نرم افزارحسابداری صدگان

زرگرها باید مالیات بدهند یا مردم؟

0 1,266

حسابداراپ

مشکلات مردم به اختلاف نظر بر سر تعیین کسی رسیده‌اند که باید مالیات بر ارزش افزوده طلا را بپردازد، این موضوع، مشکل مردم است یا زرگرها؟


پندار سیستم

ه گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از آنکه مصاحبه یک زرگر درباره مالیات بر ارزش افزوده در سرویس مشکلات مردم منتشر شد و
اعتراض طلافروشان به مالیات بر ارزش افزوده بیان شد که می گفتند: نباید از کل طلا، مالیات بدهیم تعدادی از مخاطبان، درباره تعیین شخصی که مسئول پرداخت مالیات است، به اختلاف نظر رسیدند.
برخی از مخاطبان می گویند باید مردم و مصرف کنندگان این مالیات را بپردازند و هر چه نرخ مالیات بیشتر باشد یا از کل فاکتور، مالیات گرفته شود نه از ارزش افزوده کالا، مصرف کنندگان، بیشتر در فشار قرار می گیرند. گروه دوم هم می گویند اعضای صنف زرگرها مسئول پرداخت این مالیات هستند و آنها نمی خواهند مالیاتی که همه اصناف و کسبه می دهند، را بپردازند.
حمله چکشی اول را یکی از مخاطبان به صنف زرگرها کرده و نوشته: “این بهانه ها برای سود بیشتر خودتان هست پای،مردم را وسط نکشید.”
مخاطب دیگری که تمایلی به نوشتن نامش نداشته، موافق این حمله است و نوشته: “همه مردم دارند مالیات میدهند چه طور کن کارمند،کارگر مغازه دار یا صاحب،شرکت مالیات بدهم ولی،شما نمی خواید مالیات بدهید.”
رضا، مخاطب دیگری است که کامنت او، تندی و تیزی نظرات قبلی را ندارد و از زاویه دیگری به موضوع لزوم دریافت مالیات از طلافروشها نگاه کرده. او نوشته: “پرداخت مالیات بر همه اقشار جامعه واجب هست ، و باعث میشود دولت بتواند با دست پر به طرحهای بازسازی کشور بپردازد ، کشوری که سیستم مالیاتی قوی داشته باشه در همه امور موفق عمل میکنه”
در مقابل این اظهارنظرها، گروهی از مخاطبان که پیداست وابسته به طلافروشها هستند، نظر داده اند که در نهایت، این مالیات از جیب مصرف کننده و خریدار طلا می رود، نه زرگرها، به بیان دیگر، باید مصرف کننده مالیات بر ارزش افزوده را به کاسب بپردازد تا او هم در دوره های ۳ ماهه این مالیات را تقدیم دولت کند.
این نظر با سخنان رسمی مسئولان سازمان مالیاتی سازگار است. یکی از مخاطبان در تایید اینکه پرداخت مالیات از کل فاکتور طلا، با مردم و مشتریان است، توضیح داده: “با سلام خدمت شما هموطنان عزیز طلافروشان ازاول دریافت شروع به کار مالیات سالانه میدهند جدای از این مالیات بر ارزش افزوده است که طلا فروش باید از شما مشتری بگیرند وبه اداره دارایی تحویل به دهند یعنی مغازه دار نوکر بی حقوق اداره مالیات بر ارزش افزوده است. گران شدن طلا (به معنی) ضرر شما مردم عزیز وکسادی کار مغزه داران میباشد.”
مخاطبی که به نام حسین شیران هم نظر مشابهی دارد. او توضیح داده: ” من یک تولید کننده طلا و جواهر هستم قبل از سال ۹۱ تعداد ۱۰ نفر نیرو جوان در واحد تولیدی اینجانب مشغول به کار بودن از زمانی که ارزش افزوده به صنعت طلا اضافه شد قدرت خرید مردم کم شد و این باعث شد که ساخت طلا در کارگاه ما نیز کم و کمتر شود که بعلت کم شدن درامد مجبور شدیم تعداد کارگرای جوان واحدمون رو کم وکمتر کنیم که رسیدیم به نقطه ای که مجبور به تعطیل کردن کارگاه شدیم الان مدت دو سال است تولیدو مجددا راه اندازی کردیم وتعداد کارگرامون با خودم شدیم ۳ نفر. در کل متاسفم برا نمایندگانی که بدون مطالعه به قانون ارزش افزوده در مجلس رای مثبت دادند که باعث بیکاری نیروهای جوان کشور در صنعت طلا شده اند که چه بسا با بیکاری کارگران در این صنف چه خانواده هایی از هم پاشیده شد واقعا متاسفم.”
مخاطب دیگری که خود را “صالحی” معرفی کرده اینطور نظر داده: ” من به عنوان يه خريدار و به عنوان يك زن عاشق طلا هستم و طلا را پشتوانه زندگيم ميدونم ولي متاسفانه مدت هاست كه نتونستم حتي يك مدال كوچيك بخرم چون به اندازه دو دهم قيمت طلا را بايد سود و ماليات پرداخت كنم اين ماليات بر ارزش افزوده دقيقا از جيب من خريدار رفته تو جيب دولت و به همين خاطر منم سعي ميكنم رو به بدل هاي خارجي بيارم با اين كار نه سرمايه ايي پس انداز كردم و نه شغلي ايجاد كردم.” مرتضی هم وسط این دعوا، “حد میانه” را گرفته و نوشته: “(برای) این مالیات برارزش افزوده، دولت میگه از مشتریت بگیر بده به دارایی. پس از جیب طلا فروش نمیره. پس صنف طلا برا مشتری که ضرر نکنه اعتراض میکند.”
اینطور به نظر می رسد همچنان دعوا بر سر شکل گرفتن مالیات بر ارزش افزوده ادامه دارد. بعضی ها می گویند باید از “ارزش افزوده” کالا مالیات گرفته شود و عده ای معتقدند باید از همه فاکتور اجناس، به میزان ۹ درصد مالیات گرفته شود؛ اما و اگر هم ندارد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.