- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

دستگاه مالیات به مردم پاسخگو نیست

مشاور مالیاتی اتاق بازرگانی گفت: متاسفانه دستگاه مالیات ستانی در کشور به مردم پاسخگو نیست و قانون را به نفع خود تفسیر و اجرا می کند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، غلامحسین دوانی افزود: اشکال اساسی مردم ایران با دستگاه های دولتی این است که این دستگاه ها پاسخگو نبوده در نتیجه هر مامور دولتی می تواند با تفسیر غلط از قانون مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کند.

وی اضافه کرد: قانونی تحت عنوان «حق و حقوق شهروندی» در تمامی ممالک دنیا وجود دارد مبنی بر اینکه اگر مامور دولت عامدانه کاری کند که به کسب و کار و حقوق شهروندی کسی آسیب وارد شود نه تنها مامور مورد نظر تحت تعقیب قرار می گیرد بلکه دادگاه ها دولت و دستگاه مربوطه را نیز موظف به پرداخت خسارت به شهروندان دچار آسیب می کنند.

مشاور مالیاتی اتاق بازرگانی گفت: متاسفانه در ایران چنین قانونی وجود ندارد و ماموران دولتی هرجوری که بخواهند با شهروندان رفتار می کنند.

وی با بیان اینکه فرهنگ مالیات دهی در ایران ضعیف است، افزود: این فرهنگ با موعظه تقویت نمی شود.

دوانی ادامه داد: مردم آثار و تبعات پرداخت مالیات را باید در جامعه حس کنند تا نسبت به مالیات دهی رغبت و روی خوش نشان دهند.

وی با اشاره به قانون مالیات بر ارزش افزوده که جزء قوانین مترقی در کشورهای دنیاست گفت: این قانون اگر درست اجرا نشود سد راه تولید خواهد بود.

مشاور مالیاتی اتاق بازرگانی ضمن اشاره به قانون مالیات بر ارزش افزوده فعلی در ایران افزود: اگر ۱۰۰ ایراد به بحث ارزش افزوده گرفته شود ۹۰ مورد مربوط به اجرا و تنها ۱۰ مورد به قانون برمی گردد.

وی ادامه داد: فرض اصلی قانون مالیات بر ارزش افزوده بر این نکته استوار است که تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات مالیات پرداخت نکنند بلکه به عنوان یک واسط این مالیات را از مصرف کنندگان دریافت و به دولت پرداخت کنند.

دوانی با بیان اینکه دولت وظایف خود را به تولیدکنندگان منتقل کرده است، اضافه کرد: متاسفانه در بسیاری از موارد تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات توان وصول این مالیات را ندارند.

وی گفت: دولت وظیفه دارد با وصول مالیات، کسب و کار را در جامعه دایر کند نه با دریافت مالیات حقوق جاری کارکنان خود را پرداخت نماید.