نرم افزارحسابداری صدگان

حقوق‌ هر کدام از شاغلان چقدر افزایش یافت؟

0 755

حسابداراپ

روایت‌ها از صحن بهارستان و هیئت دولت حاکی از آن است که مجلس و دولت در زمینه میزان افزایش حقوق کارمندان، دچار اختلاف هستند. به نحوی که دولت خواستار افزایش ۶ تا ۱۰ درصدی حقوق کارمندان بوده و مجلس به دنبال جهش صفر تا ۲۰ درصدی دستمزد کارمندان به صورت پلکانی است.


تعیین نرخ دستمزد در ایران خبری است که شاید تمام ایرانیان را به نوعی با خود درگیر می‌کند. چرا که به طور مستقیم اقتصاد زندگی و خانوار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، با این حال، تعیین دستمزد کارگران در ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و نمایندگان کارگری و کارفرمایی در طی جلسات مختلف بر روی نرخ دستمزد در هر سال به توافق می‌رسند.

امسال از جمله سال‌هایی بود که نمایندگان کارگری و کارفرمایی جلساتی طولانی را پشت سر گذاشتند تا بتوانند به توافق برسند. خبری که در اسفند ماه ۹۶ منتشر شد حاکی از افزایش ۱۹٫۸ درصدی حداقلی‌بگیران است. این در حالی است که حداقل دستمزد در سال گذشته ۹۳۰ هزار تومان بود.

با این احتساب، حقوق کارگران حداقل‌بگیر امسال به یک میلیون ۱۱۵ هزار تومان خواهد رسید. بنابراین در صورت در نظر گرفتن مبلغ ۱۱۰ هزار تومانی بن کارگری و ۴۰ هزار تومانی حق مسکن، حداقل‌بگیران امسال ماهانه مبلغ یک‌ میلیون و ۲۶۵ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند.

اما تمام اقشار کارگری مشمول حداقل‌بگیران نمی‌شوند. بخش زیادی از این قشر، حقوقی بالاتر از حداقل دستمزد می‌گیرند که در نظام حقوق‌و‌دستمزد از آنها تحت عنوان «سایر سطوح دستمزدی» یاد می‌کنند. میزان افزایش حقوق این دسته از کارگران نیز در شورای عالی کار مشخص می‌شود.

براساس تصمیم شورای عالی کار دستمزد افرادی که حداقل حقوق آنها در سال ۹۶ بیش از یک میلیون و ۹۳۰ هزار تومان بوده است، ۱۰٫۴ درصد به علاوه روزانه ۲۸۲۰ تومان افزایش خواهد یافت. یعنی افزایش دستمزد این دسته از کارگران ترکیبی از درصدی و مبلغ ثابت روزانه بوده است.

با در نظر گرفتن ۲۸۲۰ تومان به صورت روزانه برای این قشر از کارگران، معادل ۸۴ هزار و ۲۶۴ تومان طی ماه می‌شود. یعنی علاوه بر رشد ۱۰٫۴ درصدی که این دسته از کارگران دریافت می‌کنند، ماهانه مبلغ ۸۴ هزار تومان نیز به حقوق آنها اضافه می‌شود.

اما علاوه بر کارگران، کارمندان نیز همواره در پایان سال، در انتظار شنیدن خبر میزان افزایش دستمزد خود هستند. روایت‌ها از صحن بهارستان و جلسات هیئت دولت حاکی از آن است که کشکمش بر افزایش میزان حقوق کارمندان دولت همچنان ادامه دارد.

پندار سیستم

از طرفی محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در بهمن ماه سال گذشته با اشاره به طرح دولت برای میزان دستمزدها، نسبت به مقاومت دستگاه‌های اجرایی در برابر این طرح و مخفی شدن آنها پشت مجلس هشدار داد و میزان افزایش حقوق کارمندان را ۱۰ درصد اعلام کرد. از طرف دیگر، مجلسی‌ها سناریوی دیگری برای حقوق کارکنان دولت در نظر گرفته‌اند.

در حالی‌که مجلس به دنبال افزایش پلکانی دستمزد کارکنان است، دولت در تلاش برای افزایش ۶ تا ۱۰ درصدی حقوق آنان است.

آنگونه که غلامرضا تاج‌گردون، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی به باشگاه خبرنگاران گفته برنامه مجلس برای حقوق دولتی‌ها به این صورت است که کارمندان دولت متناسب با سطح حقوقی که می‌گیرند، به صورت پلکانی، افزایش حقوق بین صفر تا ۲۰ درصد را داشته باشند.

تاج‌گردون در ادامه با توضیح بیشتر در مورد طرح پلکانی افزایش حقوق می‌گوید: این طرح به گونه‌ای است که اگر کسی ۲ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند، به میزان ۲۰ درصد افزایش حقوق داشته باشد. در این صورت، درآمد دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، مشمول دریافت ۱۸ درصد افزایش می‌شود. این روند تا سقف ۵ میلیون تومان ادامه دارد و کسانی که ۵ میلیون درآمد ماهیانه دارند، دیگر مشمول افزایش حقوق نمی‌شوند.

با این حال، طی چند روز گذشته هیئت دولت مصوبه‌ای تصویب کرد که به موجب آن مقرر شد دستمزد کارکنان دولت متناسب به میزان حقوق آنها، بین ۶ تا ۱۰ درصد افزایش یابد. در این مصوبه همچنین میزان افزایش حقوق بازنشستگان دولت نیز ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد. چرا که این مصوبه دولت با واکنش شدید مجلسی‌ها روبرو شد. تا جایی که رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس این اقدام دولت را غیرقانونی و مخالف لایحه بودجه ۹۷ دانسته است.

وی در این مورد گفته است: در قانون بودجه ما می‌خواستیم افزایش حقوق کارکنانی که حقوق‌های پایینی می‌گیرند به حقوق کارکنانی که پرداختی بالا دارند نزدیک شود اما اگر این چیزی که رسانه‌ها به عنوان مصوبه هیات وزیران اعلام کردند درست باشد یعنی دولت تمایلی ندارد بین قشر پایین و بالا این عدالت را اجرا کند.

وی افزوده است: با مصوبه دولت اگر حکم حقوقی من هشت میلیون تومان باشد درصد افزایش حقوقم ۴۸۰ هزار تومان خواهد بود و کسی که حقوقش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است با ۱۲ درصد افزایش حقوق، ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش خواهد داشت که این با قانون مغایر است.

آنچه که مشخص است دولت و مجلس بر سر میزان افزایش حقوق کارمندان دولت دچار اختلاف شده‌اند و باید همچنان منتظر بمانیم که آیا تغییری در مصوبه دولت رخ خواهد داد یا خیر. با این حال، دود این اختلاف تنها به چشم کارمندانی خواهد رفت که هنوز از میزان افزایش حقوق خود در سال جاری خبر ندارند.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.