نرم افزارحسابداری صدگان

کنترل حساب های بانکی ،مهمترین راه برای شناسایی فرارهای مالیاتی

0 1,178

حسابداراپ

آستانه تراکنش مالیاتی ۵۰ میلیارد ریال سالانه است و طبق دستورالعمل سازمان به تراکنش های بانکی زیر ۵۰ میلیارد ریال یک فعال اقتصادی از سال ۹۱ تا ۹۴ را فعلا ورود نمی کند.


پندار سیستم

مدیرکل امور مالیاتی خراسان ‌رضوی گفت: طی ۱۰ ماه گذشته امسال در مجموع ۲۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال مالیات مستقیم و غیرمستقیم در این استان وصول شده است .
یحیی یعقوب ‌نژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: ۱۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال از این درآمد مالیاتی به صورت مستقیم و ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال آن غیرمستقیم بوده است.
یحیی یعقوب نژاد اظهار داشت: از محورهای کلیدی اقتصاد مقاومتی، تکیه بر تولید داخلی، کاهش متکی بودن به درآمد نفتی و در مقابل اتکا به درآمدهای پایدار و مبارزه با فساد در حوزه های مختلف است; در محور دوم موضوع مالیات نقش کلیدی و اساسی دارد و تلاش داریم در چارچوب اقتصاد مقاومتی، اتکای اقتصاد کشور به درآمد نفتی که متزلزل و همچنین متعلق به همه نسل ها است، کاهش یابد .
وی اظهار داشت: سه درصد از کل مالیات بر ارزش افزوده ، پیش از واریز به حساب خزانه توسط این اداره کل به صورت مستقیم به حساب شهرداریها و دهیاریهای استان واریز می ‌شود.
یعقوب نژاد ادامه داد: از نیمه دوم سال ۱۳۸۷ که قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرایی شد تا پایان دی ماه امسال بالغ بر ۲۲ هزار ۴۴۰ میلیارد ریال از وصولی های مالیات ارزش افزوده به حساب دهیاری ها و شهرداری های استان واریز شده است. این رقم واریزی برای شهرداری ها ۱۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال و برای دهیاری ها ۵ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال است‌ .
مدیرکل امور مالیاتی خراسان ‌رضوی گفت: درآمد مصوب مالیاتی امسال استان حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال است. این میزان حدود سه درصد درآمد مالیاتی کل کشور است و حدود ۸۳ درصد از مقدار درآمد مالیاتی که باید تا دی ماه امسال به وصول می آمد محقق شده است.
وی افزود: از سال ۱۳۹۱ تا پایان دی امسال نیز ۳۳۰۰ میلیارد ریال در قالب استرداد، مالیات در بخش مستقیم و غیر مستقیم به فعالان اقتصادی برگشت داده شده و با توجه به دستورالعمل هیات وزیران مودیانی که به نظام مالیاتی بدهکار و از دولت طلبکار هستند می‌توانند در قالب اوراق تسویه خزانه بدهی خود را تهاتر کنند.
یعقوب‌ نژاد ادامه داد: خراسان رضوی در این زمینه یکی از استانهای موفق بوده است. بر اساس اطلاع رسانی به فعالان اقتصادی استان امسال ۴۷۵ میلیارد ریال از بدهی آنها از طریق اوراق تسویه خزانه با مطالبات از دولت تهاتر شده است. از این مبلغ تاکنون ۲۶۵ میلیارد ریال به حیطه وصول درآمده و مابقی تا پایان سال دوباره برگشت کرده و به حساب درآمدهای مالیاتی استان منظور می‌ شود.
وی گفت: تا پایان دی ماه امسال هفت هزار میلیارد ریال از مجموع مطالبات مالیاتی در استان تقسیط شده است. با هدف حمایت از فعالیتهای تولیدی و معدنی در مورد ۵۳۵ واحد تولیدی مالیات بیش از ۱۲ ماه و برای بیش از ۵۰ درصد از اشخاص حقوقی بیش از ۶ ماه تقسیط مالیات لحاظ شده است.
مدیرکل امور مالیاتی خراسان ‌رضوی افزود: همچنین برای حمایت از فعالیتهای تولیدی، معدنی و مولد اشتغال معافیت های قانونی مالیاتهای مستقیم مورد توجه قرار گرفت و در این راستا طی سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ برای اشخاص حقوقی ۹۲ هزار و ۳۰۴ میلیارد ریال و در بخش مشاغل ۷۱ هزار و ۲۲۵ میلیارد ریال برای اشخاص حقیقی معافیت مالیاتی اهدا شده است .
وی به موضوع فرار مالیاتی هم اشاره و بیان کرد: معدل فرار مالیاتی حدود ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور است که پیش بینی می شود این رقم در خراسان رضوی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد
یعقوب نژاد همچنین در خصوص شمار اظهارنامه‌های مالیاتی سال جاری گفت: ۲۸۰ هزار اظهارنامه مالیاتی در منابع مختلف دریافت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد رشد دارد .
وی با بیان اینکه ۴۰۰ هزار فعال اقتصادی در حوزه مشاغل خراسان رضوی دارای پرونده مالیاتی هستند، تصریح کرد: در بین دستگاه های دولتی بیشترین تلاش را برای آموزش به مودیان داشتیم و هر اتحادیه و تشکلی که درخواست آموزش درمورد نظام مالیات بر ارزش افزوده را داشته به طور رایگان آموزش داده شده است .
یعقوب نژاد درباره افزایش درآمدهای مالیاتی کشور در لایحه بودجه خاطرنشان کرد: افزایش درآمدهای مالیاتی قرار نیست با فشار بر مودیان تامین شود بلکه با وصول معوقات مالیاتی و شناسایی فرارهای مالیاتی سیاه و خاکستری انجام می شود .
وی خاطرنشان کرد: نظام مالیاتی پیشرفته ترین نظام دادرسی را دارد و هر فعال اقتصادی که اعتراضی دارد در هیئتی با حضور نماینده اداره کل امور مالیاتی، قاضی و نماینده آن صنف مورد بررسی قرار می گیرد .

یحیی یعقوب نژاد اظهار داشت: از محورهای کلیدی اقتصاد مقاومتی، تکیه بر تولید داخلی، کاهش متکی بودن به درآمد نفتی و در مقابل اتکا به درآمدهای پایدار و مبارزه با فساد در حوزه های مختلف است; در محور دوم موضوع مالیات نقش کلیدی و اساسی دارد و تلاش داریم در چارچوب اقتصاد مقاومتی، اتکای اقتصاد کشور به درآمد نفتی که متزلزل و همچنین متعلق به همه نسل ها است، کاهش یابد .
وی افزود: برای استان خراسان رضوی در سال ۹۶، حدود ۳ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش بینی شده که ۳ درصد درآمد مالیاتی کل کشور است و حدود ۸۳ درصد از درآمد مالیاتی که باید تا دی ماه امسال به وصول می آمد محقق شده و ۱۷ درصد عدم تحقق داریم .
مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی تصریح کرد: ما در ۱۰ ماهه امسال در مجموع درآمد مالیاتی مستقیم و غیر مستقیم ۲۰ هزار ۵۰۰ میلیارد ریال درآمد مالیاتی داشتیم که ۱۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال آن درآمد مستقیم و ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال غیر مستقیم بوده که عمده آن مالیات بر ارزش افزوده است .
یعقوب نژاد با بیان اینکه از وصولی های مالیات بر ارزش افزوده ما ۳ درصد از ۹ درصد نرخ مالیات بر ارزش افزوده قبل از واریز به حساب خزانه توسط اداره کل ماایاتی مستقیما به حساب شهرداری ها و دهیاری های استان واریز می شود گفت : از نیمه دوم سال ۸۷ که قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرایی شده تا پایان دی ماه امسال بالغ بر ۲۲ هزار ۴۴۰ میلیارد ریال از وصولی های مالیات ارزش افزوده به دهیاری و شهرداری ها واریز شده و از این رقم ۱۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به حساب شهرداری ها و ۵۳۴۰ میلیارد ریال به حساب دهیاری های استان واریز شده است .
وی با بیان اینکه در واقع ۲۰ درصد از مالیات های وصولی مستقیم و غیرمستقیم به حساب دهیاری ها و شهرداری های استان واریز شده ادامه داد: از مبلغی که به حساب شهرداری های استان در مدت مذکور واریز شده ۱۲ هزار ۸۳۵ میلیارد ریال به حساب شهرداری مشهد وارد شده که ۷۵ درصد از کل عوارضی که به شهرداری های استان واریز شده را شامل می شود و این واریزی ها نشان از این دارد که مشارکت مستقیم مردم در پرداخت مالیات در قالب خدمات دهیاری ها و شهرداری ها به خود مردم برمی گردد .
مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی تصریح کرد: از سال ۹۱ تا پایان دی ماه ۳۳۰۰ میلیارد ریال در قالب استرداد، مالیات در بخش مستقیم و غیر مستقیم به فعالین اقتصادی برگشت داده شده است و با توجه به دستورالعمل هیئت وزیران، مودیانی که به نظام مالیاتی بدهکار و از دولت طلبکار هستند می توانند در قالب اوراق تسویه خزانه بدهی خود را تهاتر کنند .
یعقوب نژاد افزود: استان خراسان رضوی در این زمینه یکی از استان های موفق بوده و ما براساس اطلاع رسانی که به فعالان اقتصادی انجام دادیم در سال جاری ۴۷۵ میلیارد ریال از بدهی فعالان اقتصادی را از طریق اوراق تسویه خزانه با مطالبات از دولت تهاتر کردیم که از این مبلغ تاکنون ۲۶۵ میلیارد ریال به حیطه وصول درآمده و مابقی تا پایان سال مجددا برگشت کرده و به حساب درآمدهای مالیاتی استان منظور می شود .
وی با بیان اینکه مالیات فقط ابزار کسب درآمد نیست بلکه ابزار اعمال سیاست های اقتصادی دولت است، گفت: به منظور حمایت از فعالیت های تولیدی، معدنی و مولد اشتغال معافیت های قانونی مالیات های مستقیم مورد توجه قرار گرفته است که در این راستا در بازه ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ برای اشخاص حقوقی ۹۲ هزار و ۳۰۴ میلیارد ریال و در بخش مشاغل ۷۱ هزار و ۲۲۵ میلیارد ریال برای اشخاص حقیقی، معافیت مالیاتی اهدا شده است .
مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تا پایان دی ماه امسال ۷ هزار میلیارد ریال از مجموع مطالبات مالیات تقسیط شده، ادامه داد: در این راستا و برای حمایت از فعالیت های تولیدی و معدنی در استان در مورد ۵۳۵ واحد تولیدی مالیات بیش از ۱۲ ماه و برای بیش از ۵۰ درصد از اشخاص حقوقی که در استان وجود دارند بیش از ۶ ماه تقسیط مالیات در نظر گرفته شده است .
یعقوب نژاد خاطرنشان کرد: تمامی معاونان ما در استان و شهرستان ها هیچ محدودیتی در بخشودگی جرایم قابل بخشش فعالان اقتصادی در چارچوب قانون ندارند همچنین سامانه ۱۵۲۶ وظیفه ثبت شکایات مودیان مالیاتی و پاسخگویی به سوالات و ابهامات آنان را برعهده دارد .
وی درباره تعداد اظهارنامه های مالیاتی امسال در استان گفت: در سال ۹۶ بالغ بر ۲۸۰ هزار اظهارنامه مالیاتی در منابع مختلف دریافت کردیم که در مدت مشابه سال گذشته ۲۶۳ هزار اظهار نامه مالیاتی دریافت داشتیم که در نتیجه، امسال نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است .
یعقوب نژاد درباره آمار فرار مالیاتی گفت: معدل فرار مالیاتی حدود ۲۰ درصد از GDP کشور است که عدد آن در استان های مختلف متفاوت است اما برآورد ما این است ۱۰ تا ۱۵ درصد از ظرفیت فعلی مالیاتی استان مشمول فرار مالیاتی به دلایل مختلف می شود که یا شناسایی نشده و مالیات نمی پردازند یا کمتر از مبلغ مقرر می پردازند .
وی درباره اعتراض صنف طلافروشان تصریح کرد: اعتراض این افراد بر مسائل کلی قانون مالیات بر ارزش افزوده و نرخ آن بود که در محل اداره کل توضیحات کامل درآن باره ارائه شد و بخشی از مطالبات و اعتراضات مربوط به حوزه قانونگذاری بود که قرار شد در اصلاحیه و لایحه جدید این قانون خواسته های قانونی آنان با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی مدنظر قرار گیرد و مشخصا ما در اداره کل امور مالیاتی با صنف طلافروشان و هیچ صنف دیگری مشکل خاصی در استان نداریم .
یعقوب نژاد خاطرنشان کرد: نظام مالیاتی پیشرفته ترین نظام دادرسی را دارد و هر فعال اقتصادی که اعتراضی دارد در هیئتی با حضور نماینده اداره کل امور مالیاتی، قاضی و نماینده آن صنف مورد بررسی قرار می گیرد .
مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی در پاسخ به سئوالی درباره مبلغ واریزی به حساب شهرداری مشهد در سال جاری گفت: امسال تا پایان دی ماه بالغ بر ۱۵۴۷ میلیارد رسال از محل عوارض مربوط به شهرداری ها به شهرداری مشهد اختصاص داده شده که به سایر شهرداری ها ۹۸۴ میلیارد ریال و ۱۰۳۵ میلیارد ریال به دهیاری ها اختصاص داده شده و در مجموع ۳۵۶۷ میلیارد ریال عوارض واریزی به حساب شهرداری ها و دهیاری های استان در امسال بوده است .
وی درباره افزایش درآمدهای مالیاتی کشور در لایحه بودجه خاطرنشان کرد: افزایش درآمدهای مالیاتی قرار نیست با فشار بر مودیان تامین شود بلکه با وصول معوقات مالیاتی و شناسایی فرارهای مالیاتی سیاه و خاکستری انجام می شود .
یعقوب نژاد با بیان اینکه ما حدود ۴۰۰ هزار فعال اقتصادی در حوزه مشاغل در استان داریم که پرونده مالیاتی دارند، تصریح کرد: ما در بین دستگاه های دولتی بیشترین تلاش برای آموزش به مودیان را داشتیم و هر اتحادیه و تشکلی که درخواست آموزش درمورد نظام مالیات بر ارزش افزوده را داشته به طور رایگان آموزش داده شده است .
مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی درباره مالیات تراکنش بانکی خاطرنشان کرد: آستانه تراکنش مالیاتی ۵۰ میلیارد ریال سالانه است و طبق دستورالعمل سازمان به تراکنش های بانکی زیر ۵۰ میلیارد ریال یک فعال اقتصادی از سال ۹۱ تا ۹۴ را فعلا ورود نمی کند اما از سال ۹۵ به بعد سقف و کف ندارد و اگر فعالیت اقتصادی مودی ابراز نشده باشد در چارچوب مقررات مالیات آن مطالبه می شود در واقع خود تراکنش ماخذ مالیات نیست بلکه قرینه ای برای تامین اطلاعات از فعالیت های اقتصادی مودیان است .
وی درپاسخ به سوالی درباره مالیات صادرکنندگان گفت: نظام مالیات بر ارزش افزوده در کشور ما چندمرحله ای است و در تمام چرخه مراحل اقتصادی ارزش افزوده ای تعلق گرفته و به دست نفر بعدی رسیده تا به مصرف کننده برسد اما اداره کل امور مالیاتی شفافیت در مبادلات اقتصادی را نیز دنیال می کند بنابراین صادرات در مالیات های مستقیم مشمول مالیات نمی شود اما خریدهای صادراتی و حلقه های ما قبل آن مشمول معافیت مالیاتی نیستند .
مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی درباره فرارهای مالیاتی از طریق کارت بازرگانی افزود: مرجع صادرکننده کارت بازرگانی بخش دیگری است اما اثرات مالیاتی سوءاستفاده از آن به نظام مالیاتی برمی گردد بنابراین آسیب شناسی شده است که چه خلاءهایی وجود داشته البته مواردی که وجود دارد مربوط به سنوات گذشته است و درصدد هستیم در آینده فعال اقتصادی بودن گیرنده کارت محرز شود و فرد نتواند این کارت را به فرد دیگری واگذار کند تا از سوءاستفاده جلوگیری شود .



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.