نرم افزارحسابداری صدگان

خطر فروپاشی نظام اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی

0 574

حسابداراپ

معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی می‌گوید: دستاورد نظام مالیات بر ارزش افزوده ایجاد شفافیت است که در صورت تغییر آن و رفتن به سمت دریافت مالیات از حلقه آخر نظام اطلاعاتی دچار فروپاشی خواهد شد، ضمن اینکه شاهد کاهش چشم گیر درآمد مالیاتی هم خواهیم بود.

پندار سیستم


به گزارش  ایسنا، احمد زمانی معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی درباره وضعیت لایحه مالیات بر ارزش افزوده گفت: دولت پس از بررسی‌های کارشناسی طولانی مدت و دقیق لایحه‌ای را تقدیم مجلس کرده است با توجه به سیستم اجرای خاص، دقیق و نظام حسابرسی اصولی مدنظر قانون مالیات بر ارزش افزوده و ویژگی‌های منحصر به فرد این قانون انتظار می‌رود تغییرات اعمال شده با لحاظ این ویژگی‌ها صورت گیرد.

وی ادامه داد: علاوه بر این انتظار می‌رود شرایط اجرایی، ‌ مساله تاثیر معافیت‌ها در روند اجرای قانون و سایر ویژگی‌های تکنیکی مرتبط با این قانون در تغییرات مدنظر، لحاظ شود تا اجرای این قانون با نقصان یا مشکلات اساسی روبرو نشود.

وی چنین توضیح داد: اخذ مالیات از چند حلقه در طول زنجیره فروش کالا، به معنای اخذ مالیات مضاعف نیست، زیرا مالیات پرداختی در هنگام خرید از مالیات دریافت شده در هنگام فروش کسر شده و ما به التفاوت آن به حساب دولت واریز می‌شود. با توجه به این که این عمل در سرتاسر زنجیره فروش و برای تمام مودیان اتفاق می‌افتد هیچ محاسبه مضاعفی برای اخذ مالیات از مودیان صورت نمی‌گیرد. با این حال نمی‌توان منکر برخی ایراداتی شد که در سال‌های گذشته سازمان تلاش کرده است در حدود اختیارات خود آن‌ها را رفع کند. همچنین لایحه دائمی شدن مالیات بر ارزش افزوده با توجه به تجارب به دست آمده و برای رفع مشکلات موجود تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.

وی چنین توضیح داد: یکی از دستاوردهای اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده، ایجاد شفافیت و شکل گیری نظام اطلاعاتی از فعالیت‌های اقتصادی است که در صورت تغییر آن به مالیات از حلقه آخر، یا به عبارتی مالیات بر فروش، به معنای فروپاشی این نظام اطلاعاتی است و به دنبال کاهش اطلاعات طبیعتا نظام مالیاتی شاهد کاهش درآمد قابل توجهی خواهد بود. علاوه بر این با توجه به اینکه مودیان حلقه آخر عمدتا مودیان کوچک و متوسط هستند، هزینه اجرای قانون نیز افزایش خواهد یافت و پیامدهای اجتماعی و سیاسی زیادی متوجه این تصمیم خواهد بود.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.