- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

۲۳ درصد کل ارزش معاملات بازار سهام دراختیار۵ شرکت کارگزاری

تازه ترین آمار منتشر شده از سوی بورس تهران نشان می دهد ۲۳ درصد کل ارزش معاملات بازار سهام در ۱۱ ماه گذشته در اختیار ۵ شرکت کارگزاری بوده که در میان آنها یک کارگزاری بانکی نیز وجود دارد.


به گزارش خبرنگار ایبِنا، بر اساس اطلاعات منتشره شده اداره آمار و اطلاعات بورس تهران، در ۱۱ ماه گذشته از ۱۰۶ کارگزار فعال در بورس، ۱۰۴ کارگزار در معاملات آنلاین مشارکت داشته اند و سهم معاملات آنلاین از معاملات نرمال نیز ۲۸.۳۵ درصد در آمارهای منتشر شده ثبت شده است.

۵ کارگزاری برتر

این گزارش می افزاید: ۳۹.۱۶ درصد از کل معاملات الکترونیکی در این ۱۱ ماه در ۵ کارگزاری انجام شده که به ترتیب «کارگزاری‌های مفید با ۱۹.۹۶ درصد، آگاه با ۶.۶۸ درصد، فارابی با ۵.۶۶ درصد، بانک کشاورزی با ۳.۴۷ درصد و مبین سرمایه با ۳.۳۹ درصد» رتبه‌های اول تا پنجم را به نام خود ثبت کردند.

همچنین بررسی های ایبِنا نشان می دهد: از کل معاملات انجام شده از ابتدای امسال تا پایان بهمن‌ماه نیز بیش از ۲۳۵ هزار میلیارد ریال خرید و فروش الکترونیکی بوده که حدود ۲۱.۵ درصد کل خرید و فروش را شامل می شود.

ارزش کل خرید و فروش ها

از سویی دیگر جزییات این آمار مشخص می کند: ارزش کل خرید و فروش ۱۰۶ کارگزار فعال در بورس تهران در ۱۱ ماه گذشته، بیش از ۱۰۹۶ هزار میلیارد ریال و ارزش خرید و فروش خُرد و بلوک معادل ۷۶ درصد کل معاملات بوده است. در عین حال، ارزش خرید و فروش عمده ۸.۲۸ درصد از معاملات و ارزش کل سایر ابزارهای نوین مالی  ۱۶  درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده است.

یک چهارم بورس در اختیار ۵ کارگزاری

افزون بر این، تعداد ۵ شرکت در ۱۱ ماه گذشته ۲۳.۹۳ درصد کل ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند که در این میان شرکت‌های «کارگزاری صبا تامین با ۵.۴۵ درصد، کارگزاری مفید با ۵.۳۵ درصد، کارگزاری بانک رفاه کارگران با ۵.۲۱ درصد، کارگزاری بانک کشاورزی با ۴.۱۹ درصد و کارگزاری شهر با ۳.۷۳ درصد» در رتبه‌های اول تا پنجم این جدول قرار دارند.