- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

آئین نامه سقف قرارداد؛ حمایت از کارگر یا شوی تبلیغاتی؟

دولت به دلیل همراهی و وابستگی که در قالب جریان های سیاسی و کارگری در وزارت کار دارد برای تبلیغ، چنین آئین نامه هایی را تهیه می کند.


دولت در این فرآیند منافع ملی و منافع بلند مدت کارگران و کارفرما ها را در نظر نگرفته است. مخصوصا در شرایطی که بازار کشور با رکود مواجه است.

فرارو- پس از کشمکش های فراوان آئین نامه سقف سه ساله برای قرارداد های موقت نهایی شد. بر اساس این آئین نامه، کارفرما تا سه سال می تواند قرارداد های ماهانه ببندد. بعد از سه سال اگر کارگاه ادامه فعالیت داشت قرارداد کارگران باید دایمی شود.
به گزارش فرارو، این پیشنهاد با وجود موافقت نمایندگان کارگری با استقبال کارفرمایان روبه رو نشد. نمایندگان کارفرمایی معتقدند سقف زمانی در مشاغل غیرمستمر باید به تناسب نوع شغل و پروژه متغیر باشد.
فتح الله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی، نگرانی کارفرمایان درباره ی تعیین سقف سه ساله برای قرارداد های موقت را بی مورد می داند.
بیات درباره نگرانی کارفرما ها برای الزام به عقد قرارداد پس از اتمام پروژه می گوید: «کاری که به شکل پروژه ای است و بیش از سه سال طول می کشد و بعد از زمان مقرر کارگاه تعطیل می شود و قرارداد خاتمه می یابد دیگر کارگر و کارفرما بهم متصل نیستند که نگرانی از این بابت وجود داشته باشد».
اما موضوع دیگری که ممکن است برای کارفرمایان مشکلاتی را به وجود بیاورد تغییر ماهیت کارگاه است. کارگران به واسطه مهارت و شرایط متناسب جذب کارگاه می شوند. بر اساس این آیین نامه بنگاهی که در حوزه پوشاک یا خدمات کار می کند اگر تغییر کاربری یا تغییر ماهیت دهد برای نگه داشتن کارگر به مشکل بر می خورد.
اما با وجود انتقاداتی که به این طرح وارد شد برخی از فعالان کارگری این آئین نامه را در راستای اجرای قانون کار و یک گام مثبت برای تامین امنیت شغلی کارگران دانستند.
حبیبی، دبیر کانون هماهنگی شورا های اسلامی کار کشور، نهایی شدن این دستورالعمل را اولین گام در راه حذف قرارداد های موقت شغلی دانست.