- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

احتمال افزایش نرخ سود بانکی

سودهای موهوم بانکی به اعتقاد کارشناسان، عاملی برای رشد بازارهای سکه و ارز بودند؛ با این حال یک کارشناس اقتصادی معتقد است که افزایش نرخ سود بانکی در شرایط فعلی ضروری است.


به گزارش تجارت‌نیوز، راهکارهایی که برای حل مشکلات این روزهای اقتصاد ایران ارائه می‌شود به نظر می‌رسد همان عواملی است که منجر به اوضاع متشنج فعلی شده است. طبق نظر بسیاری از کارشناسان، رشد نقدینگی از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان به ۱۴۶۳ هزار میلیارد تومان ناشی از سودهای موهوم بانکی سرانجام به بازارهای ارز و سکه هجوم آورد و منجر به التهاب این بخش‌ها شد.

دولت از سال گذشته با توجه به رکود اقتصادی تصمیم گرفت برای خروج نقدینگی از بانک‌ها و رونق بخش‌های مولد، نرخ سود بانکی را کاهش دهد و از شهریورماه سال گذشته آن را به ۱۵ درصد رساند. به دنبال این تصمیم به تدریج منابع از سیستم بانکی خارج شد اما به بخش‌های تولیدی نرفت بلکه سر از بازارهای سکه و ارز درآورد. بر این اساس امروز یک عضو اتاق بازرگانی، راه حل عبور از معضلات فعلی را افزایش سود بانکی عنوان کرده است. با توجه به این صحبت می‌توان این‌گونه برداشت کرد که اقتصاد ایران در یک سیکل معیوب به دور خود می‌چرخد.

پیشنهاد افزایش نرخ سود بانکی

امروز جهانبخش سنجابی، عضو اتاق بازرگانی؛ با بیان اینکه کاهش سود سپرده بانکی در شرایط فعلی اقدام صحیحی نبود، گفت: این مساله باعث شد سرمایه‌های سرگردان مردم از بانک‌ها خارج شده و راهی بازار شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط فعلی توجیه منطقی دارد که سود سپرده‌های بانکی افزایش پیدا کند گفت: باید سود بانکی منطقی شده و پوشش آن حداقل معادل برخی معاملات خرد سطح جامعه باشد. تعیین این رقم نیز موضوعی است که اقتصاددان‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از فرمول‌های مختلفی که وجود دارد آن را محاسبه کنند. اکنون برخی از معاملات خرد بازار سودی به مراتب بیشتر از سود سپرده بانکی دارند و همین موضوع موجب می‌شود سرمایه مردم از بانک‌ها خارج شود.

منبع: ایسنا