- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

سه معضل عمده فروش پوزهای سیار در کشور

تبلیغات پیامکی برای فروش کارت‌خوان سیار از سوی شرکت‌های واسطه‌ای با افزایش نرخ ارز دوباره اوج گرفته است.


به گزارش خبرنگار ایبِنا، روند فروش کارت‌خوان‌های سیار از سوی شرکت‌های خصوصی با شرایط آسان‌تر از شرکت‌های PSP که اغلب در همکاری با چند شرکت پرداخت الکترونیک و این اواخر از سوی یکی از شرکت‌های زیرمجموعه یک شرکتPSP  انجام می‌شود باوجود انتشار خبرها و گزارش‌های بسیار در خصوص خطرات و سوءاستفاده‌هایی که از آن انجام می‌شود، کماکان ادامه دارد .

سه معضل عمده فروش پوزهای سیار در کشور

افزون بر این، با افزایش نرخ ارز اکنون بازهم روند فروش پوزهای سیار با تبلیغات پیامکی در کشور افزایش‌یافته است که این امر خود می‌تواند در این شرایط به افزایش نرخ ارز دامن بزند و خریدوفروش ارزها از مجاری غیررسمی را تسهیل کند. همچنین خریدوفروش کالاهای  قاچاق در کشور و بهره‌گیری از کارت‌خوان‌های سیار در خارج از مرزهای کشور در فعالیت‌های غیرمجاز از دیگر عوارض فروش کارت‌خوان‌های سیار با شرایط و ضوابط آسان است که نیازمند اصلاح و نظارت جدی نهاد ناظر است تا در این روند معضلی ملی همانند سوءاستفاده از درگاه‌های پرداخت شرکت‌های PSP در سایت‌های قمار و شرط‌بندی به بار نیاید. این موضوع در تیرماه سال جاری در پایگاه خبری ایبِنا بررسی شد که اکثر کارشناسان اعمال نظارت دقیق برای شرکت واسطه‌ای درفروش و اتصال کارت‌خوان‌ها از سوی شرکت‌های PSP و همچنین بهره‌گیری از یک سامانه جامع کشف تقلب در رگولاتور صنعت پرداخت را از راهکارهای مبارزه با این معضل و کاهش آسیب‌های احتمالی این روند عنوان کردند.

بر اساس بررسی‌های خبرنگار ایبِنا در حال حاضر فعالیت یکی از شرکت‌های زیرمجموعه یکی از شرکت‌های PSP درفروش کارت‌خوان‌های سیار پررنگ شده و این در حالی است که این شرکت از پوزهای دسته دوم استفاده می‌کند و دریافت کارت‌خوان در این شرکت‌های برخلاف مدارک موردنیاز در شرکت‌های PSP نیازی به ارائه مجوز کسب ندارد و تنها با ارائه کپی کارت ملی، معرفی شماره‌حساب معتبر و شماره شبا همچنین ارائه اجاره‌نامه و قبض امکانپدیر است، البته در صورت نداشتن اجاره‌نامه با ارائه استشهادنامه نیز امکان‌پذیر است.

اتصال کارتخوان فروشگاهی به درگاه تمامی بانک ها؟!!

همچنین فرم استشهادنامه این شرکت واسطه‌ای برای فروش کارت‌خوان‌های سیار اغلب با آرم یک شرکت پی اس پی است که سهم چندانی هم در بازار این ابزار پذیرش ندارد و ادعای جدید این شرکت نیز اتصال کارت‌خوان فروشگاهی به درگاه تمام بانک‌ها است درصورتی‌که این ابزار پذیرش به سوئیچ شرکت‌های PSP متصل می‌شود. همواره در بازار ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی برخی شرکت‌ها برای به دست آوردن سهم بیشتر در صورت نقص مدارک به متقاضیان پوز ارائه می‌کردند درصورتی‌که این مسئله ریسک بالایی را متوجه شرکت PSP می‌کند و مسئولیت پاسخگویی به مراجع ذیصلاح قضایی و انتظامی در صورت بروز هر رخدادی نیز با شرکت PSP است.

بر اساس ضوابط شاپرک مسئولیت احراز هویت پذیرنده با شرکت‌های PSP است. البته دراین‌بین برخی شرکت‌ها به‌عنوان شرکت‌های لایه دوم صنعت پرداخت در بخش بازاریابی و پرستاری پذیرندگان فعالیت دارند که با عقد قرارداد با شرکت‌های PSP، به‌عنوان بازاریاب و پشتیبان پذیرندگان فعالیت می‌کنند و مسئولیت فرآیند احراز هویت پذیرندگان بازاریابی شده را نیز بر عهده می‌گیرند اما درنهایت شرکت PSP مسئول پاسخگویی در این بخش و حصول اطمینان از کامل بودن مدارک پذیرندگان بازاریابی است.

خلاء شاپرک در سامانه جامع پذیرندگان اطلاعات کد صنفی و مجوز کسب است

همچنین شرکت‌های PSP بر اساس الزامات شاپرک ملزم به واردکردن اطلاعات صحیح و کنترل‌شده پذیرندگان در سامانه جامع پذیرندگان این شرکت هستند و در صورت اشتباه واردکردن کد ملی یا کد پستی، پذیرنده ثبت و فعال نمی‌شود. البته تنها اطلاعاتی که در این روند ممکن است، صحت سنجی دقیقی درباره آن انجام نپذیرد، اطلاعات کد صنفی و مجوز کسب است که شرکت‌های واسطه‌ای از همین خلأ نیز استفاده و با پر کردن فرم استشهادنامه دستگاه‌های پوز درازای پرداخت مبلغ دستگاه به متقاضیان ارائه می‌دهند و نهاد ناظر باید نظارت مناسبی بر این روند به‌منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی در این بخش داشته باشد تا شاهد معضلی ملی در بخش پذیرندگان کارت‌خوان‌های فروشگاهی مشابه پذیرندگان اینترنتی نباشیم.