نرم افزارحسابداری صدگان

آثار حذف دفترچه‌های درمانی

0 1,438

حسابداراپ

موضوع حذف دفترچه های درمانی در سطح مراکز درمانی، یکی از طرح های اولویت دار سازمان های بیمه گر در کشور است که تا واقعی شدن راه زیادی در پیش دارد.


به گزارش مهر، استفاده همزمان جمعیت زیادی از مردم کشورمان از دو دفترچه درمانی، سوءاستفاده برخی مراکز درمانی و بیماران از دفترچه های درمانی و…، باعث شده تا موضوع حذف دفترچه های درمانی و استفاده از کارت های هوشمند ملی ، مورد بررسی قرار گیرد. بطوریکه سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور، این طرح را در مراکز ملکی خودش کلید بزند و به دنبال آن، سازمان بیمه سلامت نیز به فکر حذف دفترچه های درمانی بیافتد.

رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با عنوان این مطلب که بعد از اجرای طرح تحول سلامت ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر که به طور همزمان از دو دفترچه بیمه استفاده می‌کردند، از لیست بیمه سلامت حذف شده‌اند، گفت: اگر افرادی در کشور وجود داشته باشند که فاقد دفترچه درمانی هستند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر بیمه سلامت بعد از ثبت‌نام از مزایای دفترچه بیمه این سازمان بهره‌مند شوند، بنابراین در کشور فردی که از هیچ بیمه‌ای بهره‌مند نباشد، وجود ندارد.

وی یادآورشد: هم‌اکنون سامانه‌ای را در سازمان‌های بیمه‌گر کشور به صورت مشترک راه‌اندازی کرده‌اند که تنها با وارد کردن کدملی فرد در آن، اگر تحت پوشش بیمه قرار داشته باشد، سازمان بیمه دوم نمی‌تواند وی را تحت پوشش قرار دهد، بنابراین از طریق این سامانه افرادی که به طور همزمان از دو دفترچه بیمه درمانی استفاده کنند، شناسایی و حذف خواهند شد.

وی در بیان معایب استفاده از دو بیمه همزمان تصریح کرد: بی‌تردید استفاده همزمان از دو بیمه یک هزینه مضاعفی را بر بیت‌المال و سازمان‌های بیمه‌گر تحمیل می‌کند، آن هم در شرایطی که بیمه‌ها از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیستند و بدهی‌های معوقه سنگینی دارند و چنانچه هزینه دیگری نیز بر آنها اضافه شود، قطعا زمین گیر خواهند شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، تاکید کرد: در شرایط کنونی سازمان‌های بیمه‌گر در حال تحول هستند و برای خدمات بهینه به سیستم سامانه پیشرفته‌ای تجهیز می‌شوند که حتی دفترچه‌های خدمات درمانی هم حذف شود و بجای آن کارت‌های هوشمند یا ثبت در رایانه صورت بگیرد تا از این طریق وزارت بهداشت با حذف این دفترچه‌ها هم به محیط زیست کمک کرده و هم هزینه بیمه‌ها را کاهش دهد، از سوی دیگر پیشینه درمانی بیماران در سامانه ثبت شده که این امر به تشخیص سریع و ارائه برنامه‌های درمانی جدید کمک خواهد کرد.

یعقوب شیویاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از اجرای طرح حذف دفترچه‌های بیمه در ۲۰۰ بیمارستان سطح کشور به عنوان اقدامی در جهت مدیریت صحیح منابع، تسهیل روند نظارت و آماده کردن زیرساخت‌های لازم برای اجرای پرونده الکترونیک سلامت یاد کرد و گفت: این اقدام مثبتی در جهت ساماندهی حوزه درمان کشور است منوط بر اینکه یک کارت هوشمند یا روش جدیدی به عنوان جایگزین استفاده از این دفترچه‌ های بیمه در این بیمارستان‌ها در نظر گرفته شده باشد.

وی معتقد است؛ حذف دفترچه‌‎های بیمه هم به نفع دریافت‌کنندگان و هم ارائه‌کنندگان خدمات است، ضمن اینکه در پروسه درمان به شکل‌های مختلفی از دفترچه‌های درمانی سوءاستفاده می‌شود، کما اینکه ممکن است بیماران به برخی مراکز درمانی که مراجعه می‌کنند یک برگ بیشتر از دفترچه آنها جدا شود یا حتی احتمال مفقود شدن دفترچه وجود دارد که با این روش می‌توان از این نوع مشکلات ممانعت به عمل آورد.

پندار سیستم

شیویاری یادآورشد: حذف دفترچه‌های بیمه در بیمارستان‌ها می‌تواند به نوعی آماده کردن زیرساخت‌های لازم در جهت اجرای پرونده الکترونیک سلامت باشد، ضمن اینکه اگر در حذف دفترچه‌ها از نظر ساختاری به خوبی عمل شود، دریافت خدمات برای بیمه‌شدگان سهل‌الوصل خواهد شد.

وی تصریح کرد: حذف دفترچه‌های بیمه و استفاده از کارت‌های هوشمند یا هر روش الکترونیکی بجای آن از تحمیل هزینه اضافه بر بیمه‌ها نیز جلوگیری می‌کند، از سوی دیگر الکترونیکی کردن ارائه خدمات درمانی روند نسخه پیچی را هم تسهیل می‌کند، کما اینکه از اشتباهاتی که در روند درج نام یا دوز دارو توسط پزشک رخ می‌دهد ممانعت به عمل می‌آید که قطعا به نفع بیماران خواهد بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، خاطرنشان کرد: حذف دفترچه‌های بیمه موجب نظارت دقیق تر و سریع‌تر بر روند ارائه خدمات درمانی به بیماران می‌شود، از سوی دیگر افراد نمی‌توانند به ویژه در مواقعی که با کمبود دارو مواجه هستیم به دفعات در یک مقطع زمانی از داروخانه‌های مختلف دارو تهیه کنند و این مشابه همان کارت هوشمندی بوده که در گذشته برای بیماران خاص صادر ‌شد.

شیویاری تاکید کرد: بی‌تردید اجرای طرح حذف دفترچه‌های بیمه درمانی در سیستم درمان بیمارستان‌ها گام مثبتی در جهت کنار گذاشتن این دفترچه‌ها از حوزه درمان کشور بوده و به کنترل شدیدتر بر روند درمان و مدیریت صحیح منابع منتهی خواهد شد.

طاهر موهبتی مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران، با عنوان این مطلب که قرار بود در برنامه سوم، چهارم و پنجم ظرف مدت سه سال شاهد تحقق دولت الکترونیک در کشور باشیم ولی تاکنون محقق نشده است، گفت: از مجموع ۶۰۶ بیمارستان، حذف دفترچه تاکنون در ۳۲۰ بیمارستان کشور به سرعت در حال انجام است.

وی افزود: گام اول ما تحقق نظام استحقاق سنجی است. به عبارت دیگر فرآیند استحقاق سنجی باید به سه سئوال اصلی یعنی اینکه چه کسی، در چه مرکزی و چه خدمتی را دریافت می‌کند، پاسخ دهد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران بیان کرد: سختی کار در حوزه سلامت به دلیل تعدد و گستردگی خدمات سلامت بیش از حوزه‌های دیگر است. اگرچه ۲۰ سال قبل ما از انتخاب‌های دیگری حرف می‌زدیم و برای استقرار دولت الکترونیک محاسن تعریف می‌کردیم ولی امروز برای ادامه راه هیچ انتخاب دیگری فراروی ما وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اجرای راهنماهای بالینی و گایدلاین‌ها، حذف همپوشانی، مدیریت هزینه، سقف گذاری در خدمات بیمه‌های سلامت، مشتری مداری، نظارت و شفاف سازی هزینه‌ها در گرو آی تی و دولت الکترونیک است، گفت: در قواعد بیمه‌گری هر اقدامی که بخواهیم انجام دهیم، ردپایی از حوزه الکترونیک وجود دارد که محقق شدن آن می‌تواند نتایج ارزشمندی را برای کشور داشته باشد.

موهبتی با اشاره به اینکه با همراهی وزارت بهداشت حذف دفترچه در ۶ ماهه اول سال جاری در تمام بیمارستان‌های دولتی اجرا خواهد شد، بیان کرد: همپوشانی‌های موجود بین سازمان‌های بیمه‌گرعدد کمی نیست ولی از اینکه امروز توانستیم از ایجاد همپوشانی جدید از طریق دسترسی به پایگاه‌های جمعیتی جلوگیری کنیم باید خشنود باشیم. در صورتی که در هنگام دریافت خدمت، همپوشانی به عنوان یکی از اولویت‌ها مورد توجه قرار گیرد و حذف شود، می‌تواند به نظام برنامه ریزی کشور و مدیریت هزینه‌ها کمک کند.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.