نرم افزارحسابداری صدگان

زیان انباشته ای که از «۴ هزار میلیارد تومان» گذشت

0 776

حسابداراپ

بررسی آخرین صورت های مالی منتشره سایپا نشان می دهد حمایت های فراوان دولتی برای کمک به این صنعت در داخل، کارساز نبوده و بدهی ها و زیان قابل توجه و فراوان را به دنبال داشته است.

پندار سیستم

 
به گزارش صبحانه، یکی از ایرادات و انتقادات بخشی از مصرف کنندگان خودرو در کشور به موضوع انحصار تولیدکنندگان داخلی باز می گردد که باعث شده خریداران خودروهای ارزان قیمت مجبور باشند گزینه های معدودی را انتخاب و خریداری کنند. این موضوع با توجه به حمایت های دولت و تعیین تعرفه های بالا برای واردات خودرو، دهه های متوالی است که جریان دارد.

اما همین انحصار که باعث شده شرکت های خودروساز داخلی، بتوانند خودروهای خود را بدون دغدغه و استرس بالا بفروشند، تبعات دیگری هم داشته است و آن، عدم به روز بودن تولیدات و هزینه های بالای تولید است که ناشی از نبود فشار دولتی برای رفع این مشکلات و فقدان رقیب قدرتمند است.

البته بررسی صورت های مالی این شرکت ها نشان می دهد حمایت های فراوان نیز کارساز نبوده به گونه ای که جدیدترین صورت های مالی شرکت خودروسازی سایپا به عنوان یکی از ۲ غول بزرگ خودروسازی کشور، حاکی از بدهی ها و زیان قابل توجه و فراوان آن دارد.

این صورت مالی جدید که در آخرین روزهای فروردین امسال به تایید هیئت مدیره این شرکت نیز رسیده، حکایت از آن دارد که نتیجه عملکرد شرکت اصلی سایپا در دوره ۶ ماهه منتهی به آخر شهریورماه سال ۱۳۹۶، منجر به زیان خالص به مبلغ ۴ هزار و ۰۸۹ میلیارد ریال و گروه سایپا نیز منجر به زیان خالص ۴ هزار و ۴۹۲ میلیارد ریال شده است.


زیان انباشته گروه خودروسازی سایپا از «4 هزار میلیارد تومان» گذشت


همچنین زیان انباشته گروه (زیان قابل انتساب به صاحبان سهام اصلی شرکت سایپا) در پایان این دوره بالغ بر ۴۶ هزار میلیارد ریال شده که بیش از سرمایه گروه است. بدهی های جاری شرکت اصلی سایپا نیز مبلغ ۴۵ هزار میلیارد ریال بیش از دارای های جاری آن (حدود ۱.۴) برابر است.

بازرس قانونی شرکت سایپا در عین حال تاکید کرده است ضروری است در خصوص سودآوری عملیات شرکت اصلی و سایر شرکت های زیان ده گروه و ایاد شرایط مناسب جهت تسویه بدهی ها، تمهیدات لازم صورت بگیرد.

بخش دیگری از این گزارش مربوط به بدهی های ارزی شرکت سایپا است که مشخص شده، بدهی مذکور بابت تسهیلات مالی دریافتی از بانک های داخلی جمعا به مبلغ ۸۰ میلیارد وون کره جنوبی (هر وون کره جنوبی حدودا ۴ تومان) و ۳.۷ میلیون درهم برآورد شده است.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.