- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

مالیات‌های زیست‌ محیطی می تواند درآمد زیادی ایجاد کند

موضوعی که در رابطه با افزایش قیمت سوخت شاید بتواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند تخصیص بخشی از درآمد آن به محیط‌زیست است.


این موضوع که در کشورهای زیادی به عنوان مالیات زیست‌محیطی شناخته می‌شود اتفاقی عادی در بسیاری از مناطق است؛ بنزینی که هر شهروند برای تردد استفاده می‌کند هزینه زیادی برای محیط‌زیست و سلامت مردم شهر دارد و به همین دلیل آن شهروند باید این هزینه را پرداخت کند.

حسینی دبیر کارگروه ملی آلودگی‌هوا توضیح داد: «اگر قرار است افزایش قیمتی به بهانه آلودگی‌هوا و حفط محیط‌زیست انجام شود پس بخشی از آن هم باید در محیط‌زیست صرف شود. این هزینه می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در سیستم‌های جدید، در خودروهای بهتر، سوخت‌های بهتر، توسعه فناوری برقی و هیبریدی مفید باشد. بالاخره با مصوبات متعددی از دولت در زمینه آلودگی‌هوا داریم که اجرا نشده چراکه بودجه و اعتبارات ندارند.»

مالیات‌های زیست‌محیطی موضوعی است که در کشورهای دیگر هم درآمد زیادی دارند در کشورهای ترکیه، ایتالیا، اسلوونی و دانمارک میزان این نوع مالیات بیش از ۳درصد تولید ناخالص ملی است.

دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا در همین رابطه گفت: «اگر قرار است این موضوع درآمد اضافه‌ای داشته باشد ما درخواست داریم که این هزینه به دستگاه‌هایی داده شود که در کاهش آلودگی‌هوا نقش دارند، مثلا در نوسازی ناوگان‌های اتوبوس‌رانی از آن استفاده شود. در صورتی که این اتفاق بیافتد می‌توانیم بگوییم اتفاق خوبی افتاده البته اکنون هنوز هیچ پیشنهاد یا درخواستی برای اظهار نظر هم اعلام نشده.»