نرم افزارحسابداری صدگان

شرط تحقق درآمد ۱۲۸ هزار میلیاردی درگرو تور انداختن فراریان و معافیان مالیاتی

0 895

حسابداراپ

یک کارشناس امور مالی می‌گوید دولت می‌تواند به تحقق درآمد ۱۲۸ هزار میلیاردی از محل اخذ مالیات که در لایحه بودجه ۱۳۹۷ پیش‌بینی شده امیدوار باشد به شرط اینکه فشار مضاعف به افراد مالیات‌پذیر وارد نکرده و معافیان مالیاتی و مالیات‌گریزان را شناسایی کرده و به تور مالیاتی بیندازد.

پندار سیستم


غلامحسین دوانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تحقق درآمد مالیاتی ۱۲۸ هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه ۱۳۹۷ بیان کرد: تحقق این درآمد پیش‌بینی شده امکان‌پذیر است به شرط اینکه عزمی وجود داشته باشد که از کسانی که مالیات نمی‌دهند به ترتیبی که از پرداخت مالیات معاف هستند یا از پرداخت مالیات فرار می‌کنند، مالیات اخذ شود.

وی افزود: دسترسی به درآمد مالیاتی مندرج در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ و لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ به سادگی قابل دسترسی است به شرط اینکه مالیات‌گریزها و معافیان مالیاتی مشمول تور مالیاتی شوند. به این ترتیب که کسی نتواند از پرداخت مالیاتی که برایش تعیین شده، معاف شود یا فرار کند.

او با بیان اینکه افزایش درآمد مالیاتی با همین پایه‌های موجود نیز امکان‌پذیر است، گفت: با این حال نباید به هیچ وجه فشاری بر افراد مالیات‌پذیر وارد شود و مالیات آنها مضاف گردد. به گفته خود مسئولین ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی معاف هستند یا از پرداخت مالیات گریز می‌کنند. به نظر من امکان دسترسی به اطلاعات این افراد برای سازمان امور مالیاتی میسر است، چرا که حدود ۸۰ درصد اطلاعات مالی کشور در سامانه اطلاعات سازمان امور مالیاتی وجود دارد لذا دسترسی به فراریان مالیاتی امکان‌پذیر است و عدم تحقق مالیات مصوب در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ جای سوال دارد.

این کارشناس امور مالی و مالیاتی با بیان اینکه معتقد است اکنون وقت گرفتن مالیات از سود سپرده و مجموع درآمد و ثروت نیست، گفت: این دو پایه مالیاتی فشارها را بیشتر می‌کند و موجب گریز سپرده‌های بانکی از بانک‌ها به سوی تاریک‌خانه‌هایی می‌شود که کنترل آنها مشکل است. تجربه چند سال اخیر نشان داده که منابع سپرده‌های بانک‌ها به هر حال شفاف و در دسترس است و نباید اقداماتی شود که راه‌ها برای ورود پول به تاریک‌خانه‌ها هموار شود. اگر پول از بانک‌ها به سمت ارز و سکه رود، چه خواهیم کرد.

وی بیان کرد: از نظر من ایراد چندانی ندارد که سپرده‌گذاران کلان، سودهای کلان می‌گیرند در عوض وضعیت درآمدهای آنها شفاف است.

او در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود با توجه به اینکه فعالیت تولیدی در ایران مشمول مالیات است، سود سپرده بدون مالیات منجر به از بین رفتن انگیزه سرمایه‌گذاری شده و تولید کشور را می‌خواباند، گفت: مشکلات تولید در ایران صرفا به سود سپرده‌ها مربوط نیست. مشکلات پیچیده و عمده‌ای وجود دارد که نظام باید فکر اساسی برای آن بکند. این مشکلات اعم از تعرفه‌های گمرکی، حجم بالای قاچاق، اجرای نادرست قانون مالیات بر ارزش افزوده، تحمیل مقررات بیمه‌ای و به ویژه فساد است.

دوانی در پایان سخنانش گفت: نباید موضوع مالیات بر سود سپرده بزرگ شده و سایر عوامل که منجر به عدم رونق تولیده شده، فراموش شود. بر اساس گزارش‌های مقامات قضایی فساد تا بالاترین مقامات کشور رسوخ کرده و در چنین وضعیتی مسئله مالیات ستانی یا عدم مالیات ستانی از سود سپرده چندان تاثیری در رونق اقتصادی نخواهد داشت.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.