نرم افزارحسابداری صدگان

یک درخواست مالیاتی از وزیر اقتصاد

0 655

حسابداراپ

حسین مسعودیان

در سنوات گذشته، صاحبان کسب‌وکار و شرکت‌ها فقط با یک سیستم مالیاتی سروکار داشتند، اما چند سالی است که علاوه بر مالیات برعملکرد، سیستم مالیات بر ارزش افزوده نیز به بروکراسی کسب‌وکار اضافه شده است.


پندار سیستم

تقریبا همان ممیزی و پیگیری‌های حضوری، توسط دو زیرمجموعه سازمان مالیاتی تکرار می‌شود. شرکت‌ها یک‌بار برای مالیات بر عملکرد پاسخگوی اداره دارایی بوده و مدارک و مستندات را برای آنها می‌فرستند و بار دیگر این فرآیند با سیستم مالیات بر ارزش افزوده تکرار می‌شود.
شرکت‌ها تنگنا‌های مختلف دولت را به خوبی می‌شناسند و آماده کمک‌رسانی از هر حیث به دولت و پرداخت مالیات خود هستند، اما دستگاه مالیاتی نیز بایستی وظایف خود را به درستی اجرا کرده و با بهینه‌کردن فرآیندهای پرداخت مالیات، از هدررفت زمان و هزینه مودیان خود بپرهیزد. این دوباره‌کاری در شرایطی صورت می‌گیرد که قانون مالیات بر ارزش افزوده هنوز دایمی نشده و هرساله مجوز تمدید آن از مجلس شورای اسلامی اخذ می‌شود. با توجه به درآمد بیش از ٣٠ الی ٤٠‌هزار ‌میلیارد تومانی دولت از مالیات بر ارزش افزوده، قطعا دولت این قانون را دایمی خواهد کرد.
شایسته است دست‌اندرکاران اداره مالیات با ادغام و یکپارچه‌سازی این ممیزی‌ها، فرصت پرداختن به کسب‌وکار شرکت‌ها را افزایش داده و از بروکراسی‌های بی‌حاصل بپرهیزند.
این حسابرسی‌ها به راحتی به واسطه دسترسی کارشناسان مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده در سیستم آنلاین امکان‌پذیر است، چراکه همه اطلاعات درخواستی مالیات برخط (آنلاین) فرستاده می‌شود. فلذا این حسابرسی‌ها می‌تواند آنلاین و بدون مراجعه حضوری باشد.
البته لازم است اضافه کنم بازرسی و ممیزی دیگری نیز از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی صورت می‌گیرد که فعلا به آن پرداخته نمی‌شود.
شایان ذکر است؛ فرای بروکراسی‌های مالیات و بیمه که هرساله تکرار می‌شود، شرکت‌ها دایم نیاز به تغییر در سرمایه، سهامداران، تغییر صاحبان امضا، تغییر آدرس، تغییر اعضای هیأت‌مدیره و مدیران عامل هستند؛ که این مهم نیازمند مراجعه به اداره ثبت شركت‌ها و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است. نگارنده استدعا دارد بروکراسی شرکت‌ها به قوه دیگر منتقل نشود و مانعی دیگر برای شرکت‌ها ایجاد نشود.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.