نرم افزارحسابداری صدگان

استاندارد تهیه صورت‌های مالی ما باید با استانداردهای بین‌المللی منطبق شود.

0 669

حسابداراپ

بانک مرکزی در راستای شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها از سال ۱۳۹۳ اقداماتی جدی را آغاز کرده که به تدریج استاندارد تهیه صورت‌های مالی ما باید با استانداردهای بین‌المللی منطبق شود.


به گزارش خبرنگار ایبِنا، ولی‌الله سیف در حاشیه مراسم ۵۰ سالگی بازار سرمایه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: بازار سرمایه و بازار پول مکمل یکدیگر هستند و به هیچ‌وجه نباید آنها را رقیب یکدیگر تلقی کرد، بانک مرکزی بسترهای خوبی را فراهم کرده تا بازار سرمایه بتواند جایگاه خود را به دست آورد و نقش خود را ایفا کند.

وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در راستای شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها از سال ۱۳۹۳ اقداماتی جدی را آغاز کرده که به تدریج استاندارد تهیه صورت‌های مالی ما باید با استانداردهای بین‌المللی منطبق شود.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نیازمند آن هستیم تا صورت‌های مالی بانک‌ها برای آنها کسب اعتبار کند و معرف خوبی از اعتبار و استحکام آنها باشد، تاکید کرد: بانک مرکزی به طور جدی تاکید دارد که صورت‌های مالی بانک‌ها در زمان ارائه حاوی نکات کلیدی و اساسی باشد و تصمیم‌گیران را راضی کند.

وی درباره روند همکاری‌های بانک مرکزی با سازمان بورس گفت: رابطه بسیار خوبی داریم و همانطور که وزیر اقتصاد نیز گفت در انتشار اوراق همکاری‌های خوبی داریم و بانک‌ها در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده‌اند.

سیف با بیان اینکه تامین مالی بنگاه‌های بزرگ باید از طریق بازار سرمایه باشد نه سیستم بانکی اظهارداشت: درصدد هستیم این موضوع عملی شود و اینکه می‌گوییم بازار سرمایه و نظام بانکی رقیب نیستند براساس همین موضوع است.

رییس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: در دنیا نرم مناسب برای تقسیم کار بین بازار سرمایه و نظام بانکی نیز به همین شکل است و تامین مالی بنگاه‌های بزرگ از طریق بازار سرمایه و تامین مالی کوتاه مدت و بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق نظام بانکی انجام می‌شود.

پندار سیستم

وی افزود: در سال‌های اخیر بورس توانسته اقدامات مثبتی برای انجام این وظیفه انجام دهد و ما نیز در حال کمک هستیم تا این اقدامات به سرانجام برسد. سیف درباره اینکه چه میزانی از تامین مالی بنگاه‌های بزرگ توسط بورس انجام می‌شود، گفت: در سال‌های اخیر با اقدامات انجام شده سهم بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌های بزرگ از ۱۰ به ۱۵ درصد افزایش یافته ولی این رقم باید افزایش یابد و ترکیب ۶۰ به ۴۰ بین بازار پول و بازار سرمایه باید برقرار باشد.

رییس کل بانک مرکزی درباره آغاز دوباره پیش فروش سکه از ۱۵ بهمن نیز گفت: اصراری نداریم که قیمت‌ سکه به طور غیرمنطقی پایین آید. وی با بیان اینکه در مقطعی حباب در قیمت سکه ایجاد شد، افزود: نرخ طلای بین‌المللی ضرب در دلار رقمی می‌شود و هر زمان قیمت سکه از این نرخ بالاتر رود حباب ایجاد شده است.

سیف تاکید کرد: اقدام بانک مرکزی برای این موضوع این است که حباب تخلیه شود و مراقبت می‌کنیم این حباب بار دیگر ایجاد نشود. وی درباره بازار ارز نیز گفت: بازار ارز در حال طی کردن شرایط خاص خود است و طبیعی است که بانک مرکزی بر این روند نظارت دارد؛ البته به نظر می رسد که یک التهاب در یک تا دو ماه گذشته در این بازار رخ داد که اکنون، در حال تعدیل شدن است.

رییس کل بانک مرکزی افزود: تا حدود زیادی کاهش نرخ ارز در بازار ادامه خواهد یافت، البته این کاهش در حد رقم و اعدادی خواهد بود که بتواند آن را برساند که حبابی در آن وجود نداشته باشد، البته برای کاهش نرخ ارز در بازار نمی‌توان رقم خاصی را اعلام کرد.

سیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به رانتی که تفاوت ارز مبادله ای با آزاد برای عده ای ایجاد کرده است، آیا تغییری در فهرست دریافت کنندگان ارز مبادله ای صورت خواهد پذیرفت، گفت: در مورد ارز مبادله ای، قرار ما بر یکسان سازی نرخ ارز است و این کار حتما عملیاتی خواهد شد؛ اما با توجه به شرایط ما در رابطه با ارتباطات بانکی بین المللی که در وضعیت کامل نیست و هنوز کمبودهایی در رابطه با ارتباطات بانکی در برخی کشورها داریم، لذا احتمال می دهیم که اجرای یکسان سازی نرخ ارز با ریسک هایی همراه باشد.

وی اظهارداشت: ما نیاز به مانور کامل بر روی منابع ارزی داریم، به خصوص در شرایطی که منابع ارزی کشور به صورت کافی وجود دارد، محدودیت های بین المللی در مقاطعی مشکلاتی ایجاد می کند که یکسان سازی را با وقفه مواجه خواهد کرد؛ بنابراین آن را به تعویق انداخته ایم که امیدواریم در اولین فرصتی که شرایط مناسب حاصل شود، آن تصمیم را در یکسان سازی نرخ ارز ایجاد کنیم.

سیف تاکید کرد: در شرایط کنونی، زمان مشخصی را برای یکسان سازی نمی توانم اعلام کنم. رییس شورای پول و اعتبار در پاسخ به سوالی مبنی اینکه بر تغییر فهرست دریافت کنندگان ارز مبادلاتی در دستور کار دولت برای سال آینده است یا خیر، خاطرنشان کرد: به تدریج کالاهای مشمول ارز مبادله ای کاهش می یابد.

وی اظهارداشت: برای کاغذ، حذف ارز مبادلاتی شایعه بود و کاغذ یکی از کالاهای اساسی به شمار می آید که بانک مرکزی مراقبت لازم را در ارتباط با آن خواهد داشت.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.