شواهد روز چهارم هفته نشانگر آن بود که انتظارات معامله‌گران ارز و سکه حداقل به صورت موقت تغییر کرده است. سکه روز سه‌شنبه در حالی بالای ۴۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد که روز دوشنبه به آستانه مرز ۳ میلیونی رسیده بود. در دوازدهمین روز تیرماه، سکه تمام بهار آزادی ۴۴ هزار تومان افت قیمت را تجربه کرد و روی عدد ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قرار گرفت. به گفته فعالان، عامل اصلی زمینه‌ساز تغییر روند قیمتی در بازار سکه، افت قیمت دلار در بازار آزاد غیررسمی بود. روز دوشنبه، قیمت دلار تا ساعت ۴ بعدازظهر تا محدوده ۸ هزار و ۱۰۰ تومان عقب‌نشینی کرده بود و برخی معامله‌گران تصور می‌کردند تا ساعات پایانی روز افت قیمت ادامه داشته باشد.به گفته فعالان، انتشار خبری مبنی ‌بر آغاز به کار بازار ثانویه ارز عاملی بود که خریداران بازار ارز را عقب برد. خبرها حاکی از آن است که رئیس‌جمهور با تشکیل بازار دوم ارز موافقت کرده است و از هفته آینده آغاز به کار خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا‌و‌سیما، مسعود کرباسیان در کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد ساز و کارهای لازم برای عرضه ارز توافقی تدارک دیده شده است. این خبر در ساعات پایانی روز دوشنبه انتشار پیدا کرده بود و به تبع آن شرایط بازار در روز سه‌شنبه را تحت تاثیر قرار داد. در این میان، عده دیگری از فعالان، پرش دوباره شاخص بورس را عاملی دانستند که به تغییر انتظارات ارزی کمک کرد.

 در این روز نیم سکه و ربع سکه نیز مسیر کاهشی را برای حرکت انتخاب کردند. نیم سکه با ۲۰ هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و ۴۴۰ هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با افت ۱۵ هزار تومانی روی عدد ۷۵۵ هزار تومانی ایستاد. در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار ۶ هزار تومان افت کرد و به قیمت ۲۳۹ هزار تومان رسید.در این میان در روزهای اخیر شایعه‌ای نیز در بازار پیچید که ممکن است نرخ سود بانکی بار دیگر افزایش پیدا کند. با این حال، بیشتر معامله‌گران اعتقاد داشتند خبر آغاز به کار بازار ثانویه ارز خریداران را عقب برد؛ در این میان، عده دیگری باور داشتند افت روز سه‌شنبه اصلاح قیمتی بوده است و پس از برخورد به کف ۸ هزار تومانی، قیمت یک بار دیگر در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت. از نظر آنها بازار تا از شرایط جدید فعالیت در بازار ثانویه ارز اطلاع کاملی دریافت نکند، واکنش چندانی به آن نشان نخواهد داد. حتی عده‌ای باور دارند، در صورتی که در بازار ثانویه سقف و کف مشخصی برای دلار در نظر گرفته شود، بازار واکنش معکوس افزایشی به تشکیل این بازار نشان خواهد داد.

در این میان، روزانه اخباری از مجلس انتشار می‌یابد که زمینه را برای جوسازی نوسان‌گیران ارزی فراهم می‌کند. در واقع هرگاه اخباری منتشر شده است که می‌توانست قیمت را با افت زیادی مواجه کند، متعاقبا اخباری از صحبت‌های برخی نمایندگان مجلس منتشر شده است که معامله‌گران با برجسته کردن آن خریداران را به بازار بازگردانده‌اند. روز گذشته نیز، یکی از نمایندگان مجلس عنوان کرد، معرفی افرادی که بیشترین تعداد سکه را در شرایط فعلی بازار خریداری کرده‌اند لازم است؛ به گزارش «ایبنا» نماینده مردم پاوه، جوانرود و روانسر افزود: کسانی که اقدام به خرید این تعداد سکه کرده‌اند به طور حتم با سودجویی در پی ایجاد اخلال در بازار هستند، از این رو دولت باید بی‌پرده به انتشار اسامی آنان اقدام کند.

نادری با بیان اینکه اخذ مالیات‌های سنگین از خریداران کلان سکه و ارز لازمه ثبات قیمتی در بازار است، تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس در پی تصویب قانونی با هدف اخذ مالیات از افراد متناسب با تمکن مالی آنها در خرید سکه و ارز است. وی ادامه داد: فردی که توانایی خرید سکه و ارز به تعداد قابل توجه را دارد باید بداند که طبق قانون از پرداخت مالیات نیز نباید سر باز زند. به گفته برخی تحلیلگران، شاید حتی برخی اظهارات نمایندگان مجلس منطقی به نظر برسد؛ ولی از آنجا که در ابتدای طرح‌هایی مانند پیش‌فروش بارها دریافت مالیات تکذیب شد، خبرهای جدید که تکذیب‌های پیشین را بی‌اعتبار می‌کند، همزمان اعتماد عمومی به سیاست‌گذار پولی را نیز تضعیف می‌کند.