نرم افزارحسابداری صدگان

هزینه ۷۲۱ میلیارد تومانی از بیت‌المال برای طرح جامع مالیاتی

0 847

حسابداراپ

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی گفت که علیرغم هزینه‌کرد ۷۲۱ میلیارد تومان از بیت‌المال برای طرح جامع مالیاتی، این طرح با چالش جدی روبروست.


به گزارش  ایسنا، خدیجه ربیعی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) و در جریان طرح سوال خود از وزیر اقتصاد در خصوص علت عدم اجرای پروژه ملی طرح جامع مالیاتی پس از گذشت ۱۱ سال و نقش شرکت‌های مشاور خارجی در این خصوص، گفت: طرح جامع مالیاتی از ابرپروژه‌های وزارت اقتصاد است که بیش از ۱۱ سال از آغاز آن گذشته و بارها مسئولین وعده تکمیل آن را دادند. سوال این است که هزینه اجرای این طرح از زمان مطالعه تا به امروز به صورت دقیق چقدر بوده و شرکت‌های خارجی چه نقشی در آن داشتند. بحث دیگر این است که میزان مصرف کاغذ با اجرای این طرح چه تغییری داشته و ابهامات امنیتی و اطلاعاتی این نرم‌افزار چیست.

وی یادآور شد: اگر تمامی پرونده‌های مالیاتی بخواهد در این سامانه بارگذاری شود تجهیزات جوابگوی آن نیست. در اسفند ماه سال ۹۶ یک نهاد نظارتی گزارشی را خطاب به وزیر اقتصاد ارائه کرد که نشان می‌دهد این سامانه از نواقص جدی برخوردار است. آقای آذر رییس دیوان محاسبات هم گفت یکی از عوامل عدم تحقق درآمدهای مالیاتی، اجرا نشدن طرح جامع مالیاتی است.

ربیعی اضافه کرد:‌ در حال حاضر ۷۲۱ میلیارد تومان از بیت‌المال برای این طرح هزینه شده اما همچنان با چالش‌های جدی روبروست. بحث دیگری هم مطرح است که بیش از هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح هزینه شده اما هنوز تکمیل نشده است. ادعای رسیدگی به پرونده مودیان در طرح جامع مالیاتی قرین صحت نیست. همچنین قرار بود این سامانه برای کاهش هزینه‌ها مکانیزه شود اما همچنان مصرف کاغذ در این طرح زیاد است.

پندار سیستم

این نماینده مجلس با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد و رییس سازمان امور مالیاتی مبنی بر حذف کاغذ با اجرای این طرح، خاطرنشان کرد: کاهش هزینه‌های مالیات از اهداف طرح است اما امکان پشتیبانی و آرشیو الکترونیکی اسناد وجود ندارد و اسناد به شکلی کاغذی بایگانی می شود، ضمن اینکه این طرح مشکلات نرم‌افزاری زیادی دارد.

ربیعی با بیان اینکه طرح جامع مالیاتی از هوشمندی لازم برای شناسایی مودیان پرریسک برخوردار نیست، گفت: این طرح کجا می‌تواند فرارهای مالیاتی را دنبال کند؟ علاوه بر این کسب رضایت مودیان فقط منحصر به این شده که اظهارنامه مودیان به شکل الکترونیکی دریافت شود. همچنین تنها ثبت‌نام، ارائه اظهارنامه و پرداخت مالیات است که به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و فرآیندهای دیگر الکترونیکی نیست.

وی اجرای این طرح را موجب لطمه زدن به بیت‌المال عنوان و خاطرنشان کرد: مطالعات این طرح از سوی یک شرکت خارجی انجام شده و در مناقصه آن هم یک شرکت فرانسوی برنده شده، آیا هیچ شرکت مستعد و توانمند ایرانی نبوده که در مناقصه شرکت کند؟

وی در پایان تغییر سه مدیر طرح در ۹ ماه را نشان دهنده ناکارآمد بودن طرح جامع مالیاتی عنوان کرد.

در پایان سوال خدیجه ربیعی به رای نمایندگان گذاشته شد و نمایندگان آن را وارد دانستند.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.