نرم افزارحسابداری صدگان

مقابله با تراکنش های مشکوک، علت ۲۴ ساعته شدن تسویه حسابها

1 931

حسابداراپ

دکتر بیات در خصوص ۲۴ ساعته شدن تسویه حسابها در شاپرک که بانک مرکزی به تازگی آن را اجرایی کرده است می گوید: اگرچه برخی اصناف با افزایش مدت زمان تراکنش مخالف هستند، با این وجود باید این مساله را بپذیریم که این اقدام بانک مرکزی سالهاست که در همه کشورهای توسعه یافته در حال اجرا است و هیچ مشکلی نیز برای فعالان اقتصادی آنها به وجود نیامده است.


وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها این میزان به ۴۸ ساعت نیز می رسد می گوید: در کشور ما روزی هفت بار این کار صورت می گرفت والان این به ۲۴ ساعت و در واقع یک بار در روز رسیده است که در واقع به نفع مصرف کنندگان است؛ چرا که امنیت خاطر بیشتری را برای آنها فراهم می کند. وی با اشاره به اینکه افزایش امنیت در مبادلات پولی و مالی همانند نان شب واجب است می گوید: اگر کارت کسی دزدیده شود و مبلغی اشتباه به حسابی واریز شود این شرایط وجود دارد تا بانک مرکزی به راحتی آن را پیگیری کند و زمینه برای پیگیری در این شرایط مهیا است.

جلوگیری از پولشویی یکی دیگر از مزایای افزایش مدت زمان تراکنش های بانکی است که مدیرعامل فابا به آن اشاره می کند. بیات با اشاره به اینکه این اقدامات گامی برای همگام سازی نظام بانکی کشور با استانداردهای جهانی است می گوید: واریز ۲۴ ساعته پول اقدامی منطقی و کارشناسی توسط بانک مرکزی است.

وی با اشاره به انتقاد برخی اصناف از اینکه این مساله باعث می شود روند معاملات آنها کند شود به پاد می گوید: به دلیل رفتار غلطی که داشتیم استفاده از روش های غلط معمول شده است و این در حالی است که شبکه پرداخت باید بستری امن داشته باشد. برخی اوقات قرصی مصرف می کنیم که تاثیرش را در ۲۴ ساعت بعد می گذارد و بنابراین نمی توان منکر اثرات خوب قرص شد. این کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک تاکید کرد: در مجموع اقدامات بانک مرکزی برای افزایش امنیت مبادلات پولی اقدامی ضروری برای افزایش ایمن سازی، افزایش اعتماد عمومی و همسوسازی با استانداردهای جهانی و رعایت قوانین FATF است.


مفقود شدن برخی تراکنش‌های جایگاه‌های سوخت

واریز با تاخیر پول از طریق کارت‌های اعتباری و دستگاه‌های پوز به حساب جایگاه‌داران سوخت موجب ایجاد مشکلات برای مردم و جایگاه‌داران شده است.

رئیس جایگاه‌داران سوخت گفت: به دلیل مشکلاتی که با بانک‌ها داریم از این پس جایگاه‌ها فقط در قبال دریافت پول نقد بنزین تحویل می‌دهند.

پندار سیستم

به گزارش میزان، واریز با تاخیر پول از طریق کارت‌های اعتباری و دستگاه‌های پوز به حساب جایگاه‌داران سوخت موجب ایجاد مشکلات برای مردم و جایگاه‌داران شده است.

بر اساس این گزارش جایگاه‌داران با قطع کردن دستگاه‌های کارت خوان جایگاه‌های سوخت فقط وجه بنزین را نقدا دریافت می‌کنند و به هیچ عنوان کارت بانکی نمی‌پذیرند.

در همین باره رئیس جایگاه‌داران سوخت اظهار کرد: به دلیل مشکلاتی که با بانک‌ها داریم ناچار به اتخاذ این تصمیم شدیم و از این پس جایگاه‌ها فقط در قبال دریافت پول نقد بنزین تحویل می‌دهند.

بیژن حاج محمدرضا افزود: طی توافقات صورت گرفته قرار بود بانک‌ها پول را طی همان شب به حساب‌ها واریز کنند اما، اکنون این مدت زمان به ۱۰ تا ۱۲ روز رسیده است.

رئیس جایگاه‌داران سوخت با بیان اینکه در این بین برخی مواقع مبالغی گم می‌شود، گفت: بانک‌ها از این موضوع سوءاستفاده می کنند.

وی تاکید کرد: این اتفاق در حالی رخ می دهد که جایگاهداران باید هزینه خرید بنزین را به صورت نقد به شرکت ملی نفت پرداخت کنند.

حاج محمدرضا خاطرنشان کرد: رایزنی با بانک مرکزی فایده ندارد و در حال حاضر میلیاردها تومان از بانک‌ها طلبکار هستیم.

رئیس جایگاه‌داران سوخت تصریح کرد: ۳۸۰۰ تا ۴ هزار میلیارد تومان از سیستم بانکی طلبکار هستیم.



 

محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. سیاوش کسروی می گوید

    البته باید نرخ تورم و سود بانکی را هم در بررسی اثر طولانی شدن زمان انتقال وجه و سکون آن در حساب عوامل واسط در نظر داشت.

    همچنین توضیح این که چه کنترل بیشتری روی تراکنش‌ها صورت میگیرید و امنیت تراکنش چه رابطه ای با طولانی شدن آن دارد قطعاٌ موجب جلب رضایت مصرف کنندگان خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.