- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

سفته بازی در بازار بیت کوین

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مردم را برای سرمایه گذاری در حوزه‌هایی مانند بیت کوین تشویق نمی‌کنیم چرا که بازار آن سفته‌بازی بوده و عملیاتی نیست.


به گزارش خبرنگار ایبنا، محمدرضا پور ابراهیمی در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به لزوم حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسات شورای گفتگو اظهارداشت: در چندین جلسه این شورا هیچ نماینده‌ای از وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت حضور نداشته است.

وی با اشاره به اینکه مشوق‌های صادراتی چند سالی است که به دلیل کسری منابع مالی پرداخت نشده است، گفت: در لایحه بودجه پیشنهاد کردیم که مطالبات جوایز صادراتی با بدهی های فعالان اقتصادی تهاتر شود.

پورابراهیمی ادامه داد: تراز تجاری هشت ماهه کشور منفی ۴ میلیارد دلار است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال به منفی ۶ میلیارد دلار برسد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: سنگ بنای تخصیص نامناسب منابع هدفمندی یارانه‌ها از دولت های نهم و دهم گذاشته شد که باید اصلاح و منابع بخش صنعت تزریق شود.

وی با اشاره به بحث عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه گفت: عوارض خروج از کشور علاوه بر گردشگری برای سفرهای درمانی، دانشجویان، قهرمانان مسابقات ورزشی و صادرات خدمات فنی و مهندسی توسط فعالان اقتصادی پرداخت می شود، بنابراین بند عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه باید اصلاح شود و مجلس به این موضوع ورود می‌کند.

پورابراهیمی تاکید کرد: بخش خصوصی باید راهبرد خود را در حوزه صادرات مشخص کند و سازمان توسعه تجارت نیز باید به کمک بیاید و راهبردهایش را در حمایت از صادرکنندگان تدوین کند. خلا جدی دیپلماسی اقتصادی در حوزه خارجی احساس می شود، راهبرد سفرا باید مشخص شود و چتر حمایتی دولت در خارج از کشور برای صادرکنندگان گشوده شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بانک مرکزی باید توضیح دهد که در حوزه پیمان‌های پولی چه کارهایی انجام داده است، تصریح کرد: اکنون بسیاری از کشورها مانند چین٬ روسیه و برزیل پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه را عملیاتی کرده‌اند.

وی با اشاره به مطرح شدن بحث ارزهای دیجیتال گفت: مردم را برای سرمایه گذاری در حوزه هایی مانند بیت کوین تشویق نمی کنیم چرا که بازار آن سفته‌بازی بوده و عملیاتی نیست اما پلتفرم ایجاد ارز دیجیتال می تواند کمک بزرگی به پیمان‌های پولی و حذف دلار کند و می توانیم با چند کشور برای ایجاد یک ارز دیجیتال اقدام کنیم. وی ادامه داد: هفته آینده در کمیسیون اقتصادی آخرین وضعیت صادرات را با حضور نمایندگان اتاق ها، رییس کل بانک مرکزی و رییس سازمان توسعه تجارت بررسی می‌کنیم.