- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

وضع مالیات های سنگین صاحبان تولید را به ورشکستگان اقتصادی تبدیل می کند

مجلس شورای اسلامی، کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور را تصویب کرد.


از مجموع ۲۶۲ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، کلیات لایحه بودجه ۹۷ با ۱۸۲ رأی موافق، ۷۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع به تصویب رسید. یکشنبه هفته جاری مجلس به کلیات لایحه بودجه سال آینده کل کشور رای نداد و امروز گزارش اصلاح شده آن در کمیسیون تلفیق، در صحن علنی به رأی گذاشته شد که رأی آورد. در جلسه امروز علاوه بر سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ۳ نماینده در موافقت و ۳ نماینده در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ صحبت کردند و سپس کلیات لایحه به رای گذاشته شد.

مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۷ شد
نمایندگان مردم در خانه ملت، بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۷ را در دستور کار خود قرار دادند.
نمایندگان در نشست علنی امروز پس از تصویب کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ وارد بررسی جزئیات این لایحه شدند.

آغاز بررسی بندهای درآمدی لایحه بودجه
پس از تصویب کلیات لایحه بودجه سال آینده کل کشور، مجلس بررسی بندهای درآمدی لایحه را آغاز کرد.
پس از اتمام بررسی بندهای درآمدی ، مجلس بندهای هزینه ای لایحه را به بحث و بررسی خواهد گذاشت.
پیش از این و در روز یکشنبه این هفته مجلس به کلیات لایحه بودجه سال آینده کل کشور رای نداد با این حال پس از رفع اشکالات وارده بر این لایحه در کمیسیون تلفیق ، امروز گزارش اصلاح شده این کمیسیون در صحن علنی به تصویب رسید. این لایحه دارای ۲۲ تبصره است که قرار است مجلس آن را بررسی کند و در نهایت به رای نهایی بگذارد.
تکلیف مجلس به بانک مرکزی برای تخصیص منابع به برخی بخشها از محل صادرات نفت و گاز
مجلس، بانک مرکزی را به تخصیص منابع به برخی بخش ها از محل صادرات نفت و گاز مکلف کرد.
­مجلس در بررسی بندهای درآمدی لایحه بودجه سال آینده کل کشور بانک مرکزی را مکلف کرد در طول سال و متناسب با وصول منابع بلافاصله نسبت به واریز این وجوه و سهم ۱۴ و نیم درصدی شرکت ملی نفت ایران از کل صادرات نفت و میعانات گازی (معاف از تقسیم سود سهام دولت) و همچنین سهم ۳ درصد مناطق نفت خیز، گازخیز و کمتر توسعه یافته براساس جزء ۳ بند الف ماده ۲۶ برنامه ششم توسعه موضوع ردیف درآمدی ۲۱۰۱۰۹ جدول شماره ۵ این قانون اقدام نماید.
تعیین سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت و میعانات گازی در لایحه بودجه
مجلس سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت و میعانات گازی در لایحه بودجه ۹۷ را تعیین کرد.
­مجلس شورای اسلامی در مصوبه دیگری در قالب بند ب تبصره ۱ لایحه بودجه ۹۷ مقرر کرد سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز مندرج در ردیف ۲۱۰۱۰۱ جدول شماره ۵ این قانون معادل ۹۵۶ هزار و ۳۱۴ میلیارد و ۴۰۳ میلیون ریال و منابع مربوط به ۳ درصد صادرات نفت خام و میعانات گازی برای مناطق و شهرستان های نفت خیز و گازخیز و کمتر توسعه یافته مطابق ترتیبات مندرج در قانون برنامه ششم توسعه مصوب ۹۵.۱۲.۱۴ مندرج در ردیف ۲۱۰۱۰۹ جدول شماره ۵ این قانون ۵۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال تعیین می شود.
شرط مجلس برای برداشت دولت از منابع حساب ذخیره ارزی
مجلس شورای اسلامی در مصوبه دیگری در قالب بند درآمدی لایحه بودجه ۹۷ دولت را مکلف کرد چنانچه منابع دولت از محل صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال ۹۷ کمتر از یک میلیون و ۷۰۰ هزار و ۱۱۴ میلیارد و ۴۰۳ میلیون ریال باشد اجازه دارد از محل ۵۰ درصد منابع حساب ذخیره ارزی برای تامین مابه التفاوت حاصل شده اقدام کند. در مصوبه دیگری همچنین شرکت ملی نفت ایران موظف شد از محل منابع در اختیار خود معادل ریالی ۴ میلیون تن مواد اولیه قیر رایگان تا سقف مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال در بخش های مشخص شده (که در بخش هزینه ای درباره آنها تصمیم گیری خواهد شد) قرار دهد و در حساب های فیمابین خود و خزانه داری کل کشور اعمال و از محل خوراک مایع تحویلی به پتروشیمی ها و پالایشگاه ها تسویه نماید.
اجازه مجلس به بانک ها برای ارایه تسهیلات به شرکت ملی گاز در سال ۹۷
مجلس شورای اسلامی در قالب لایحه بودجه سال ۹۷ به بانک ها اجازه داد با تضمین وزارت نفت تا مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان به شرکت ملی گاز و شرکت های استانی گاز در سال ۹۷ تسهیلات ارایه دهد.
این مصوبه در قالب پیشنهاد الحاقی برای تبصره یک لایحه بودجه سال آینده کل کشور صورت گرفت.
لاریجانی: روند رسیدگی به لایحه بودجه بدون ایراد قانونی است
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده میاندوآب گفت: روند رسیدگی به لایحه بودجه سال ۹۷ بدون ایراد قانونی است. جهانبخش محبی نیا در نشست علنی امروز در جریان بررسی مجدد کلیات لایحه بودجه ۹۷ در تذکری با استناد به ماده ۱۸۶ آیین نامه داخلی مجلس گفت: در دستور کار صحن علنی به ادامه رسیدگی لایحه بودجه سال ۹۷ اشاره شده در صورتی که این گزارش پس از رد کلیات در صحن علنی به کمیسیون تلفیق ارجاع شد و بعد از آن نیز چند دستور کار مورد شور قرار گرفت. بنابراین هیچ دلیل قانونی برای بیان ادامه رسیدگی وجود ندارد.

نماینده مردم تکاب، شاهین دژ و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی درخصوص تعداد مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه افزود: نباید اجازه دهیم نگاه ارباب رعیتی به درون مجلس ورود پیدا کند، چرا که فاجعه به بار خواهد آورد، بنابراین درخصوص رسیدگی به کلیات براساس مفاد ماده ۱۸۶ آیین نامه داخلی، ۱۰ موافق و ۱۰ مخالف باید درخصوص کلیات لایحه در صحن صحبت کنند. وی افزود: همچنین براساس ماده مذکور نحوه رسیدگی به متمم، اصلاحیه های بودجه و سایر موارد نیز نیازمند ایراد نظرات ۵ موافق و ۵ مخالف است. محبی نیا مفاد ماده ۱۰۹ و ۱۱۲ آیین نامه داخلی را نیز یادآور شد و گفت: براساس این موارد، نمایندگان بیشتری می بایست در موافقت و مخالفت با کلیات بودجه اظهارنظر کنند.

دکتر لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: درخصوص تذکر اول اینکه لایحه بودجه سال ۹۷ به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع داده شده، بنابراین ذکر ادامه رسیدگی به لایحه بودجه در دستور کار درست است. رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سایر تذکرات این نماینده گفت: براساس مواد فوق و همچنین ماده ۱۸۸ آیین نامه به صراحت موارد مشخص شده، لذا نمی توان با قیاس موضوع را حل و فصل کرد، از این رو روند رسیدگی به لایحه بودجه سال ۹۷ بدون ایراد قانونی است.

نوبخت در صحن علنی مجلس: اصلاحات در لایحه بودجه قابل دفاع است
سخنگوی دولت گفت: اصلاحات صورت گرفته در لایحه بودجه قابل دفاع برای دولت است.
محمدباقر نوبخت در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۱۱ بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال۹۷ گفت: در جلسه علنی یکشنبه گذشته موضوعاتی را در خصوص نقاط قوت لایحه بودجه سال ۹۷ مطرح کردم؛ در جلسه امروز نیز پس از اصلاحات صورت گرفته در کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه مواردی را در جهت این اصلاحات عرض می‌کنم.
سخنگوی دولت با اشاره به دفاع دولت در خصوص برخی از اصلاحات صورت گرفته در کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق افزود: این اقدامات و اصلاحات صورت گرفته در راستای تأمین نظر دولت قابل دفاع است برای مثال در کمیسیون تلفیق مقرر شده است که تغییراتی در بحث هدفمندی یارانه‌ها و تبصره ۱۴ لایحه بودجه انجام شود بنابراین دولت در این خصوص مشکلی ندارد و در پرداخت یارانه‌ها به خانوارهای نیازمند از ابتدای سال ۹۷ مشکلی وجود ندارد.
وی تأکید کرد: ما می‌توانیم در همین راستا منویات مجلس را مد نظر قرار دهیم و پرداخت یارانه‌ها به خانواده‌های نیازمند را طبق نظر مجلس انجام دهیم. همچنین مسأله دیگر در اصلاح کلیات لایحه بودجه تبصره (۵) و تقلیل انتشار اوراق مشارکت و اوراق مالی در سال ۹۷ است. از کمیسیون تلفیق به دلیل اینکه سقف انتشار اوراق مشارکت را به آنچه دولت در لایحه مد نظر قرار داده بود، بازگرداند باید تشکر کرد ضمن اینکه کمیسیون تلفیق خوشبختانه افزایش حقوق متعارف برای اعضای هیأت علمی را به طبق روال گذشته بازگرداند که این نیز جای تشکر دارد.
نوبخت گفت: ترمیم و متناسب سازی حقوق‌ها نیز مد نظر قرار گرفته است و ما مطمئنیم که مجلس علاقه مند به اجرای این مسأله است. همچنین باید تأکید کرد که بازنشستگان صندوق فولاد نیز در لایحه بودجه مورد توجه قرار گرفتند بنابراین نمایندگان باید توجه کنند که پیگیری برخی مسائل در جزئیات لایحه بودجه امکان‌پذیر است و نمایندگان می‌توانند پس از رد کلیات این مسائل را پیگیری کنند.
سخنگوی دولت افزود: اگر کلیات مجدد رد شود با توجه به جمیع جهات زمان از دست می‌رود.
لاریجانی: اصلاح پیشنهاد یارانه‌ای دولت در لایحه بودجه/ یارانه براساس نظر تلفیق به همه افراد نیازمند پرداخت می‌شود
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح بخش هایی از لایحه بودجه سال ۹۷ بر تصویب کلیات در صحن علنی تاکید کرد.
علی لاریجانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۱ بهمن) مجلس شورای اسلامی در توضیح کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ ضمن تقدیر و تشکر از رئیس و اعضای کمیسیون تلفیق بودجه گفت: بخش هایی از لایحه بودجه سال ۹۷ مجدد در کمیسیون تلفیق اصلاح شد. درخصوص یارانه ها نیز تلاش است تا به تمام افراد لازم پرداخت شود، بنابراین نظر ابتدایی در لایحه پیشنهادی دولت مبنی بر پرداخت یارانه نقدی به میزان ۲۳ هزار میلیارد تومان را تغییر دادیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: درخصوص پرداخت دیون تامین اجتماعی نیز مبالغی لحاظ شده است، لذا به لحاظ آیین نامه داخلی مجلس تنها یک بار امکان رد کلیات لایحه بودجه امکانپذیر است، بنابراین در صورت رد مجدد کلیات، دولت می بایست بودجه چنددوازدهم به مجلس ارائه کند.
تاجگردون: بودجه ۹۷ پس از اصلاحات کمیسیون تلفیق مردمی‌ترین بودجه کشور تاکنون است
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این بودجه به خواسته‌ها و مشکلات مردم توجه کرده است، گفت: لایحه پس از اصلاحات کمیسیون تلفیق مردمی‌ترین بودجه‌ای است که تاکنون تقدیم صحن علنی مجلس شده است.
غلامرضا تاجگردون در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۱۱ بهمن) مجلس شورای اسلامی در خصوص کلیات لایحه بودجه سال۹۷ افزود: پس از رد کلیات و شنیدن نظرهای موافقان و مخالفان در کمیسیون تلفیق تمام تلاش خود را برای بررسی مجدد نظرهای نمایندگان به کار گرفتیم. به عنوان کسی که سال‌ها کار آن تنظیم برنامه و بودجه است می‌گویم؛ در شرایط کنونی که می‌خواهیم کشور اقتدار و ثبات داشته باشد و در عین حال به مردم این اطمینان را بدهیم که خانه ملت به فکر ملت است به ضرس قاطع می‌گویم این لایحه پس از اصلاحات کمیسیون تلفیق مردمی‌ترین بودجه‌ای است که تاکنون تقدیم صحن علنی مجلس شده است.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردمی‌ترین بودجه بدان معناست که در آن مشکلات و خواسته‌های عامه مردم را مد نظر قرار داد که این اتفاق در لایحه بودجه کنونی افتاده است لذا باید از حقوق مردم دفاع کرد و از آن نگذریم. دوستان از حقوق مردم نگذریم ولو اینکه حق من تاجگردون ضایع شود.
وی در خصوص صندوق توسعه ملی و دیگر بخش‌های اعتباری افزود: آبخیزداری در لایحه دولت نبوده است؛ اتفاقاً به این لایحه اضافه شد و تأکید مقام معظم رهبری بر این مسئله بود لذا ۲۰۰ میلیارد دلار اضافه شد.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال۹۷ در مورد بودجه بخش دفاعی گفت: لایحه بودجه برای بخش دفاعی فقط توانسته است حقوق و مزایای بخش دفاع را ببیند چرا طرح عمرانی را ببینم ولی تقویت بنیه دفاعی مد نظر قرار نگیرد. کدام کشور در این جهان وجود دارد که بودجه خود را و حتی بودجه دفاعی را تا این اندازه شفاف تقدیم می‌کند.
تاجگردون ادامه داد: تقویت بنیه دفاعی وظیفه ماست چرا که امنیت ایران اسلام در گرو تقویت این مهم است، نباید به خاطر مسائل دیگر از آن گذشت لذا باید همان قدر که به طرح‌های عمرانی توجه می‌شود باید به طرح های دفاعی نیز توجه کرد و در این بودجه توجه شده است و همه موضوعات به نسبت و میزان اهمیت توجه شود.

شرایط حذف یارانه وجود ندارد
وی افزود: این اقدامات انجام گرفت تا آب روستایی بر زمین نماند چنانچه توجه شده است تا آبخیزداری نیز ارتقا پیدا کند بنابراین در مجموع نگاه خوبی به بخش های مختلف در کمیسیون تلفیق بودجه شده است.
تاجگردون با اشاره به بخش یارانه های لایحه بودجه سال ۹۷، گفت: دولت در شرایطی لایحه را به مجلس تقدیم کرد که با شرایط کنونی متفاوت است بنابراین در کمیسیون تلفیق بودجه تصمیم گرفته شد تا با لحاظ تمام جوانب به همه افراد یارانه داده شود زیرا شرایط حذف یارانه وجود ندارد.

همه منابع را تجهیز کردیم تا یارانه ها پرداخت شود
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: به طور قطعی اعلام می کنیم اگرچه در ابتدا قصد حذف یارانه نقدی را در لایحه بودجه ۹۷ داشتیم اما امروز همه منابع را تجهیز کردیم تا یارانه ها پرداخت شود.

مخالفت کمیسیون تلفیق با افزایش قیمت حامل های انرژی
وی در خصوص اصلاح قیمت حامل های انرژی نیز یادآور شد: این موضوع مجدد در کمیسیون تلفیق بودجه مطرح شد اما پس از رأی گیری به روش های مختلف اعضای تلفیق به اتفاق نظر با افزایش قیمت حامل های انرژی مخالفت کردند البته سایر نمایندگان می توانند پیشنهادات خود را در صحن علنی مطرح کنند.
تاجگردون در خصوص اوراق مشارکت تصریح کرد: اوراق مشارکت از میزان مورد نظر رئیس سازمان برنامه و بودجه و دولت هم در لایحه میزان کمتر مورد نظر قرار گرفت در بخش طرح های عمرانی نیز تعرضی صورت نگرفت لذا به نظر می رسد رد کلیات تذکری بود تا بتوانیم بخش یارانه ها و اوراق مشارکت را اصلاح کنیم.
وی افزود: در بخش پرداخت دیون تامین اجتماعی نیز مبالغ خوبی در نظر گرفته شد در واقع کاری که سال ها برای تامین اجتماعی انجام نگرفته بود در جریان بررسی مجدد در لایحه لحاظ شد.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه تاکید کرد: رد مجدد کلیات بازتاب خوبی در سطح جامعه نخواهد داشت به نوعی که مورد سوال قرار خواهیم گرفت، در مناطق حوزه انتخابیه نیز مورد انتقاد مردم قرار می گیریم بنابراین با توجه به درنظر گرفتن شرایط عمومی کشور به کلیات رأی مثبت دهیم.

مخالفان کلیات بودجه ۹۷/ حاجی دلیگانی: تازیانه تند مالیاتی در هوای سرد رکود اقتصادی بدن یخ زده تولید را نابود می کند/ افزایش ۱۱ درصدی درآمدهای مالیاتی منطقی نیست
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: تازیانه تند و تیز مالیاتی در هوای سرد رکود اقتصادی بدن یخ زده تولید را نابود می کند.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی در صحن علنی امروز (چهارشنبه، ۱۱ بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات بودجه ۹۷ در مخالفت با آن، گفت: مغایرت برخی موارد با اسناد بالادستی از جمله سیاست های اقتصاد مقاومتی یکی از ایرادات لایحه است.

مغایرت برخی موارد لایحه بودجه ۹۷ با سیاست های اقتصاد مقاومتی
نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه افزایش تولید داخلی و کاهش صرفه جویی در هزینه های جاری کشور، عدم وابستگی نفت و کاهش خام فروشی از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است، افزود: صادرات روزانه حداقل ۲ و نیم میلیون بشکه نفت خام چه توجیهی دارد؟ نگوییم اگر نفت نفروشیم چه کنیم، نفت خام بفروشیم و بنزین وارد کنیم در حالی که پالایشگاه خلیج فارس با پیشرفت ۹۵ درصدی با ظرفیت تولید ۳۶ میلیون لیتر بنزین در روز فاز یک و ۲ آن صرفا به سبب نیاز به ۳۰۰ میلیون یورو معطل مانده است.
وی افزود: چرا این پالایشگاه تکمیل نمی شود تا نه تنها از بنزین بی نیاز باشیم بلکه به صادرکننده بنزین تبدیل شویم و از ارزش افزوده نفت خام منابع حاصل شود؛ واقعیت این است تا زمانی که سهم ۱۴ و نیم درصدی شرکت نفت از صادرات نفت و میعانات گازی جزو لاینفک بودجه باشد و آن را به عنوان وحی منزل بدانیم هیچ تلاشی برای خودکفایی در تولید داخل رخ نداده و گلوگاه های فساد بازتر در اختیار افراد معلوم الحال است.

وضع مالیات های سنگین صاحبان تولید را به ورشکستگان اقتصادی تبدیل می کند
این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: حمایت از تولید با وضع مالیات های سنگین آن هم در دوران رکود شدید اقتصادی نفس به شماره افتاده تولید را قطع می کند و صاحبان تولید را به ورشکستگان اقتصادی تبدیل می کند.
حاجی دلیگانی یادآور شد: تازیانه تند و تیز مالیاتی در هوای سرد رکود اقتصادی بدن یخ زده تولید را نابود می‌کند و افزایش ۱۱ درصدی درآمدهای مالیاتی در این شرایط اقتصادی منطقی به نظر نمی رسد و بهتر است به جای آن هزینه های جاری خود را کاهش دهیم؛ مبنای تبصره ۱۴ لایحه همان قانون هدفمندی یارانه هاست وفلسفه افزایش حامل های انرژی یا وضع قانون هدفمندی یارانه‌های مدیریت مصرف توسط مردم است.
نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی، افزود: یادمان رفته به مردم گفته ایم ما پول را به خودتان می دهیم تا خودتان مدیریت کنید؛ به مردم گفتیم انتخاب کنید اگر بیشتر مصرف کنید باید پول مصرف انرژی را بیشتر بپردازید و اگر کمتر مصرف کنید می توانید آن را پس انداز کنید عهدمان با مردم این گونه بود بعد گفتیم خود درآمدها را حذف کنیم که دولت زیربار آن نرفت.
وی ادامه داد: زمانی که قیمت حامل های انرژی را افزایش دادیم به مردم گفتیم ما ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان به حساب شما واریز می کنیم اما در سال ۹۲ که قیمت ها هیچ عددی را به یارانه نقدی مردم اضافه نکردیم؛ امروز در سال اول ابلاغ چشم انداز ۳۰ ساله نیستیم بلکه در سال های پایانی آن هستیم تا سال ۱۴۰۴ چقدر باقی است پس کی و از کجا باید شروع کنیم آیا با این نحوه بودجه نویسی می خواهیم به جایگاه اول اقتصادی و علمی منطقه آسیای جنوب غربی آسیا برسیم؟ آیا با دادن چند میلیارد وام به جوانان فارغ التحصیل بیکار می خواهیم به اشتغال کامل برسیم؟

موافقان کلیات بودجه ۹۷/ زارع: دو برابر شدن بودجه امنیت از منابع صندوق توسعه ملی جزو افتخارات مجلس است
نماینده مردم آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی دو برابر شدن بودجه امنیت از منابع صندوق توسعه ملی را جزو افتخارات مجلس دانست.
رحیم زارع در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۱۱ بهمن) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات بودجه ۹۷، گفت: بودجه از نظر تحریم ها و محدودیت هایی که علیه جمهوری اسلامی وجود دارد بسته شده است.
نماینده مردم آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی، افزود: اگر نرخ مالیات را افزایش می دادیم به مردم فشار می آمد و راهی جزو فروش نفت نداریم که در بودجه نفت هم یک درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و این یعنی در نظر گرفتن وضعیت معیشتی مردم.
وی افزود: برای اولین بار در بودجه ۹۷ بدهی را که دولت به پیمانکاران دارد تهاتر و ضلع بانک مرکزی را اضافه کردیم، یعنی پیمانکاران، دولت، نظام بانکی و بانک مرکزی؛ به اندازه ای که بدهی نظام بانکی به بانک مرکزی است بحث تهاتر پیمانکاران را در بودجه لحاظ کردیم.
این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: از افزایش هر گونه تعرفه ای که مردم به آن نیاز دارند مانند قیمت آب، گاز، گاز صنعتی، کشاورزی و خانگی در بودجه جلوگیری شده است؛ شرایط کشور در وضعیت رکود است و منطقی بود که قیمت بنزین افزایش می یافت اما کمیسیون تلفیق شرایط کشور را در نظر گرفت.
زارع یادآور شد: از پیمانکاران حمایت شده شده است به گونه ای که اوراق قرضه، اسناد خزانه و مشارکت را به عنوان ضمانت نامه قبول کنند که با نرخ تنظیم ۴۰ درصد متضرر نشوند.
نماینده مردم آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بودجه آموزش و پرورش از ۴۲ هزار میلیارد تومان به ۴۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافت؛ دغدغه دیگر توجه به بازنشستگان بود که ۱۰۰۰ میلیارد تومان اضافه بر چیزی که دولت پیش بینی کرده بود لحاظ شد.
وی یادآور شد: وام ازدواج از ۱۰ میلیون به ۱۵ میلیون تومان و پرداخت نقدی را نیز ۷۰۰۰ تومان افزایش دادیم.
نماینده مردم آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی، افزود: دو برابر شدن بودجه امنیت از منابع صندوق توسعه ملی جزو افتخارات مجلس است و نباید به آن ایراد گرفت؛ ۳۰۰۰ میلیارد تومان سهم اعتبارات استانی افزایش یافته است.
مخالفان کلیات لایحه بودجه۹۷/ قوامی: ۲۰میلیون نفر از دریافت یارانه بازمانده‌اند
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه یارانه به ۳۰هزار میلیارد تومان رسید، گفت: با این رقم باز هم ۲۰ میلیون نفر از دریافت یارانه حذف خواهند شد.
هادی قوامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۱۱ بهمن) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی مجدد کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ در مخالفت با این لایحه، گفت: چرا در جلسه گذشته کلیات بودجه رد شد و ۱۲۰ نفر رای ندادند آیا ما توانستیم در فرصت محدودی که به دلیل محدویت‌های آیین‌نامه‌های در اختیار داریم نظر مخالفان کلیات بودجه را تامین کنیم؟ هر چند کمیسیون تلفیق تمام تلاش خود را در این راستا انجام داد اما محدودیت آیین‌نامه سبب شد که فرصت بیشتری نداشته باشد که البته این موضوع نیز به اصل ۵۲ قانون اساسی بازمی‌گردد که تهیه و تنظیم بودجه را بر عهده دولت و بررسی و تصویب را بر عهده مجلس قرار می‌دهد.
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کمیسیون تلفیق به دلیل محدودیت‌های آیین نامه‌ای نتوانسیتم تمام خواسته مخالفان کلیات را مد نظر قرار دهیم. هر چند به موضوعات مهمی همچون اوراق مشارکت توجه و این اوراق ۳۰درصد کاهش پیدا کرد یا در مسأله هدفمندی یارانه‌ها با وجود آنکه بودجه آن حدود ۱۰هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد اما ۳۰ هزار میلیارد تومان یارانه فعلی را در نهایت می‌توان به ۵۶ میلیون نفر پرداخت کرد لذا باز هم ۲۰ میلیون نفر حذف خواهند شد لذا تفاوتی میان ۲۰میلیون و ۳۰میلیون نفر از نظر پیامدهای اجتماعی و اقتصادی وجود نخواهد داشت.

در لایحه بودجه، بودجه‌ریزی مبتنی بر عملیات نیست
قوامی با اشاره به بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد ادامه داد: اکنون بودجه را به همراه پیوست‌ها تصویب می‌کنیم یکی از آنها پیوست شماره ۴ بخش دوم است که درواقع یکی از اصلاحات ساختاری که در بودجه سال ۹۷ توسط دولت انجام شده بودجه ریزی مبنی بر عملکرد و براساس اصلاحات ساختاری است به عنوان مثال با نگاه به بودجه قوه مقننه مشخص شده است که برای انجام امور کمیسیون‌ها، صحن و مشاوران ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت می‌شود لذا اساس بودجه‌ریزی عملیاتی مبتنی بر حسابداری بهای تمام شده است که باید مبتنی بر نرم‌ها و استانداردها پرداخت شوند اما در لایحه بودجه این موضوعات قابل ملاحظه نیست و بودجه تصویب شده بر اساس عملیات نیست.

درآمدها و هزینه‌های شرکت ملی نفت حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است
وی در خصوص بودجه شرکت‌های دولتی گفت: در یکی از پیوست‌هایی که امروز تصویب می‌شود مربوط به شرکت ملی نفت است که درآمدها و هزینه‌های شرکت ملی نفت حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است. آیا این بودجه شرکت نفت را توانسته‌ایم درست بررسی کنیم؟ پاسخ منفی است لذا در بررسی گزارش تفریغ بودجه سال ۹۵ نیز باید به این موضوع که درآمدها و هزینه‌ها به درستی انجام شده توجه می‌کردیم و با توجه به این گزارش برای سال بعد بودجه‌ریزی می‌شد تا مشکلات در سال جدید تکرار نشود.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گزارش تلفیق وزارت نفت ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سهم دولت را به خزانه وارد نکرده است در حالی که در قانون نفت گفته‌ایم ۱۴.۵ درصد سهم نفت و ۸۵.۵ درصد سهم دولت اما این سهم واریز نشده است لذا سبب شده دولت از سایر منابع برداشت کند و تخصیص‌های عمرانی از ۷۵ درصد به ۵۵ درصد رسیده است.

تسویه حساب برای صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح مورد توجه قرار نگرفته است
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در جداول بودجه ۱۴۴ ردیف اعتبار صفر داشته‌اند اما اکنون صاحب اعتبار شده‌اند؛ به عنوان مثال یک بیمارستان ۷۵۰ تختخوابی با ۳ میلیارد تومان ایجاد شده است لذا دولت باید جواب بدهد اعتبار آنها را چگونه می‌خواهند در سال‌های بعد تأمین کنند.
وی در خصوص مسائل بازنشستگی توضیح داد: اگرچه در لایحه بودجه آمده است ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تأمین اجتماعی بازپرداخت شود اما تسویه حساب برای صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح مورد توجه قرار نگرفته است.

مخالفان کلیات بودجه ۹۷/ میرزایی نیکو: بذل و بخشش از صندوق توسعه ملی و لحاظ بودجه به موارد غیراولویت‌دار باید اصلاح شود
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی از تنظیم لایحه بودجه سال ۹۷ به ویژه بذل و بخشش از صندوق توسعه ملی و لحاظ کردن بودجه برای موارد غیرضرور انتقاد کرد.
قاسم میرزایی نیکو در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۱۱ بهمن) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال۹۷ گفت: بهتر بود رئیس سازمان برنامه و بودجه و سایر نمایندگان در خصوص دلایل رد و مخالفت ۱۲۰ نماینده با کلیات لایحه بودجه بحث و بررسی می‌کردند تا موارد به طور دقیق‌تر احصا شود.
نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی در توضیح دلایل مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ تصریح کرد: بذل و بخشش از صندوق توسعه ملی و تغییر اساسی در ارقام و عدم کارشناسی این ارقام به موارد غیراولویت دار یکی از موارد است، در واقع بودجه آبخیزداری، کشاورزی و ریزگردها و محیط زیست تغییر کرده و توجه به سمت بودجه صدا و سیما یا مسائل غیرضرور و غیر مرتبط با نان شب مردم پیش رفته است.

لزوم تجدید نظر در بودجه صدا و سیما و موارد دفاعی
وی افزود: تجدید نظر در بودجه صدا و سیما و موارد دفاعی هر چند از جمله ضرورت‌های بودجه‌ای است باید صورت گیرد چرا که بین نان شب مردم و مسائل نظامی باید موارد مهم تر مورد توجه قرار گیرد.

بی‌توجهی به رشد شتاب علمی از ایرادات بودجه سال ۹۷
میرزایی نیکو بی‌توجهی به رشد شتاب علمی و بی‌توجهی به اعضای هیأت علمی و قضات محاکم را از دیگر ایرادات بودجه سال ۹۷ دانست و گفت: چند روز گذشته ریاست قوه قضاییه اعلام کرد به زودی اسامی قضات بد را مطرح می‌کنیم اما ای کاش اسامی قضات کارآمد و خوب که حدود ۹۹ درصد را شامل می‌شود اعلام می‌شد. متأسفانه بی‌توجهی به حقوق و مزایای قضات به ویژه حقوق و مزایای دوران بازنشستگی قضات و اعضای هیأت علمی از مسائلی است که عمدتاً کمیسیون تلفیق از آن غفلت کرده است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در تمام دنیا استادان صاحبنظر در دوران بازنشستگی ارتقا پیدا می‌کنند؛ عضو هیأت علمی در کشور انگلیس از ۵۰۰۰ پوند حقوق و در کشور عراق از ۵۰۰۰ دلار حقوق برخوردار است و هیأت علمی و قضات در کشور ما از وضع مناسبی برخوردار نیستند.

اکثر شرکت‌کنندگان در جریانات اخیر جوانانی بودند که بیکار و سرخورده بودند
میرزایی نیکو با یادآوری اعتراضات اخیر در اکثر شهرهای کشور گفت: اکثر شرکت‌کنندگان در جریانات اخیر جوانانی بودند که به دلیل بیکاری و سرخوردگی عملاً به آنها توجهی نشده است. متأسفانه در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ نیز توجه جدی به این مسأله نشد.
وی افزود: آقای لاریجانی نیز ۲۳ مورد از دغدغه‌های کشور را از جمله در حوزه‌های امور بانکی، کشاورزی، صنعت و سایر موارد را مطرح کرد اما تنها ۲ یا ۳ مورد از آن در لایحه بودجه سال ۹۷ لحاظ شده است بنابراین به نظر می‌رسد رأی دادن به کلیات بودجه کلیات بودجه و انجام کار غیرکارشناسی اشتباه است.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه سرنوشت سالانه مردم را تعیین می‌کند، افزود: هر چند حدود ۱۰ درصد از بودجه حوزه انتخابیه بنده برای سال ۹۶ هنوز تخصیص پیدا نکرده است اما نباید اقدامی غیرکارشناسی انجام داد که مورد بازخواست مردم قرار گرفت.

موافقان کلیات لایحه بودجه/ کیان پور: پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان از نقاط قوت بودجه۹۷
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پرداخت پاداش خدمت فرهنگیان در کمیسیون تلفیق مد نظر قرار گرفت، گفت: کمیسیون تلفیق اعتبارات پرداخت یارانه را از ۲۱ هزار میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۹۷ افزایش داد.
مجید کیان‌پور در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۱ بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه ۹۷ کل کشور، گفت: از اصلاحاتی که در بودجه ۹۷ در کمیسیون تلفیق در زمینه شفاف‌سازی و توجه به خواسته‌های مردم انجام گرفت و ارائه بودجه عملیاتی با مصوبات مناسب تشکر می‌کنم.
نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی تصریح کد: در کمیسیون تلفیق توجه به قشرهای متوسط و کم درآمد جامعه، کاهش آثار تورمی در جامعه در سال آینده و روان‌تر شدن مشکلات جامعه صورت گرفت.

ملی شدن بودجه آموزش و پرورش و بنیاد شهید از اصلاحات مهم کمیسیون تلفیق
وی بیان کرد: ملی شدن بودجه آموزش و پرورش و بنیاد شهید یکی از اصلاحات مهم و مناسب کمیسیون تلفیق است؛ همچنین از استفاده منابع مالی آینده در بودجه جلوگیری شد انتشار اوراق قرضه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان کمتر شد.

کمیسیون تلفیق تخصیص اعتبار برای پرداخت یارانه در بودجه ۹۷ را اصلاح کرد
این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه تاکید کرد: کمیسیون تلفیق اعتبارات پرداخت یارانه را از ۲۱ هزار میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش داد و تا ۴۱ هزار میلیارد تومان به دولت اختیار داده شد تا در صورت لزوم به افراد واجد شرایط یارانه دهد؛ جمعیت یارانه‌بگیران در ابتدا ۳۳ میلیون نفر بود اما در حال حاضر قابلیت افزایش به ۵۵ میلیون نفر قابلیت افزایش دارد.

تخصیص ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای همسازی حقوق بازنشستگان
وی با اشاره به همسازی حقوق بازنشستگان، بیان کرد: اعتبار لازم برای این کار از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به ۲۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت که این اقدام نکته مثبت دیگر است؛ عدم افزایش حقوق هیأت علمی و قضات باید در صحن علنی اصلاح شود. نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از نقاط مثبت بودجه ۹۷، واریز تمام درآمدهای دولت درجهت شفاف‌سازی به خزانه است؛ افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز در کمیسیون تلفیق متوقف شد.

موافقان کلیات لایحه بودجه/ ذوالقدر: ملی شدن بودجه آموزش و پرورش گامی موثر در پرداخت حقوق معلمان/ افزایش مشارکت بخش خصوصی برای رهایی از اقتصاد دولتی
عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق باید از وقت قانونی خود برای اصلاح بودجه استفاده می‌کرد، گفت: ملی شدن بودجه آموزش و پرورش گامی موثر در پرداخت حقوق معلمان است.
فاطمه ذوالقدر در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۱ بهمن) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ کل کشور، گفت: همکارن عزیز لایحه بودجه ۹۷ در زمان قانونی یعنی ۱۹ آذر ماه به مجلس ارائه شد و شامل مهم‌ترین تصمیمات در بخش یارانه‌های نقدی و اشتغالزایی با هدف کاهش اتکا به اقتصاد نفتی و با تاکید بر موضوعات مطروحه در برنامه ششم توسعه، یعنی اشتغالزایی، رفع فقر با توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همانطور که در نطق ۸ بهمن اشاره کردم بارزترین ویژگی بودجه ۹۷، بودجه ریزی عملیاتی و توزیع استانی و افزایش مشارکت بخش خصوصی برای رهایی از اقتصاد دولتی است که نباید از کنار این تغییر مهم و عملکرد به سادگی عبور کنیم.

انتشار اوراق مشارکت در بودجه ۹۷ در کمیسیون تلفیق کاهش یافت
عضو مجمع نمایندگان تهران با اشاره به اصلاحات بودجه در کمیسیون تلفیق، اظهار کرد: انتشار اوراق مشارکت قرضه یعنی بدهکاری دولت در بازنگری به ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان کاهش یافت.

ملی شدن بودجه آموزش و پرورش گامی موثر در پرداخت حقوق معلمان
ذوالقدر با اشاره به دغدغه مردم در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: خوشبختانه این موضوع در کمیسیون تلفیق مورد موافقت قرار نگرفت؛همچنین ملی شدن اعتبارات وزارت آموزش و پرورش با رویکرد عدالت محوری صورت گرفت و این وزارتخانه برای نخستین بار سهمی بیش از ۱۰ درصد بودجه را به خود اختصاص داد که گامی بسیار مثبت برای پرهیز از عدم تاخیر در پرداخت حقوق معلمان، حق التدریسان و بازنشستگان است.
وی گفت: اگرچه از عملکرد کمیسیون تلفیق به جهت عدم استفاده از وقت قانونی خود در اصلاح بودجه گلایه دارم اما اقتصاد کشور را نیز نمی‌توان با تاخیر بررسی کرد، دولت برآمده از رأی مردم است و به اندازه کافی با مشکلات گذشته درگیر است.

نظام جمهوری اسلامی ایران نیازمند عملکرد فراجناحی و ملی است
ذوالقدر یادآور شد: رونق در امور کشور محقق نمی‌شود مگر تعامل سازنده بین دولت و نمایندگان مردم ایجاد شود، امروز جامعه و نظام جمهوری اسلامی ایران نیازمند عملکرد فراجناحی و ملی است لذا اقدامات نمایندگان نباید زیر لوای سیاسی کاری در موضوع بودجه قرار گیرد؛ نمایندگان اگر نقدی بر عملکرد دولت دارند باید بدانند شأن نمایندگی به گونه ای نیست که دولت و ملت را با رد مجدد کلیات لایحه بودجه به چالش بکشانیم.
ذوالقدر در ادامه بیان کرد: اگر امروز آیت الله هاشمی در قید حیات بود از این رد کلیات بودجه ۹۷ در خانه ملت متعجب نمی‌شدند؛ من نیز همانند شما به برخی از مسائل دولت و حتی رئیس جمهور انتقاد دارم ولی هر سخن جایی و هر نکته جایی دارد.

تمام افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد یارانه دریافت می‌کنند
وی اضافه کرد: ما در قبال ملت ایران و روح بلند امام و شهدا مسئولیم و این مسئولیت به ما تکلیف می‌کند که شرایط و صلاح کشور را در نظر داشته باشیم و به دولت برای حل مشکلات کمک کنیم.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان افزود: در تبصره ۱۴ میزان هدفمندی یارانه‌ها افزایش یافت و تمام افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد یارانه دریافت می‌کنند و نگرانی از این جهت وجود ندارد؛ ۵۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی را برای پرداخت دیون اختصاص می‌یابد؛ کشور به ثبات و آرامش نیاز دارد باید به جهانیان نشان دهیم اهداف کشور از همه مسائل مهم‌تر است.

توضیحات لاریجانی درباره نحوه رسیدگی به لایحه بودجه ۹۷
رئیس مجلس شورای اسلامی توضیحاتی درباره نحوه رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور ارائه کرد.
محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۱ بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی مجدد کلیات لایحه بودجه ۹۷ در اخطاری مستند به اصل ۱۸۷ قانون اساسی، گفت: احساس می‌شود عجله ای برای تصویب بودجه وجود دارد، در حالی که نمایندگان در جریان این بررسی باید راهی را که دولت قرار است در یک سال طی کند مشخص کنند؛ قانون بودجه باید دقیق و کارشناسی شده باشد، اما احساس می شود قرار است این کار با عجله طی سه روز آن هم در سه نوبت کاری که خستگی بسیار نمایندگان را به دنبال دارد به پایان برسد.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: بررسی لایحه بودجه طی سه روز انجام نمی شود، در واقع از وقت تا سه روز استفاده کرده و مابقی بررسی به بعد از تعطیلات موکول می‌شود و درنهایت در صورت خستگی نمایندگان، جلسات به جای سه نوبت در دو نوبت برگزار خواهد شد.
صباغیان نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی همچنین در تذکری شفاهی، گفت: این روزها در ایام برف و سرما قیمت تاکسی و وسایل حمل و نقل عمومی به شدت گران شده، بهتر است دستگاه های نظارتی بازنگری مجددی به این موضوع داشته باشند.
لاریجانی در پاسخ به تذکر سلیمی: اشکال آیین‌نامه‌ای به روند بررسی کلیات لایحه بودجه ۹۷ وجود ندارد
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده محلات و دلیجان تأکید کرد: اشکال آیین‌نامه‌ای به روند بررسی لایحه بودجه ۹۷ وجود ندارد.
علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۱۱ بهمن) مجلس شورای اسلامی در تذکری در خصوص روند بررسی کلیات لایحه بودجه سال۹۷ گفت: بر اساس تبصره ماده (۱۴۸) گزارش کمیسیون اصلی همراه با گزارش کمیسیون‌های فرعی و پیشنهادهای نمایندگان موضوع این ماده در مورد هر طرح یا لایحه و همچنین در موارد ارجاعی به کمیسیون اصلی حین بررسی طرح‌ها و لوایح حداقل ۴۸ ساعت و در موارد اعاده شده از شورای نگهبان حداقل یک جلسه یا ۲۴ ساعت قبل از رسیدگی در جلسه رسمی مجلس باید بین نمایندگان توزیع شود در غیر این صورت در آن جلسه قابل رسیدگی نیست.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین بر اساس بند (۶) ماده (۱۵۳) درخصوص آن دسته از مواد که به کمیسیون اصلی ارجاع می‌شود هر یک از نمایندگان می‌توانند در مهلت مقرر با حضور در کمیسیون پیشنهادهای خود را مطرح کنند، پس از چاپ و توزیع گزارش کمیسیون اصلی در موارد ارجاعی به کمیسیون هر یک از نمایندگان می‌توانند تا ۱۲ ساعت پس از توزیع گزارش اصلی پیشنهادهای خود را برای طرح در جلسه رسمی مجلس به هیأت رئیسه ارائه کنند.
وی افزود: با وجود این مواد قانونی در حال حاضر رسیدگی به لایحه بودجه سال ۹۷ پیش از زمان مقرر و کمتر از ۴۸ ساعت پس از بررسی در کمیسیون‌ها در دستور قرار گرفته است بنابراین با توجه به ماده (۱۸) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که نمایندگان قسم یاد کردند طبق قانون عمل کنند باید این موضوع مورد توجه هیأت رئیسه قرار گیرد.
آقای لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: بر اساس همان بند (۶) ماده ۱۵۳ این موضوع بررسی شده است لذا بر پایه این ماده درباره آن دسته از مواد که به کمیسیون ارجاع می‌شود باید ۱۲ ساعت پس از توزیع گزارش پیشنهادها ارائه شود که ما نیز در جلسه قبلی لایحه را به کمیسیون تلفیق ارجاع دادیم لذا ۱۲ ساعت برای ارائه پیشنهادها زمان لازم است بنابراین ایراد آیین‌نامه‌ای به روند بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ وجود ندارد.
یوسف نژاد: هدفمندی یارانه‌ها و قیمت انرژی؛ دو مسئله مهم در بازنگری لایحه بودجه
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه با اشاره به مواردی که در بازنگری مجدد لایحه بودجه سال ۹۷ مورد بررسی قرار گرفت گفت: اوراق مشارکت و بدهی‌ها و کاهش حجم دولت، هدفمندی یارانه‌ها و قیمت انرژی از جمله این مسائل مهم به شمار می‌آیند.
یوسف‌نژاد در نشست علنی امروز ، در جریان بررسی مجدد کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ پس از رد آن از سوی صحن علنی، گزارشی از مصوبات جدید کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ارائه کرد و گفت: پس از ماموریتی که صحن علنی مطابق آیین نامه برای کمیسیون تلفیق بودجه در نظر گرفت کمیسیون با استقبال از نظر همکاران چه به صورت رسمی در قالب نطق مخالف و موافق و چه به صورت غیررسمی مسائل را مورد توجه قرار داد.

کمیسیون تلفیق به رد کلیات به چشم بازنگری، بازبینی و رفع برخی از خطاها نگریست
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ ادامه داد: به رد کلیات به چشم بازنگری، بازبینی، رفع برخی از خطاها و تقویت گزارش کمیسیون تلفیق نگاه کرده‌ایم نه به چشم تقابل یا تضاد، همچنین بلافاصله پس از پایان صحن علنی در کمیسیون تلفیق جلسه تشکیل داده و به چند مسئله مهم و اساسی رسیده‌ایم.
وی به مسائل مهمی که در بازنگری مجدد به لایحه بودجه به آن رسیده‌اند اشاره کرد و افزود: مسئله اوراق مشارکت، بدهی‌های دولت، کاهش حجم دولت که بر مبنای قوانین بالادستی مورد تذکر و انتظار نمایندگان است، هدفمندی یارانه‌ها و قیمت انرژی و تامین اجتماعی از جمله این مسائل مهم به شمار می‌آیند که تمامی این موارد توسط همکاران مورد بررسی شد.
یوسف نژاد اظهارکرد: در کمیسیون تلفیق در مورد موارد فوق پیشنهادهایی ارائه و سپس رای‌گیری شد و برخی از پیشنهادها و نظرات رای موافق آوردند و برخی از موارد نیز باوجود آنکه جزء مبانی فکری کمیسیون تلفیق بوده اما به دلیل مخالفت نمایندگان با رای منفی مواجه شدند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ بیان کرد: در صحن علنی برخی زوایا و جزئیاتی که به هر دلیل از دست کمیسیون تلفیق در رفته است مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی گفت: در بخش یارانه ها دولت پیشنهاد ۲۳ هزار میلیارد تومان برای خانوار، ۷ هزار میلیارد تومان برای کمک به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و کاهش فقر و ۳.۷ هزار میلیارد تومان هم برای بخش سلامت و ۳.۳ هزار میلیارد تومان نیز برای یارانه نان و خرید تضمینی گندم داد.

اعتبارات هدفمندی یارانه ها از ۳۷ هزار میلیارد تومان به ۴۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافت
وی تاکید کرد: نمایندگان مسائل و نظراتی را مطرح کردند که در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت. بنابراین عدد ۲۳ هزار میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد تومان و سقف اعتبارات هدفمندی یارانه ها از ۳۷ هزار میلیارد تومان به ۴۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. این موضوع بدین معنی است که افرادی که تحت پوشش کمک یارانه ای در هدفمندی یارانه ها قرار می گیرند به میزان ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر افزایش یافته اند. حتی کمیسیون تلفیق این اختیار را به دولت داده است که تا ۴۱ هزار میلیارد تومان هم بتواند در این زمینه مانور دهد.
یوسف نژاد تصریح کرد: اگر شرایط در سال آینده مناسب باشد، یعنی دولت بتواند از محل یارانه ها اقداماتی را انجام دهد، به طور حتم می تواند افراد بیشتری را تحت پوشش دریافت یارانه قرار دهد.
این نماینده مردم ادامه داد: به دولت توصیه می شود توجه به همه اقشار به ویژه نیازمندان را در دستور کار قرار دهد و کمیسیون تلفیق با شناسایی و جابجایی برخی منابع، اعداد و ارقام را در این بخش تغییر داد. همچنین در بحث اوراق مشارکت مباحثی صورت گرفت و برای دولت استفاده از این حوزه در حدود قوانین برنامه ششم توسعه یعنی به میزان ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان وجود دارد.

حجم انتشار اوراق مشارکت برای دولت در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافته
یوسف نژاد اظهار کرد: حجم انتشار اوراق مشارکت برای دولت در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافته که این نکته مثبتی است. همچنین در بحث حامل های انرژی و افزایش قیمت بنزین به دلیل شرایط اقتصادی موجود در کشور صلاحی در این زمینه وجود ندارد، ضمن اینکه قبلا نیز گفته شد بخش های کم درآمد و متوسط جامعه در این خصوص دچار ضرر می شوند و باید به آنها توجه شود، منتهی دولت این اختیار را از نظر قانونی در ۳ سال گذشته داشته و اگر شرایط مناسب بود دولت می تواند این کار را انجام دهد.

پاداش بازنشستگی آموزش و پرورش افزایش پیدا کرد
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه تاکید کرد: پاداش بازنشستگی آموزش و پرورش افزایش پیدا کرد، ضمن اینکه بودجه آموزش و پرورش و بنیاد شهید که قبل استانی شده بود، به بودجه ملی تغییر یافت. همچنین در ارتباط با کاهش حجم دولت و جلوگیری از افزایش هزینه های جاری به دولت تکلیف شد که گزارش سالانه خود را در مورد کاهش حجم دولت طبق برنامه ششم توسعه تهیه کند. امیدواریم آن چیزی که به نفع و مصلحت مردم است، اتفاق افتد.

حاجی دلیگانی: پیشنهادهای نمایندگان به صورت چاپ شده توزیع نشده/ لاریجانی: مرکز فناوری پیشنهادها را روی سایت قرار داده است
آقای لاریجانی در پاسخ به تذکر حاجی دلیگانی مبنی بر اینکه پیشنهادهای نمایندگان به صورت چاپ شده در اختیار آنها قرار نگرفته است، گفت: مرکز فناوری پیشنهادها را روی سایت قرار داده است.
حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۱ بهمن) مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده ۱۸۶ آیین نامه گفت: براساس این ماده، ضرورت دارد که پیشنهادهای نمایندگان به صورت چاپ شده در اختیار نمایندگان قرار بگیرد، اما متاسفانه ساعت ها و روزها وقت گذاشته و پیشنهادها را ارائه کرده اند، اما در حال حاضر به صورت چاپی در اختیار آنها قرار نگرفته و این خلاف آیین نامه است.
نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی افزود: با روش الکترونیک موافقیم، اما باید سازوکار آن فراهم شود، آیین نامه اصلاح و سپس از چنین روش هایی استفاده شود. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: مرکز فناوری پیشنهادها و رفع ابهامات را روی سایت قرار داده است، البته بهتر بود قبل از تشکیل جلسه توضیحاتی به نمایندگان ارائه می شد.