- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

میانگین مالیات پرداختی ماهانه هر ایرانی معادل ۱۳۳ هزار تومان است

از زمان آغاز فعالیت دولت یازدهم سهم نفت در بودجه کاهش یافت و بتدریج مالیات به‌عنوان پاک‌ترین درآمد جای آن را گرفت ، به‌طوری که هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد درآمدهای بودجه از طریق مالیات تأمین می‌شود.


با این حال دولت تلاش کرده است تا افزایش درآمدهای مالیاتی از محل شناسایی مؤدیان جدید مالیاتی تأمین شود تا فشاری بر مؤدیان فعلی وارد نشود.

ایران آنلاین /طبق تازه‌ترین آمارهای ارائه شده حدود نیمی از اقتصاد ایران مالیات نمی‌پردازند، یا از مالیات معافند یا از پرداخت آن فرار می‌کنند. درهمین راستا موضوع کاهش معافیت‌های مالیاتی در دستور کار دولت قرار گرفته است تا بنیادها و نهادهای بزرگ عمومی و غیردولتی نیز سهم خود را از مالیات بپردازند؛ هم‌اکنون سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی کشور حدود ۷تا ۸ درصد است در حالی که میانگین آن در کشورهای منطقه ۲۰ است. بنابراین و از آنجا که مالیات به‌عنوان درآمدی پایدار و شفاف یکی از ارکان پیشرفت و توسعه و همچنین عدالت اقتصادی و اجتماعی است باید ۴۰ درصدی که از مالیات معاف هستند و ۲۵ درصدی که فرار مالیاتی دارند به تور مالیاتی بازگردند.
برهمین اساس در لایحه بودجه سال آینده برای نخستین بار شرکت‌های تابعه آستان قدس رضوی برای نخستین بار در جداول مالیات ستانی ردیف مشخصی پیدا کرده‌اند و قرار است در سال ۱۳۹۷ این شرکت‌ها درمجموع ۳۰ میلیارد تومان مالیات بپردازند.

علاوه براین سایر بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی نیز در ردیف جداگانه‌ای موظف به پرداخت ۱۰ میلیارد تومان مالیات هستند، هرچند هم‌اکنون سهم مالیاتی که این نهادها قرار است بپردازند از کل درآمدهای مالیاتی ناچیز است و حدود ۳ صدم درصد است ولی ورود آنها در ردیف‌های بودجه گام مثبتی در جهت عدالت مالیاتی محسوب می‌شود.
سهم هر ایرانی‌ از پرداخت مالیات
پیش‌بینی شده که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ حدود ۳۵ درصد منابع عمومی دولت از محل درآمدهای مالیاتی تأمین شود که بالغ بر ۱۲۹ هزار میلیارد تومان است. براساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ مقرر شده که حدود ۴۶ درصد کل مالیات‌ها (حدود ۵۹ هزار میلیارد تومان) از طریق مالیات‌های مستقیم
و ۵۴ درصد مابقی آن (حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان) از محل مالیات‌های غیرمستقیم جمع‌آوری شود. افزون بر این از میان مالیات‌های مستقیم، مالیات بر شرکت‌ها حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که حدود ۲۸ درصد کل درآمدهای مالیاتی است. سرانه پرداخت مالیات در بودجه سال آینده به ازای هر ایرانی نزدیک به یک میلیون و ششصد هزار تومان در سال است.بررسی‌ها نشان می‌دهد سرانه پرداخت مالیات برای هر ایرانی برابر با ۱۳۳ هزار تومان در ماه یا به عبارت دیگر یک میلیون و ۵۹۸ هزار تومان در سال است.
بر اساس مفاد پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷، ۳۵ درصد از منابع عمومی دولت از محل درآمدهای مالیاتی تأمین می‌شود. این سهم برابر با ۱۲۹ هزار میلیارد تومان است.
بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته مالیات شرکت‌های غیر دولتی در سال آینده ۲۳ هزار میلیارد تومان و مالیات پیش‌بینی شده در شرکت‌ها و مؤسسات دولتی برابر با ۱۳ هزار میلیاردتومان است.
مالیات سازمان‌های اداره‌کننده نهادها و بنیادها نیز بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تنها ۱۰ میلیارد تومان است. در سال آینده شرکت‌های آستان قدس رضوی ۳۰ میلیارد تومان و مالیات بر درآمد افراد و مشاغل حدود ۱۹هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که ۱۵ درصد از درآمدهای مالیاتی عمومی را شامل می‌شود.
بر اساس این گزارش کارمندان دولت ۶.۱ هزار میلیارد تومان، کارکنان بخش خصوصی ۵.۷ هزار میلیارد تومان، اصناف و مشاغل ۱.۳ میلیارد تومان و مستغلات ۱.۳ هزار میلیارد تومان خواهد بود. از میان مالیات های مستقیم، مالیات بر ثروت آخرین قلم این دسته از مالیات‌ها به شمار می‌رود که حدود ۵/۳هزار میلیارد تومان است. این رقم کمتر از ۳درصد از درآمدهای مالیاتی و حدود ۲۵ صدم درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد.  میزان مالیات‌های غیرمستقیم در ایران طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در بودجه سال آینده برابر با ۷۰هزار میلیارد تومان خواهد بود که سهمی ۵۴درصدی از کل درآمدهای مالیاتی را تشکیل می‌دهد.
۴۹ شرکت زیرمجموعه آستان قدس رضوی
هم‌اکنون آستان قدس رضوی ۴۹شرکت زیرمجموعه دارد که این شرکت‌ها و نهادها در قالب امور اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و رسانه‌ای فعالیت دارند. در بخش اجتماعی و فرهنگی دو دانشگاه، یک دارالقرآن، یک مؤسسه تربیت بدنی، یک روزنامه، یک سایت خبری و مؤسسه چاپ و انتشارات دیده می‌شود. کلیه فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌ها و مؤسسات اقتصادی تابعه آستان قدس رضوی در قالب سازمان اقتصادی رضوی متمرکز شده که از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را آغاز کرده است.
شرکت‌ها و مؤسسات اقتصادی تابعه آستان قدس رضوی در قالب هلدینگ‌های گوناگون مانند هلدینگ داروسازی، هلدینگ مالی، هلدینگ کشاورزی، هلدینگ عمران و ساختمان، هلدینگ صنایع قند، هلدینگ خودروسازی، هلدینگ صنایع غذایی، هلدینگ نساجی، هلدینگ دامپروری و سایر شرکت‌ها فعالیت می‌کنند که ۳۶ شرکت بزرگ را شامل می‌شود. برخی از این شرکت‌ها سهم بالایی در بخشی که فعالیت می‌کنند دارند. علاوه براین بازوی اقتصادی آستان قدس در برخی از شرکت‌ها نیز سرمایه‌گذاری کرده و بخشی از سهام آنها را خریداری می‌کند.


میانگین مالیات پرداختی ماهانه هر ایرانی معادل ۱۳۳ هزار تومان است مالیات ۴۰ میلیارد تومانی نهادها و بنیادها در بودجه ۹۷