- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

کنترل حمله نقدینگی با سیاست مالیاتی

خان‌دوزی اظهار داشت: مشکلات ارزی در قالب خروج سرمایه و ارز از کشور در اواخر سال ۹۶ و افزایش نرخ ارز در اوایل سال ۹۷ خود نمایی کرد و با گروگان گرفتن اقتصاد ایران، کشور را درگیر مجموعه‌ای از مشکلات اقتصادی کرد. توجه شود که زمان‌های مذکور پیش از خروج امریکا از برجام است.

 
احسان خان‌دوزی در مورد تحولات مدیریتی در بانک مرکزی گفت: در دوره گذشته مدیریت بانک مرکزی در کنار نقاط قوت خود شاهد  دو نقطه ضعف بود که این ضعف‌ها می‌توانند نقطه شروع برای دوره جدید مدیریت بانک‌مرکزی باشد.وی ادامه داد: یکی از نقاط ضعف مدیریت دکتر سیف کم‌توجهی به مسئله بحران بانکی در بانک‌ها و موسسات مجاز بود.
این مسئله به ویژه در زمینه ترازنامه بانک‌ها آن‌چنان خطیر است که حتی قابل‌مقایسه با مشکلات موسسات غیرمجاز نیز نیست.این استاد دانشگاه افزود: متاسفانه بانک مرکزی با وجود انجام مطالعات مناسب و بهره‌بردن از مشاورین شایسته، هیچ برنامه اقدامی برای حل بحران بانکی در دوره قبل انجام نداد و با بی‌عملی اجازه داد تا ابعاد این مشکل بزرگ‌تر شود.
خان‌دوزی بی‌برنامه‌گی در مدیریت ارزی کشور را دیگر ضعف دوران مدیریت سیف دانست وافزود: در این مورد منطور بنده نبود فرد مناسب برای معاون ارزی نیست بلکه تاکید بنده بر نبود برنامه اصلاحی برای مسائل ارزی روی میز بانک مرکزی است.وی اضافه کرد: در این مورد ابزارهای مختلفی پیشنهاد شد وحتی بر اساس برنامه ششم توسعه بانک مرکزی ملزم به کاهش نیاز معاملاتی کشور به ارز است که متاسفانه بانک مرکزی در این زمینه تمهیداتی نیاندیشید.

استاد دانشگاه علامه تصریح کرد: مشکلات ارزی در قالب خروج سرمایه و ارز از کشور در اواخر سال ۹۶ و افزایش نرخ ارز در اوایل سال ۹۷ خود نمایی کرد و با گروگان گرفتن اقتصاد ایران، کشور را درگیر مجموعه‌ای از مشکلات اقتصادی کرد. توجه شود که زمان‌های مذکور پیش از خروج امریکا از برجام است.وی با تاکید بر عوامل داخلی در مشکلات ارزی کشور گفت: مسائل و سوءمدیریت داخلی در مدیریت ارز کشور عامل ایجاد مشکلات ارزی اخیر است و سهم آنها از فشارهای خارجی بیشتر است. بنابراین این دو کاستی دوره پیشین باید در اولویت برنامه‌های  مدیریت جدید بانک مرکزی باشد.

این کارشناس اقتصادی در مورد مدیریت نقدینگی کشور گفت: باید توجه داشت که مدیریت نقدینگی تنها مربوط به بانک مرکزی نیست و مجموعه‌ای از ابزارها را شامل می‌شود که بسیاری از آنها در اختیار بانک مرکزی نیستند.برای نمونه سیاست مالیاتی مناسب تا حدودی می‌تواند حمله‌های سفته‌بازانه توسط نقدینگی‌های بزرگ را کنترل کند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی با اصلاح نظام بانکی می‌تواند سپرده‌ها و تراکنش‌های بزرگ سیستم بانکی را تحت ضابطه و قاعده معین قرار دهد به طوری که این قاعده در تمامی کشورها مراعات می‌شود.خان دوزی تصریح کرد: در همه کشورها برای خروج مقدار بالای پول باید مقصد جابجایی نیز اظهار شود، در غیر ‌این ‌صورت نمی‌توانید پول را از کشور خارج کنید.

از آن‌جایی‌که سهم سپرده‌گذاران بزرگ تعداد کمی از سپرده‌ها را تشکیل می‌دهد و کنترل این بخش نقش بزرگی در کنترل نقدینگی کشور دارد.این استاد دانشگاه در مورد تاثیر تعیین نرخ سود بانکی گفت: این سیاست را باید در قالب بسته سیاستی بانک مرکزی قضاوت کرد و تک‌سیاست به تنهایی نمی‌تواند تاثیر مثبت و منفی داشته باشد و باید در کنار سیاست های دیگر بررسی شود.‌
مرجع :ایلنا