نرم افزارحسابداری صدگان

دارایی معوق یک نوع دارایی موهوم است

0 1,440

حسابداراپ

یک کارشناس ارشد بانکداری گفت: با در نظر گرفتن کل مجموعه ساختمان‌ها و دارایی‌های فیزیکی همه این موارد تنها حدود ۲ تا ۳ درصد دارایی بانک‌ها را تشکیل می‌دهد و حتی اگر کل شعب نیز بسته شود تاثیر عمده‌ای در وضعیت بانک‌ها ندارد.


احمد حاتمی‌یزد، مدیرعامل اسبق بانک‌های صادرات و تجارت در مورد تاکید رییس‌جمهور بر کاهش شعب بانک‌ها اظهار داشت:زمانی‌که بانکداری الکترونیک گسترش پیدا کرد ما امیدوار بودیم که پرسنل شعب‌مان هم کم شود و به جای آنها نیروهای‌متخصص در بخش آی‌تی و همچنین نیروهای تحصیل کرده به لحاظ فنی که به روز هم هستند در شعبه‌ها استخدام شوند اما این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: موضوع کاهش شعب هر چند برای بانک‌ها حائز اهمیت است و هزینه‌هایشان را کم می‌کند اما تاثیر عمده‌ای در کم شدن هزینه‌ها ندارد زیرا زمانی که به ترازنامه بانک‌ها نگاه می‌کنیم با در نظر گرفتن کل مجموعه ساختمان‌ها و دارایی‌های فیزیکی همه این موارد تنها حدود ۲ تا ۳ درصد دارایی بانک‌ها را تشکیل می‌دهد و حتی اگر کل شعب نیز بسته شود تاثیر عمده‌ای در وضعیت بانک‌ها ندارد.

پندار سیستم

حاتمی‌یزد افزود: بیشترین هزینه مؤثر در سرنوشت بانک‌ها که مهم هم هست ، یک نوع دارایی موهوم به عنوان دارایی معوق است زیرا طلبی که بانک‌ها از مردم دارند مهمترین دارایی بانک‌ها محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد دارایی بانک مربوط به همین طلب‌هاست و یک سوم تا یک چهارم این طلب‌ها معوق است که دیگر نمی‌تواند درآمدزا باشد.وی تصریح کرد: همان‌طور که ساختمان‌ها درآمد زا نیستند و جزء دارایی‌های مولد محسوب نمی‌شوند مطالبات معوق هم همین طور هستند.

زمانی که طلب بانک‌ها از شرکت ها و اشخاص سررسید گذشته و موهوم ، معوق و مشکوک الوصول باشد نیز همین اتفاق رخ می‌دهد و تا زمانی که این موضوعات حل نشود نمی‌توان به آینده امیدوار بود.

مدیرعامل اسبق بانکهای صادرات و تجارت خاطر نشان کرد: بانک‌ها طلب بسیار زیادی از دولت دارند و بیش از۱۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک‌هاست که شبیه همین هم بدهی معوق بخش‌خصوصی و خصولتی به بانک‌هاست و این موضوع باید از سوی رییس‌جمهور بیشتر مورد توجه قرار گیرد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.