- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی قطب طلای کشور در انتظار تغییر قانون مالیات

در ابتدای دهه نود، قطب اصلی تولید طلا کشور را اصفهان یدک می کشید و توانست صادرات سالانه ۷۵۰ میلیون دلاری را در کارنامه تجاری خود ثبت کند اما با دریافت مالیات بر ارزش افزوده از قیمت کل طلا، وضعیت ۱۸۰ درجه تغییر کرد.



به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مرکز اصفهان؛ عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان با بیان این که کشور ترکیه گوی سبقت را از تولید کنندگان اصفهانی ربود، گفت: اتخاذ یک تصمیم اشتباه در رابطه با دریافت ارزش افزوده سبب تعطیلی ۹۰۰ واحد تولیدی شده است.
رضا چینی با بیان این که حدود ۵۰۰ واحدی تولیدی طلا در اصفهان با کمترین ظرفیت مشغول به کار هستند، گفت: امروز به وارد کننده طلا تبدیل شده ایم و این وضعیت غیرقابل قبول است.
وی با توضیح این که ارزش افزوده هر کالایی بر مبنای طلا در دنیای اقتصاد مقایسه و محاسبه می شود، افزود: دریافت ارزش افزوده از قیمت کل طلا مفهوم ندارد و این مسئله به معنای افزایش هزینه های تولید و از دست دادن بازارهای صادراتی است.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان نتیجه تعطیلی واحدهای تولیدی را در اصفهان فاجعه بار توصیف کرد و گفت: اگر تعطیلی ۲ هزار واحد تولید غیر رسمی طلا را در اصفهان فاکتور بگیریم، در مقطع فعلی حداقل ۱۰ هزار شغل به صورت مستقیم از بین رفته و این مسئله دردناک است.
وی به ظرفیت های اصفهان در زمینه تولید و صادرات طلا اشاره کرد و گفت: اگر مشکل دریافت ارزش افزوده از قیمت کل طلا حل شود، توان رسیدن به صادرات یک میلیارد دلاری و احیای ۳۰ هزار شغل مستقیم وجود دارد.
رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان طلا اصفهان هم از کاهش صادرات به حدود ۵۰ میلیون دلار خبر داد و گفت: ارزش افزوده باید از اجُرت یا همان سود حاصله دریافت شود.
محسن طلا مینایی با بیان این که توان تولیدگنندگان در رقابت با رقبای خارجی کاهش یافته، افزود: در حال حاضر، کشورهای ایتالیا، ترکیه و سنگاپور بازارهای صادراتی را تسخیر کرده اند و حتی بازار داخلی ایران را هم در دست گرفته اند.
نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا اصفهان هم روند فعلی بازار را نا مطلوب ارزیابی کرد و تاکید کرد: اگر وضعیت اصلاح نشود گارگاه های دیگر هم به سمت تعطیلی پیش خواهند رفت که نتایج جبران ناپذیری برجای می گذارد.
مهدی رضایی افزود: با کاهش تقاضای داخلی و خارجی، فقط تولیدکنندگان آسیب نمی بینند و دولت هم نمی تواند مالیات پیش بینی شده را در این چرخه اقتصادی تحصیل کند.
وی دریافت ارزش افزوده از قیمت کل طلا را نشانه بی اطلاعی مسئولان از نحوه کار دانست و تصریح کرد: برای شفاف سازی و رفع ابهامات به وجود آمده این امکان وجود دارد که از روی فاکتور به صورت تفکیک شده به گردش مالی دست پیدا کرد.