نرم افزارحسابداری صدگان

پرداخت اصل و سود سپرده‌های ارزی با اسکناس ارز

0 617

حسابداراپ

بانک سپرده‌پذیر در صورت درخواست سپرده‌گذار مکلف و متعهد به عودت همان اسکناس ارز بوده و علاوه بر این سود سپرده ارزی نقدی نیز ‌باید به صورت نقدی (اسکناس ارز) پرداخت شود.


بانک مرکزی اعلام کرد بانک ها سپرده های ارزی را باید به صورت اسکناس ارزِ سپرده گذاری شده، پرداخت کنند. هنگامی که سپرده‌گذاری با تحويل اسکناس ارز انجام شده باشد، بانک سپرده‌پذير در صورت درخواست سپرده‌گذار مکلف و متعهد به عودت همان اسکناس ارز بوده و علاوه بر اين سود سپرده ارزي نقدي نيز ‌بايد به صورت نقدي (اسکناس ارز) پرداخت شود.

به گزارش عصرایران به نقل از بانک مرکزی، از جمله خدمات ارزي بانک‌ها اخذ و نگهداری سپرده های ارزي از مشتریان است که مجوز این خدمت در آغاز فعاليت ارزي بانک‌های عامل به آنها اعطا مي‌شود. ضوابط و مقررات موضوع سپرده پذیری ارزی در بخش سوم مجموعه مقررات ارزي و بخشنامه‌هاي موردی بانک مرکزي به صراحت مشخص شده است.

پندار سیستم

براساس مقررات و بخشنامه‌های صادره از سوی بانک مرکزی تاکید شده است، بانک‌های عامل در زمان برداشت یا بستن حساب توسط مشتریان ملزم به پرداخت عين اسکناس ارز هستند. به عبارت دیگر در صورتي که سپرده‌گذاری با تحويل اسکناس ارز انجام شده باشد بانک سپرده‌پذير در صورت درخواست سپرده‌گذار مکلف و متعهد به عودت همان اسکناس ارز بوده و علاوه بر اين سود سپرده ارزي نقدي نيز باید به صورت نقدي (اسکناس ارز) پرداخت شود.
در راستای ايجاد اطمينان کافی برای سپرده‌گذاران ارزي در شبکه بانکی و ایجاد فرصت سپرده‌گذاری برای بانک‌ها نزد بانک مرکزی و یا امکان معاوضه منابع بانک مرکزی اخیراً بخشنامه جدیدی به شبکه بانکي ابلاغ شده است. همچنین بانک‌ها مکلف شده اند هنگام سپرده‌پذيري ارزی در رسيد تحويلي به مشتری مواردی نظیر نوع ارز، نحوه وصول ارز از مشتری، تعهد به بازپرداخت به اسکناس، پرداخت سود به صورت اسکناس را قيد کنند.

با اطمينان خاطر ایجاد شده براي سپرده‌گذاران ارزي و همچنین خطرات زیاد نگهداري وجوه ارزي به صورت اسکناس، با ابلاغ بخشنامه‌های بانک مرکزی انتظار می‌رود که اين منابع در بانک‌ها سپرد گذاری و نگهداري شوند تا نه تنها ريسک نگهداري فيزيکي ارز به حداقل ممکن برسد بلکه متقابلآ بازده مطلوب و مناسبي هم به واسطه سپرده‌گذاری نزد بانک های عامل عاید آنها شود.

از سوي ديگر براي اينکه منابع جمع آوري شده در قالب این نوع سپرده‌هاي ارزي برای بانک های سپرده پذیر بدون استفاده نباشد بانک مرکزي این فرصت را برای بانک های عامل ایجاد کرده است که نه تنها هزينه‌هاي جمع‌آوري و نگهداري سپرده‌ ارزي را به حداقل برسانند، بلکه با استفاده از این فرصت ها منابع ارزی بي‌مصرف نزد مردم به چرخه اقتصادي کشور بازگشته و در جاي خود مورد بهر‌ه‌برداري مناسب قرار گيرد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.