نرم افزارحسابداری صدگان

شفاف‌سازی صورت‌های مالی شرط بازگشایی نماد

1 712

حسابداراپ

معاون بورس تهران اعلام کرد : نماد ۱۱ شرکت پس از شفاف سازی صورت‌های مالی باز می شود.

پندار سیستم


به گزارشایلنا، روح الله حسینی مقدم با اشاره به نرخ سود و بهره تامین مالی در بازار سرمایه اظهارداشت: لزوما نرخ بهره و سود را بازار پول تعیین نمی‌کند و نمی‌توان گفت تنها یک بخش از اقتصاد تعیین کننده نرخ بهره است.

معاون بورس اوراق بهادار با بیان اینکه نرخ بهره را عرضه و تقاضا در عمومیت اقتصاد تعیین می کند، گفت: با توجه به سطح ریسک پذیرفته شده هر بخشی که جذابیت بیشتری داشته باشد سرمایه به آن سمت هدایت می‌شود برای مثال اگر امروز به این نتیجه برسند که نرخ بدون ریسک بازار پول عدد بیشتری باشد این بازار جذابیت بیشتری پیدا می‌کند؛ بنابراین این عرضه و تقاضا است که تعیین کننده خواهد بود.

وی افزود: این نرخ بهره که از سوی عرضه و تقاضا تعیین می شود بر اقتصاد  بسیار تاثیر گذار است و نرخ تورم، ارز، متغیرهای اقتصادی و اجتماعی و … تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. حسینی مقدم با تاکید بر اینکه نرخ سود در بازار سرمایه هم عمدتا از بازار پول گرفته می‌شود، اظهار داشت: در بازار پول نرخ بهره بدون ریسکی وجود داشته و سپرده‌های بلند مدت و کوتاه مدت یک عدد ثابتی را دریافت می‌کردند؛ بنابراین این عدد مبنای تصمیم گیری ومحاسبات تمام افرادی است که در بازار سرمایه حضور دارند.

معاون بورس افزود: البته سرمایه گذاری هم که در بازار مسکن فعال است نرخ بدون ریسک خود را از بازار پول می گیرد و بنابراین نمی توان گفت چه نرخی از بهره در اقتصاد می تواند نرخ دقیقی باشد.

وی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که آیا نرخ بهره تحت عنوان نرخ بهره بدون ریسک آیا این به همه قابل تسری است یا خیر. در حال حاضر به طور اسمی نرخ ۱۸ درصد به عنوان نرخ بهره پرداخت می شود و در نهایت تسهیلات را با سود ۲۴ الی ۲۵ درصد پرداخت می شود.

حسینی مقدم با تاکید بر اینکه در بازار سرمایه نرخ بهره تامین مالی ها به سمت کاهش رفته است، اظهارداشت: سال گذشته نرخ بهره  ۳۱ درصد بود اما امسال نرخ بهره موثر در بازار سرمایه به سمت ۲۰ درصد عقب گرد داشته است.

وی ادامه داد: سیاست های بانک مرکزی این است که نرخ سود در بازار سرمایه هم کاهش پیدا کند و با یک پریمیومی به نرخ تورم برسد. معاون ناشران سازمان بورس همچنین درباره توقف برخی از نمادها در بازار سرمایه گفت: در حال حاضر یازده نماد توقف آنها طولانی مدت بوده که بخش عمده آنها بانک ها هستند. قرار بر این بود که مجمع بانک ها برگزار شود و صورت های مالی جدید این بانک ها مورد ارزیابی قرار بگیرد و بعد از طی این روندها  می توان درباره بازگشایی تصمیم گرفت.

حسینی مقدم درباره انتقال ریسک سرمایه گذاری به سهام داران با دستورالعمل جدید بازگشایی نمادها گفت: وقتی ناشری از طریق بازار سرمایه شریک می گیرد باید نسبت به آن تمام تعهدات را به طور کامل انجام دهد در حال حاضر هم با این دستورالعمل همین اتفاق می افتد و براساس دستورالعمل ناشر باید به سرمایه گذاران پاسخگو باشد.

وی همچنین درباره علامت هایی که نشانگر هشدار برای خرید سهام از برخی از شرکت ها هستند، گفت: به طور قطع این علامت ها به سهام داران کمک می کنند که تا بدانند کدام ناشران به مقررات  متعهد هستند و کدام یک نتوانسته به تعهدات خد عمل کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: برخی از علامت ها معنی دار است و یعنی در خرید سهام این شرکت ریسکی وجود دارد و شرکت گزارش های مهم مالی را ارایه نکرده است بنابراین ریسکی متوجه سرمایه گذار است اما درباره اینکه همه این علامت ها باید یکسان باشد باید بیشتر بررسی شود.



محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. sss می گوید

    ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.