نرم افزارحسابداری صدگان

اقدام کم سابقه نمایندگان در رد لایحه بودجه ۹۷

0 783

حسابداراپ

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص در کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ در مجلس با مخالفت ۱۲۰ تن نمایندگان اظهارداشت: اتفاقی که در خصوص رد کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ در مجلس رخ داد نمی توان گفت اتفاق بی سابقه بلکه کم سابقه ای در طول تاریخ مجلس شورای اسلامی بوده است.

پندار سیستم


محمد حسین فرهنگی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص در کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ در مجلس با مخالفت ۱۲۰ تن نمایندگان اظهارداشت: اتفاقی که در خصوص رد کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ در مجلس رخ داد نمی توان گفت اتفاق بی سابقه بلکه کم سابقه ای در طول تاریخ مجلس شورای اسلامی بوده است.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال ۹۷ به کاهش حجم دولت بی‌توجهی شده است گفت: در لایحه بودجه سال ۹۷ به کاهش حجم دولت بی‌توجهی شده است و بلکه دولت به خاطر افزایش بودجه در این لایحه متورم‌تر نیز شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش و گسترش استفاده دولت از اوراق مشارکت و جهت دهی آن به سمت هزینه های جاری دولت عنوان کرد: در لایحه بودجه سال ۹۷ گسترش استفاده از اوراق مشارکت و جهت دهی منابع حاصل از آن به سوی هزینه های جاری دولت به صراحت دیده می شود این در حالی است که در گذشته با چنین پدیده ای در بودجه کل کشور مواجه نبودیم.

فرهنگی ادامه داد:  در سال های گذشته اوراق مشارکت تنها در پروژه‌های عمرانی مورد استفاده قرار می‌گرفت و پس از اتمام پروژه، بدهی تسویه می‌شد ولی در این ۳ سال گذشته اوراق مشارکت به بودجه جاری اختصاص یافته است در حالی که قانون اساسی برای لوایح بودجه قید سالانه را مطرح کرده و در بودجه ۹۷ مبلغ ۳۲ هزار میلیارد تومان از بدهی سال‌های قبل برای اوراق در نظر گرفته شده که کمیسیون تلفیق نیز ۵۷ هزار میلیارد تومان بر آن افزوده است.


چرا کلیات لایحه بودجه ۹۷ رد شد؟

کلیات لایحه بودجه ۹۷ در نشست علنی امروز بهارستان رد شد اما حرف و حدیث‎ها بر سر علت این عدم موافقت همچنان ادامه دارد.

امروز بهارستان نشینان روز پرکاری را پشت سر گذاشتند. آنها از اولین ساعات آغاز جلسه علنی لایحه بودجه ۹۷ را در دستورکار قرار دادند تا در گام اول کلیات آن را بررسی کنند.

به گزارش خبر آنلاین، کلیات لایحه بودجه ۹۷ در نشست علنی امروز بهارستان رد شد اما حرف و حدیث‎ها بر سر علت این عدم موافقت همچنان ادامه دارد.

امروز بهارستان نشینان روز پرکاری را پشت سر گذاشتند. آنها از اولین ساعات آغاز جلسه علنی لایحه بودجه ۹۷ را در دستورکار قرار دادند تا در گام اول کلیات آن را بررسی کنند.

اما در یک اتفاق کم سابقه کلیات لایحه بودجه بعد از ساعت ها بحث و صحبت های نمایندگان موافق و مخالف درباره معایب و محاسن این لایحه، مورد موافقت خانه ملتی ها قرار نگرفت و مهر برگشت برآن حک شد.

رد کلیات بودجه سیاسی بود؟

کمتر اتفاق می افتد که کلیات بودجه در مجلس رای نیاورد و آخرین باری که چنین شد مربوط می شود به آخرین سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بود که لایحه بودجه سال ۹۲ را با ۸۴ روز تاخیر به مجلس آورد و نهایتا نمایندگان لایحه سه دوازدهم تصویب کردند. بر این اساس وقتی لایحه بودجه رد می شود اولین سوال این است که چرا رد شد؟

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و همچنین رئیس کمیسیون تلفیق به خانه ملت گفته است: نمایندگان دیدگاه های مختلفی نسبت به برخی از عملکردهای دولت داشتند و بخشی از نمایندگان دیدگاه سیاسی داشتند که در هر صورت موجب شد رای ندهند و کلیات لایحه بودجه رد شد. باید نقطه نظرات دوستان نماینده مجلس در کمیسیون تلفیق بررسی شود.

تاجگردون در ادامه گفت: بخشی از نمایندگان در خصوص نوع مصرف و روش برداشت هایی که قرار است از صندوق توسعه ملی صورت بگیرد، حرف داشتند. بخشی از نمایندگان مجلس نیز در خصوص هدفمندی یارانه ها ابهاماتی دارند که باید به صورت سریع تر و روان تر این موضوع روشن شود که در جلسه فردای کمیسیون تلفیق موارد مدنظر نمایندگان مجلس در خصوص لایحه مورد بررسی قرار می گیرد.

تکلیف چیست؟

حالا سیاسی یا غیر سیاسی کلیات بودجه رد شده است و سوالی که مطرح می شود این است که تکلیف چه خواهد شد؟ علی مطهری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی با خانه ملت در این رابطه گفت: در آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی عنوان شده است که اگر کلیات گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه رای نیاورد به کمیسیون تلفیق باز می گردد. کمیسیون تلفیق ۷۲ ساعت فرصت دارد که اصلاحات را انجام دهد و گزارش جدید را به هیئت رییسه ارائه دهد.

وی در پاسخ به این سوال که چه بخش هایی از گزارش کمیسیون تلفیق درباره بودجه سال ۹۷ باید تغییر یابد، ادامه داد: بخش هایی که از سوی نمایندگان انتقاداتی به آن وارد شده و بخش هایی که کمیسیون احساس می کنند باید تغییر یابد، این اقدام انجام می شود.

او با بیان اینکه نمایندگان ۱۲ ساعت فرصت دارند تا پیشنهادات خود را درباره گزارش جدید کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ ارائه دهند، تصریح کرد: پس از این زمان گزارش به صحن علنی مجلس ارائه می شود که احتمالا روز شنبه در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می گیرد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.