نرم افزارحسابداری صدگان

مالیات گیری از پول‌های تنبل

0 968

حسابداراپ

نرخ سود بانکی مدت ها است که به عنوان رقیبی برای سرمایه گذاری در تولید مطرح شده است. بانک مرکزی نیز در این زمینه قدم هایی را برداشته است اما این قدم ها کافی نیست. حالا دولت دوباره پروژه گرفتن مالیات از سپرده های بانکی را کلید زده است و گویا قرار است این موضوع از سال دیگر عملی شود. تاثیر این تصمیم بر سپرده های بانکی چیست؟


به گزارش تابناک اقتصادی، یکی از موانع بسیار جدی بر سر راه کار و تولید در کشور ما، نرخ سود بانکی است. نرخ های سودی که بر سود هر فعالیت اقتصادی در کشور چربش خاصی داشته و به رقیبی بی بدیل تبدیل شده اند. کار به جایی رسیده است که یک مغازه دار یا کارخانه دار ترجیح می دهد که کرکره فعالیت خود را پایین کشیده، دارایی خود را به پول نقد تبدیل کرده و در بانک قرار دهد و فارغ از دغدغه های مربوط به مالیات و بیمه، سود بانکی بگیرد.

از اواسط شهریور ماه سال جاری بانک مرکزی تلاش کرد تا اندکی جلوی این قضیه را از طریق کاهش نرخ سود بانکی بگیرد اما باز هم نرخ های جدید جذابیت های خاص خود را دارند.

پندار سیستم

حالا دولت تصمیم گرفته است در سال آینده و با اخذ مالیات از سپرده های بانکی، پول های تنبل خفته در حساب های بانکی را به نوعی فعال تر از گذشته کند. البته زمزمه های این تصمیم از تابستان امسال به گوش می رسید اما گویا حالا موضوع کمی جدی تر شده است. البته این موضوع را در اوایل سال گذشته علی طیب نیا وزیر اسبق اقتصاد با طرح این سئوال مطرح نمود: چرا سود سپرده بانکی باید از پرداخت مالیات معاف شود؟

سئوالی که مطرح می شود این است که این مالیات ستانی از سپرده های بانکی، چه تاثیری می تواند بر سپرده های بانکی داشته باشد؟

برای این که بدانیم این تصمیم دولت چقدر می تواند بر سپرده های بانکی و خروج آن ها از بانک ها تاثیرگذار باشد باید به این نکته دسترسی داشته باشیم که نرخ مالیاتی که دولت می خواهد برای این سود سپرده ها در نظر بگیرد چقدر است؟ اگر این نرخ مالیات به گونه ای باشد که باز هم نتواند جذابیت های حاصل از نرخ سود بانکی را در نزد سپرده گذاران کاهش دهد (یعنی باز هم نرخ سود بانکی به همراه نرخ مالیات بیشتر از نرخ تورم باشد) سپرده های کمتری از بانک ها خارج خواهند شد اما اگر این نرخ مالیات به گونه ای باشد که بتواند باعث کاهش جذابیت سود بانکی در نزد سپرده گذاران شود، قطعا سپرده های بسیار بیشتری از بانک ها خارج خواهند شد. با خروج سپرده ها از بانک ها، سپرده گذاران به دنبال جایگزینی برای دست یابی به عایدی بهتر از سپرده های خود خواهند گشت و بنابراین سپرده ها به سمت سایر بازارها خواهند رفت.

به هر صورت اگر دولت بخواهد مالیات ستانی از سود سپرده های بانکی را در سال آینده به اجرا درآورد باید این موضوع را مد نظر داشته باشد که در سال آینده مهلت یک ساله سپرده های بلندمدت با سودهای بالاتر از ۱۵ درصد به پایان خواهد رسید و سپرده گذاران باید در سال جدید سپرده های خود را با سود ۱۵ درصد در حساب قرار دهند که این باعث خواهد شد که انگیزه های لازم جهت خروج سپرده ها از بانک ها فراهم شود و موضوع مالیات ستانی از سود سپرده ها، این خروج سپرده ها را تشدید خواهد کرد!



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.