- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

افزایش سرمایه از محل معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی تصویب شد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز صبح بهارستان، بند الحاقی ۳ تبصره ۱۰ لایحه بودجه را که بر این اساس افزایش سرمایه از معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی مجاز می شود را تصویب کردند.


به گزارش  خانه ملت،  طبق بند الحاقی ۳ تبصره ۱۰ لایحه بودجه سال آینده، انتقال مازاد تجدید ارزیابی شرکت ها، موضوع ماده ۱۴۹ اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم مصوب سال ۳۱ تیر ۹۴ به حساب افزایش سرمایه با رعایت شروط ذیل بلامانع است و مشمول مالیات بر نرخ صفر می شود:

بر اساس جزء یک این بند الحاقی، شرکت های مذکور باید براساس صورت های مالی عملکرد سال ۱۳۹۶ مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده باشند.

لازم به ذکر است، بر اساس بخش دو این بند الحاقی، شرکت های مذکور باید با این تجدید ارزیابی از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شوند.

این گزارش می افزاید: طبق ماده ۱۴۱ قانون تجارت، اگر حداقل نصف سرمایه شرکت بر اثر زیان‌های وارده از میان برود، هیات‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود.

گفتنی است، در ماده ۱۴۹ اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم مصوب ۳۱ تیر ۹۴ آمده است: آن قسمت از دارایی‌های استهلاک‌پذیر که بر اثر به‌کارگیری یا گذشت زمان یا سایر عوامل و بدون توجه به تغییر قیمت ها ارزش آن تقلیل می‌یابد و همچنین هزینه‌های تأسیس، قابل استهلاک بوده و هزینه استهلاک آنها جزء هزینه‌های قابل قبول مالیاتی تلقی می‌شود.

همچنین مقررات مربوط به استهلاک‌های دارایی‌های استهلاک‌پذیر شامل جداول استهلاک‌ها و چگونگی اجرای آن با رعایت استانداردهای حسابداری توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می‌شود و ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون به‌تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد.