- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

هدیه نطلبیده ۶ هزار میلیارد تومانی مالیات بر واردات

بر اساس اطلاعات تفریغ بودجه که دیوان محاسبات منتشر کرده است، در سال ۱۳۹۵ تحقق درآمد مالیاتی معادل ۱۰۰.۳ درصد و تحقق درآمد مالیاتی واردات کالا ۱۳۰ درصد بود که ۶۰۰۰ میلیارد تومان بیش از پیش‌بینی محقق شده بود.


این در حالی است که فقط ۸۹ درصد درآمد مالیاتی کالا و خدمات محقق شده و در واقع تحقق درآمد مالیاتی این گروه ۴ هزار میلیارد تومان کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده است.

به گزارش ایسنا، گزارش تفریغ بودجه به عنوان بیست‌وهشتمین گزارش تفریغ بودجه پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ توسط دیوان محاسبات انجام شده است.

این گزارش در دو بخش منابع و مصارف تنظیم شده که در بخش منابع، گزارش مربوط به درآمدهای مالیاتی ارایه شده است. طبق این گزارش جمع درآمدهای مالیاتی برای سال ۱۳۹۵ معادل ۱۰۳ هزار و ۸۲۷ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود. با این همه درآمد مالیاتی به دست آمده معادل ۱۰۴ هزار و ۱۷۲ میلیارد تومان بوده و به این ترتیب درآمد مالیاتی معادل ۱۰۰.۳ درصد رشد کرده است.

طبق این گزارش، درآمد اشخاص حقوقی معادل ۳۳ هزار و ۵۶۷ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که ۹۵.۵ درصد آن محقق شده و به ۳۲ هزار و ۷۰ میلیارد تومان رسیده است.

همچنین برای مالیات بر درآمد پیش‌بینی ۱۴ هزار و ۷۲ میلیاردی درآمد انجام شده بود که تحقق درآمد مالیاتی ۱۰۴ درصدی در این بخش صورت گرفت و ۱۴ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی محقق شد.

از درآمد مالیات پیش‌بینی شده برای سال ۱۳۹۵ معادل ۲۵۰۸ میلیارد تومان برای مالیات بر ارث بود، ولی درآمد محقق شده معادل ۲۷۱۲ میلیارد تومان بوده است که نشان می‌دهد تحقق درآمد مالیاتی در این بخش به ۱۰۸ درصد می‌رسد.

گفتنی است افزایش چشم‌گیر درآمد مالیاتی در سال ۱۳۹۵ عمدتا به دلیل افزایش درآمد مالیاتی از محل واردات کالا بود. در این بخش پیش‌بینی‌ها بر این بوده که درآمد مالیاتی معادل ۱۶ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان باشد، ولی درآمد محقق در این بخش ۲۲ هزار و ۲۹ میلیارد تومان درآمد کسب شده است. یعنی درآمد مالیاتی در این حوزه ۱۳۰ درصد محقق شده است. به عبارتی شش هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در این بخش بیش از پیش‌بینی‌ها بوده که توانسته کسری سایر بخش‌ها را پر کند.

در مقابل افزایش درآمد مالیاتی حاصل از واردات، ولی درآمد مالیاتی کالاها و خدمات کاهش یافته است. همچنانکه با وجود پیش‌بینی ۳۶ هزار و ۷۴۹ میلیارد تومان برای این گروه درآمد مالیاتی در این بخش معادل ۸۹ درصد و ۳۲ هزار و ۷۲۱ تومان محقق شده است.