نرم افزارحسابداری صدگان

آینده ارزهای رمزنگار چه خواهد شد؟

0 875

حسابداراپ

آینده ارزهای رمز پایه بیش از هر چیز به پذیرش یا رد آن توسط دولتمردان کشورها و رسمیت آنها در اقتصاد جهانی، بخصوص اقتصادهای پیشرفته و بزرگ بستگی دارد.

پندار سیستم


به گزارش خبرنگار مهر، وزارت اقتصاد در گزارشی، سناریوهای پیش روی اقتصاد جهانی در مواجهه با ارزهای رمز پایه را بررسی کرده است.

هر چه زمان می‏‌گذرد، ارزهای رمز پایه به عنوان پدیده‏های نوظهور اقتصاد جهانی بیشتر خودنمایی می‏کنند و به همان میزان نیز موضع گیری‏ها در موافقت و مخالفت با آنها رنگ و بوی جدی‏تری به خود گرفته است. از هم اکنون ارزهای رمز پایه نشان داده‏اند که می‏توانند جزئی از عناصر دو قطبی کردن جهان باشند. به نظر می‏رسد آینده ارزهای رمز پایه بیش از هر چیز به پذیرش یا رد آن توسط دولتمردان کشورها و رسمیت آنها در اقتصاد جهانی، بخصوص اقتصادهای پیشرفته و بزرگ بستگی دارد.

در یک دسته بندی کلی، کشورهای مختلف جهان به دو گروه شامل موافقان و مخالفان گسترش ارزهای رمز پایه با شیوه و روند فعلی تقسیم بندی می‏شوند. در یک سر طیف کشور آمریکا و برخی شرکای اروپایی آن قرار دارند که مخالف گسترش و رواج ارزهای رمز پایه به شمار می روند (البته در زمان پیدایش و شروع ارزهای رمز پایه مخالفت جدی نداشتند و در ماه‏های اخیر موضع گیری آنها علیه ارزهای رمزپایه بیشتر شده است) و در سمت مقابل کشورهای موافق توسعه و گسترش این ارزها قرار دارند که ارزهای رمز پایه را به عنوان ابزاری برای مبادله و پس انداز به رسمیت شناخته و بسترهای فنی و حقوقی لازم را نیز برای آن فراهم نموده‏اند. با توجه به گسترش روزافزون ارزهای رمز پایه و ابعاد تاثیرگذار آن بر اقتصاد جهانی، بررسی روندهای آینده این پدیده نوظهور از اهمیت بسزایی برخوردار است و از منظر آینده‏پژوهی می توان ۳ سناریو برای آن متصور بود:

۱-  در سناریو اول فرض می شود که وضعیت فعلی بازار ارزهای رمز پایه و از جمله بیت کوین حد نهایی توان و حد بالفعل شده این بازار باشد و ارزش بازار و معاملات روزانه و تعداد آنها بیشتر از این توان افزایش ندارد و در محدوده فعلی باقی می‏ماند و در آینده نیز با محدودیت ها و نوسانات شدید قیمتی که برای آن پیش می‏آید یا پیش می‏آورند و به تدریج از عرصه مبادلات بین‏المللی و سرمایه‏گذاری خارج خواهند شد.

۲-  سناریو دوم بر این فرض استوار است که کشورهای موافق گسترش ارزهای رمز پایه روز به روز، به تقویت و بسترسازی بیشتر برای ارزهای رمز پایه پرداخته و در این هدف نیز موفق شوند. کمترین دستاورد این سناریو این خواهد بود که ارزهای رمز پایه در کنار دلار  به رسمیت شناخته می‏شود و اهرم فشاری که از طریق دلار بر تجارت خارجی برخی از کشورها تحمیل می‏شود به تدریج تضعیف می‏گردد.

۳-  بر اساس سناریو سوم، NSA (آژانس امنیت ملی آمریکا) بیت کوین را به‏منظور یک آزمایش «نرمال‏سازی» طراحی کرده‏است تا آگاهی و اطلاعات بیشتری درباره ماهیت یک ارز رمز پایه به مردم داده‏شود. سپس، پول‏های اعتباری طبق برنامه از رده خارج می‏شوند و ارز رمز پایه جدیدی تحت نظارت دولت، جای آن را می‏گیرد. شاید دلایل و قرائن این سناریو جای تردید و سوال داشته‏باشند اما قطعاً یکی از گزینه‏های اصلی آمریکا در مواجهه با ارزهای رمز پایه و بخصوص بیت کوین، حذف ارزهای رمز پایه کنونی با ترفندهای مختلف و ایجاد یک ارز رمز پایه با مدیریت اقتصاد آمریکا می‏تواند باشد.

در هر حال فارغ از اهداف طراحان و مسیرهایی که برای آن می توان متصور بود، شناخت کامل، داشتن برنامه و راهکارهای تبدیل تهدیدهای احتمالی به فرصت می‏بایست جایگزین انکار، دوری و نگاه بدبینانه در موضوع ارزهای رمز پایه بشود. به صورت خلاصه موارد زیر پیشنهاد می‏گردد:

۱-  شناسایی ابعاد مختلف ارزهای رمز پایه و استفاده از معتبرترین آنها (بیت کوین) به صورت آزمایشی و محدود در تجارت خارجی.

۲-  هماهنگی و برنامهریزی دستگاه‏های مرتبط برای سیاست‏گذاری و بررسی جنبه‏های فنی جهت بررسی و طراحی یک ارز رمز پایه ملی یا مشارکت با کشورهای همسو در طراحی ارز رمز پایه فراملی یا منطقهای.

۳-  سیاست‏گذاری و الگوبرداری از سایر کشورها در جهت رفع دغدغه مالیاتی و پولشویی ناشی از ارزهای رمز پایه.

۴-  پیگیری و طراحی ارزهای رمز پایه مشترک در سازمان‏ها و اتحادیه های منطقه ای که ایران در آنها عضویت دارد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.