- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تعیین جرایم جدید در لایحه مالیات بر ارزش افزوده

 سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه طبق مصوبه این کمیسیون در لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، مهلت پرداخت مالیات در قراردادهای پیمانکاری و مهندسین مشاور تا پایان دوره مالیاتی بعد خواهد بود، گفت که جرایمی در این لایحه برای تخطی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده تعیین شده است.


 رحیم زارع در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح جلسه امروز کمیسیون اقتصادی مجلس،‌ گفت: در این جلسه ماده ۱۶ لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده تصویب شد.

 وی در توضیح این ماده اظهار کرد: طبق این مصوبه در قراردادهای پیمانکاری و مهندسین مشاور با موضوع ایجاد دارایی سرمایه‌ای، مهلت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده تا پایان دوره مالیاتی بعد از دوره مربوطه خواهد بود.

 وی افزود: بر این اساس دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند در تاریخ تعلق، مالیات بر ارزش افزوده متعلق را به پیمانکار پرداخت کنند در غیر این صورت و بعد از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه هر دوره طبق درخواست پیمانکار اصل مالیات و جریمه‌های متعلق از طریق عملیات اجرایی از کارفرما وصول و بر اساس مقررات به حساب تعیین شده سازمان یا پیمانکار حسب مورد واریز خواهد شد.

 به گفته زارع، جریمه استنکاف کارفرما معادل ۵ درصد مالیات پرداخت نشده بعد از سه ماه از سررسید پرداخت و دو درصد به ازای هر ماه نسبت به مدت تاخیر از سررسید پرداخت محاسبه و مطالبه می‌شود. پیمانکاران و مهندسان مشاور و تامین کنندگان کالاهای این طرح در رابطه با پرداخت مالیات و جریمه‌های مربوطه مسئولیتی نخواهند داشت.

 سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اگر پرداخت‌های حق‌الزحمه پیمانکاران توسط دستگاه‌های اجرایی از طریق اسناد مالی و اوراق خزانه باشد، سازمان مالیاتی مکلف است نسبت به تهاتر مالیات با اسناد مالی اقدام لازم را انجام دهد.