- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

افزایش ۱۹.۸ درصدی مزد در سال ۹۷

در جلسه سه‌جانبه شورای عالی کار با افزایش ۱۹.۸ درصدی حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده توافق شد.


به گزارش خبرنگار ایلنا، اعضای کارگری، دولت و کارفرمایی شورای‌عالی کار با افزایش ۱۹.۸ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۷ و همچنین افزایش ۱۲ درصدی مزد برای سایر سطوح به علاوه ۲۴۱۸۸ ریالی روزانه مزد به‌طور کلی توافق کردند.(توضیح سایت: طبق اظهارات وزیر کار ، تغییرات  سایر سطوح مزد در سال بعد ابلاغ میشود.)

گرچه این توافق هنوز توسط وزرا امضا نشده اما توسط نمایندگان شورای عالی کار مصوب و نهایی شده است.

پس از امضای این مصوبه توسط وزرای مربوطه خبرهای تکمیلی ارسال می‌شود.


حداقل دستمزد ۲۰ درصد افزایش یافت

پس از تشکیل چندین نشست شورای عالی کار با دستور کار دستمزد ۹۷، سرانجام پس از نشست‌های متعدد شرکای اجتماعی، دستمزد حداقلی بگیران ۲۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، دستمزد ۹۷ کارگران برای حداقلی بگیران از ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ تومان در سال ۹۶ با افزایش ۲۰ درصدی،  یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان تعیین شد.

سایر سطوح مزدی در فرودین ماه سال آینده تعیین تکلیف می‌شود.

بر این اساس میزان دستمزد حداقلی بگیران با احتساب مبلغ ۱۱۰ هزار تومانی بن کارگری و ۴۰ هزار تومانی حق مسکن یک میلیون و ۲۶۵ هزار تومان برای سال آینده خواهد بود.

قرار است پس از تعیین تکلیف در خصوص مزدبگیران سایر سطوح مزدی در فروردین ماه بخشنامه افزایش دستمزد از سوی علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شود.

لازم به ذکر است امسال مذاکرات مزدی رنگ و بوی متفاوتی نسبت به ادوار گذشته داشت به طوریکه پس از افزایش اختلافات بین نمایندگان کارگری و کارفرمایی نشست‌های جداگانه ای از سوی وزیر کار با نمایندگان کارگری و کارفرمایی برگزار شد تا دیدگاه های طرفین به یکدیگر نزدیک شود.


حداقل دستمزد کارگران دارای دو فرزند یک میلیون و ۵۳۰ هزار تومان خواهد بود

حداقل دریافتی ماهانه کارگران با دو فرزند برای سال آینده بیش از یک میلیون و پانصد و سی هزار تومان خواهد بود.

علی ربیعی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه حدود ۲۰ درصد به دستمزد کارگران در سال ۹۷ اضافه خواهد شد، تصریح کرد: حدود ۲۳۰ هزار تومان به حداقل دریافتی کارگران دارای دو فرزند در سال ۹۷ افزوده می‌شود.

وزیر کار و رفاه اجتماعی با اشاره به انجام مذاکرات فشرده مزدی طی روزهای گذشته در شورای عالی کار گفت: هنوز تا رسیدن به وضعیت رضایت‌بخش معیشتی کارگران و همچنین افزایش قدرت خرید نیروی کار باید تلاش مجدانه به عمل آوریم چراکه هنوز با وضعیت نسبتا مطلوب در این زمینه فاصله داریم.

ربیعی تاکید کرد: دستمزد کارگران در سال ۹۷ حدود ۱۳۰ درصد نسبت به تورم جلوتر خواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین تاکید کرد: توافق بر سر افزایش سایر سطوح مزدی تا پیش از پایان فروردین انجام می‌شود.

به گفته ربیعی، شورای عالی کار در نشست سه‌جانبه امشب تنها بر سر افزایش حداقل مزد به توافق رسیده و رقم افزایش ۱۹،۸ درصدی مزد؛ حدود ۱۳۰ درصد بالاتر از تورم اعلامی تعیین شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین اعلام کرد که در فروردین ماه بخشنامه مزد ۹۷ را منتشر می‌کند.