نرم افزارحسابداری صدگان

افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر بازار سرمایه

0 716

حسابداراپ

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طرح کارشناسی شده‌ای را برای ساماندهی بازار ارز در مجلس تهیه کرده‌ایم و دولت باید بر بازارهای متشکل ارز نظارت کند، چرا که نگران تأثیر ارز در بازار سرمایه هستیم.


به گزارش فارس، محمدرضا پورابراهیمی بعدازظهر روز چهارشنبه در آیین افتتاح معاملات آتی بورس زعفران که در بورس کالای ایران برگزار شد، خاطرنشان کرد: از سال ۸۴ به بعد با قانون محکم و متقنی در مسیر بازار سرمایه تصویب شد و در سال ۸۷ با قانون دیگری آن را تثبیت کردیم، مسیر حرکت بازار سرمایه را کاملاً متفاوت کرد و شاید در سال‌های ۸۲ و ۸۳ موضوعاتی مطرح می‌شد و آن زمان خیلی‌ها باور نمی‌کردند که بشود کارهای بزرگ در بورس انجام داد.

وی گفت: اگرچه معتقدیم در مسیر روبه جلو ناهمواری‌هایی هم وجود دارد که اگر راهکار مناسبی ارائه نکنیم، قطعاً مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

وی یکی از مشکلات پیش‌رو را موضوع ارز و تأثیر آن در بازار سرمایه که در اوراق بهادار یا بورس کالا، انرژی وفرابورس عنوان کرد و افزود: اگر با رویکرد تخصصی و عالمانه با مباحث ارزی روبه‌رو نشویم، هزینه‌های تخصصی آن بیشتر از موارد انتفاعی‌اش است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: همه ما می‌دانیم که سال‌های ۹۴ تا ۹۶ کمترین میزان نرخ تورم در ایران نامگذاری شد، پس تورم هیچ نقشی در این میان نداشته، مضاف بر آنکه مصارف ارزی ما کاملاً در اقتصاد مشخص است. ۱۰۰ میلیارد دلار صادرات نفتی و غیر نفتی که کل واردات کشور معادل صادرات غیر نفتی است، ولی از آنجایی که روند قیمت‌های جهانی کالاهای اساسی روبه افزایش است و قیمت محصولاتی همچون سنگ آهن دو برابر شده و مس و فولاد در کنار نفت هم قیمت‌شان افزایش یافته پس درآمدهای ارزی ما هم باید افزایش چشم‌گیری داشته باشد.

وی به تصمیم اشتباهی که در زمان التهابات ارزی از سوی بانک مرکزی اتفاق افتاد، اشاره کرد و گفت: یک شبه تصمیم گرفتند سود سپرده بانکی را ۵ درصد افزایش دهند که به آقایان گفتیم این اشتباه بزرگی است که مرتکب می‌شوید و این کار تراز ما را برتر می‌کند و یک تصمیم غیرکارشناسی ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه به نظام اقتصادی کشور تحمیل کرد و ما سؤال کردیم، این مابهالتفاوت‌ها را چه کسی می‌خواهد بپردازد. مگر بانک مرکزی بودجه خاصی برای این موضوع دارد.

پندار سیستم

پورابراهیمی به طرح کارشناسی شده مجلس برای ساماندهی ارزی اشاره کرد و گفت:‌ ما در مجلس طرحی را آماده کرده‌ایم که ۱۰۰ ساعت کار کارشناسی روی آن انجام شده و با افرادی که قبلا در حوزه ارزی کار کرده‌اند، چند محور اساسی را برآورد کرده‌ایم.

وی افزود: قبل از انقلاب اسلامی، نرخ ارز ثابت داشتیم که عربستان هم اکنون همین‌طور است. اما در کشوری که نرخ ثابت همه نیازها را جواب نمی‌دهد، معنی ندارد و عدم نام بردن از بازار غیر رسمی به معنای این نیست که این بازار وجود ندارد و یکی از اولویت‌های ساماندهی بازار ارز باید این باشد که بازار متشکل زیر نظر دولت اداره شود و امروز یکی از نگرانی‌های ما در بازار سرمایه این است که اجرای قراردادهای آتی با چه مکانیسمی در حوزه ارز پیش می‌رود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در توضیح بیشتر طرح ساماندهی بازار ارز که مجلس آن را تهیه کرده است، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس هم کلیه موارد این طرح را مورد توافق قرار داد و حتی با وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی جلسات مشترکی داشتیم که رئیس بانک مرکزی موارد را تأیید کرد، اما تصمیماتی که همان شب گرفته شد، کاملاً متفاوت بود.

پورابراهیمی بیان داشت: اگر ساماندهی بازار ارز با شرایط جدید عملیاتی نکنیم، قطعاً در مسیری حرکت خواهیم کرد که واردات را تشویق و صادرات تعلیق خواهد شد و این موضوع جدی است. اگر با دولت توافق نکنیم، طرح دو فوریتی را در دستور کار مجلس قرار خواهیم داد.

وی خطاب به آمریکایی‌ها هم تصریح کرد: این مسیری که آمریکایی‌ها تصور کرده‌اند، با فشار و صحبت‌های نسنجیده می‌توانند پیش بروند مربوط به دوران جاهلیت است و فکر می‌کنند آنها کدخدای دنیا شده‌اند در حالی که جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد، آمریکایی‌ها دوباره به ایران برگردند و در این فضا با توجه به خروج آمریکا از برجام نگاه تعاملی با دولت داریم و به دولت هم زمان می‌دهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان در مورد تقویت بازار سرمایه‌ و عرضه کالاهای کشاورزی از جمله زعفران در بورس گفت: ما در مجلس از هر حرکتی که موجب تقویت بازار سرمایه بشود استقبال خواهیم کرد و در برنامه ششم برنامه‌های خوبی را برای بازار سرمایه در نظر گرفته‌ایم، اما به نظر من قابل قبول نیست که از مجموع ۳۰۰ تن تولید زعفران در کشور عدد ناچیزی در بورس عرضه شود که یا مشوق‌های لازم نیست، یا الزاماتی نیازد دارد که همه باید کمک کنیم.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.