- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

لایحه مالیات بر ارزش افزوده شامل ۲۰ اصلاح اساسی است

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور گفت: به منظور رفع نواقص قانون مالیات بر ارزش افزوده و ارائه راهکار برای حمایت از تولید و سرمایه­ گذاری در کشور، لایحه مالیات بر ارزش افزوده [1] با ۲۰ اصلاح اساسی ارائه شده است.

محمد مسیحی روز چهارشنبه در همایش ملی مالیات بر ارزش افزوده در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: مالیات بر ارزش افزوده بر پایه مصرف و بر عرضه کالاها و ارائه خدمات به منظور حمایت از تولید و سرمایه گذاری وضع شد.

وی اظهار کرد: با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از مهر ماه سال ۱۳۸۷ تلاش شد مشکلات قانون موسوم به تجمیع عوارض رفع شود.

وی گفت: سیاستگذاران و برنامه­ ریزان با تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده اهدافی نظیر گسترش پایه­ های مالیاتی، انتقال بار مالیاتی از تولید و سرمایه­ گذاری به سوی مصرف، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف از کالاها و خدمات و توسعه اطلاعات مالیاتی از طریق شفاف­ سازی فعالیت­ های مشمول مالیات بر ارزش افزوده را پیگیری می کردند.

مسیحی افزود: با وجود دسترسی به توفیقات نسبی حاصل از اجرای این قانون، سازمان مالیاتی و فعالان اقتصادی با چالش ­های متعدد در مسیر اجرا مواجه شدند و پس از ۹ سال اجرای موقت و آزمایشی آن، کاستیها و نواقص عمده این قانون آشکار شد.

وی اظهار کرد: در این راستا لایحه مالیات بر ارزش افزوده به مجلس شورای اسلامی ارائه شده که در حال بررسی است.

وی گفت: فعالان اقتصادی در یک نظام مطلوب اجرایی وجهی را از محل منابع مالی خود به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نخواهند کرد.