز که مشخص است.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو افزود: در این شرایط چطور می شود انتظار داشت که خودروساز و قطعه ساز ضرر نکنند؟ خودروساز با توجه به مسائل و مشکلات خود در برابر افزایش قیمت قطعه مقاومت می کند و بنابراین قطعه سازان با زیان مواجه شده و عین برگ خزان می ریزند. حال یک قطعه ساز بیشتر ضرر می کند و دیگری کمتر متضرر می شود اما ضررهای انباشته در حال افزایش است و قیمت گذاری دستوری دلیل این امر است.

وی گفت: خودروسازان با وجودی که با این مشکلات و زیان های انباشته مواجه هستند نمی توانند دست به تعدیل نیرو زنند، زیرا تعدیل نیرو در شرایطی که بیکاری در کشور مشکل بزرگی است فاجعه آمیز است.

شهپری افزود: در شرایطی که قطعه ساز در تامین هزینه های روز کارخانه ناتوان است چطور می تواند به فکر بهبود فرایندها و مسائل سخت افزاری و به رزورسانی تکنولوژی و سرمایه گذاری باشد؟

وی در پایان گفت: قطعه سازان در حال حاضر دچار زیان انباشته هستند. زیرا نسبت به تورم و افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت صورت نمی گیرد و به خودورسازان اجازه افزایش قیمت داده نشده است.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.