نرم افزارحسابداری صدگان

مالیات بر ارث چگونه دریافت می‌شود؟

2 1,626

حسابداراپ

هرگاه در نتیجه فوت شخصی، مالی از متوفی به ورثه برسد، وراث یا نماینده قانونی موظفند ظرف ۶ ماه از تاریخ فوت، به سازمان مالیاتی مراجعه و با ارائه اسناد مربوطه، صورت اموال و بدهی‌های وی را گزارش کنند.

پندار سیستم


به گزارش ایبِنا، مالیات بر ارث مانند سایر منابع مالیاتی بر اساس قانون مالیات های مستقیم محاسبه می شود. بدین ترتیب، پس از تشکیل پرونده متوفی، گواهینامه تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث صادر و به ورثه داده می شود. این گواهینامه یکی از مدارک لازم برای درخواست گواهی حصر وراثت از شورای حل اختلاف است. در این گواهی، اسامی وراث قانونی اعلام و میزان سهم الارث هر یک از آنها مشخص می شود.

پس از تکمیل اظهارنامه، کلیه اموال منقول و غیرمنقول متوفی به نرخ روز توسط ماموران تشخیص مالیات قیمت گذاری می شوند و کلیه بدهی های متوفی مانند وام ها، مهریه و غیره از آن کسر می شود. پس از آن با توجه به سهم الارث هر یک از وراث مالیات بر ارث به نسبت محاسبه می شود.

این نرخ ها طبق ماده ۲۰ قانون مالیات های مستقیم در خصوص وراث طبقه اول تا مبلغ ۵۰۰۰۰۰۰۰ ریال معادل ۵ درصد، تا مبلغ ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال نسبت به مازاد ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال معادل ۱۵ درصد، تا مبلغ ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال نسبت به مازاد ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال معادل ۲۵ درصد و نسبت به مازاد ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال معادل ۳۵ درصد است.

البته لازم به ذکر است که از سهم الارث هر یک از وراث طبقه اول مبلغ ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به عنوان معافیت کسر و مابقی با شرح فوق الذکر مشمول مالیات می‌شوند. وراث از نظر قانون مالیات های مستقیم به سه طبقه تقسیم می شوند:

الف) وراث طبقه اول که عبارتند از: پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد و اولاد اولاد

ب) وراث طبقه دوم که عبارتند از: اجداد، برادر، خواهر و اولاد آنها

ج) وراث طبقه سوم که عبارتند از: عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آنها

اگر در هر طبقه ای حتی یک نفر ورثه در حال حیات باشد سبب می شود دیگر طبقات به اصطلاح از حیث ارث بردن باطل شوند و هیچ ارثی به آنها تعلق نگیرد.



توضیح سایت:

بنا بر اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، ‌نرخ‌های مالیات بر ارث برای متوفیان تاریخ اول فروردین ۱۳۹۵ و بعد از آن برای وراث طبقه‌ اول، به شرح زیر تغییر کرده است:

-نرخ مالیات سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار (به استثنای سهام و سهم‌الشرکه و حق تقدم آن‌ها و سودهای متعلق به آن‌ها) و همچنین سود سهام و سهم‌الشرکه تا تاریخ ثبت انتقال به نام وراث و یا پرداخت و تحویل به آن‌ها، سه درصد است.

-همچنین نرخ مالیات «سهام و سهم‌الشرکه و حق تقدم آن‌ها»، طبق مقررات مذبور ۱٫۵ برابر نرخ‌های مذکور در تبصره یک ماده ۱۴۳ و ماده ۱۴۳ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در تاریخ، به نام وراث است.

-نرخ مالیات «نسبت به حق امتیاز و سایر اموال و حقوق‌های مالی» که در بندهای مذکور به آن‌ها تصریح نشده باشد ۱۰ درصد ارزش روز در تاریخ تحویل یا ثبت انتقال به نام وراث، است.

-همچنین نرخ مالیات «نسبت به انواع وسائل نقلیه موتوری، زمینی، دریایی و هوایی دو درصد بهای اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث خواهد بود.

– نرخ مالیات نسبت به املاک و حق واگذاری محل، ۱٫۵ برابر نرخ‌های مذکور در ماده ۵۹ قانون مالیات‌های مستقیم به ماخذ معاملاتی و یا به ماخذ ارزش روز حق واگذاری حسب مورد، در تاریخ انتقال به نام وراث است.

-مالیات نسبت به اموال دارایی‌های متعلق به متوفای ایرانی که در خارج از کشور فوت شده باشد، پس از کسر مالیات بر ارثی که از اموال و دارایی‌های فرد به دولت محل وقوع پرداخت می‌شود، به نرخ ۱۰ درصد ارزش ماترک که ماخذ محاسبه مالیات بر ارث در کشور محل وقوع است، خواهد بود.

-گفتنی است نرخ‌های مذکور برای وراث طبقه اول هستند و وراث طبقه دوم مالیات به نرخ معادل دو برابر و برای وراث طبقه سوم به نرخ معادل چهار برابر نرخ‌های مندرج در این جدول محاسبه و وصول خواهد شد.

– درصورتی‌که متوفی و وراث، تبعه خارجی باشند، اموال و دارایی‌های متوفی که در ایران واقع است، مشمول مالیات به نرخ وراث طبقه اول خواهد بود.

-همچنین در مواردی که وراث سهم خود از اموال سهام و سهم الشرکه و حق تقدم آن‌ها طبق مقررات مذکور، نسبت به وسایل نقلیه‌ موتوری، هوایی، زمینی و دریایی و نسبت به املاک و حق واگذاری محل را به اشخاص ثالث یا وراث دیگر انتقال دهند، علاوه بر مالیات بر ارث مشمول مالیات طبق مقررات خواهند بود.

– وراث متوفیان تاریخ ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ و قبل از آن از نظر تکالیف قانونی و نرخ‌های مالیاتی مشمول اصلاحیه مورخ ۳۱ تیر ۱۳۹۴ قانون مالیات‌های مستقیم نیستند.



محل تبلیغ شما

2 نظرات
  1. احمد می گوید

    توضیحات شما بر اساس قانون قدیم ( قبل از سال ۹۵) است، لطفا در انتشار مطالب دقت فرمایید.

  2. مدیر سایت می گوید

    باسلام و تشکر از تذکر شما
    مطلب فوق از خبرگزاری ایبنا نقل شده است و فرض براین است که این خبرگزاری بزرگ ، مطالب موثقی ارائه می کند لذا به متن توجه نشد.
    به هرحال متن با حفظ شرایط منتشر کننده مطلب ویرایش شد.
    بااحترام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.