نرم افزارحسابداری صدگان

رویه قانونی درخصوص عیدی برخی کارکنان مشمول قانون کارچه می‌گوید؟

0 843

حسابداراپ

برخی کارکنانی که در شرکت‌های وابسته به دولت مشغولند گلایه دارند موقع پرداخت حقوق با آنها طبق قانون کار رفتار می‌شود ولی هنگام دادن پاداش، مانند کارمندان دولتی، پاداش دریافت می‌کنند.

پندار سیستم

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تفاوت بین قوانینی که از کارمندان و کارگران حمایت می کند باعث شده تا تفاوتهایی درباره حقوق و مزایای این اشخاص پیش بیاید. مثلا درباره پاداش آخر سال و عیدی، کارگران مستحق دریافت دست کم ۲ برابر حقوق ماهانه هستند ولی عیدی کارمندانی که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری است، توسط هیات دولت تصویب می شود که عموما کمتر از عیدی کارگران است.
در این بین، برخی کارکنان شرکتهای وابسته به دولت هستند که می گویند موقع دریافت حقوق آنها مشمول قانون کار هستند و موقع دریافت عیدی با آنها مانند کارمندان رفتار می شود.
مخاطبی به نام نادر رجبی در این باره نوشته: با سلام بنده با حدود ۲۶ سال سابقه کار در یکی از شرکتهای وابسته به شرکت …. ایران بر اساس استخدام کارگران مشمول قانون کار می باشم باعنایت به اینکه تمام پرداختی و دریافتی هایمان بر اساس قانون کار تنظیم میگردد و حتی افزایش حقوق و دستمزد بر اساس رای آخرسال شورای عالی کار میباشد ولی از سال ۱۳۹۲ پاداش عیدی مطابق کارکنان رسمی دولت پرداخت می گردد لذا خواهشمند است پیگیری و سوال فرمایند چرا به کارگران شرکتهای دولتی ظلم و اجحاف میشود و معنی یک بام و دو هوا چیست؟ باتشکر از عوامل زحمتکش خبر آنلاین

رویه: شکایت از عدم دریافت مزایای حقوق، موعد قانونی دارد
در پاسخ به این مخاطب باید گفت اگر کسی مشمول قانون کار تلقی می شود، در صورتی که کارفرما تمام حقوق و مزایای مندرج در قانون کار را به وی نپردازد، مسئول است و کارگر می تواند از کارفرما شکایت کرده تا حقوق و مزایای کامل خود را دریافت کند.
با این حال دیوان عدالت اداری برای مطالبه برخی مزایای حقوق، موعد قانونی تعیین کرده و می گوید در صورتی که حق کارگر توسط کارفرما داده نشود، کارگر هر زمان که خواست، نمی تواند مزایای معوق خود را مطالبه کند، بلکه برای مطالبه مزایای متعلق به کارگر فقط تا یک سال به او فرصت داده می شود.
در رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری به شماره هـ ۱۳.۷۲ مورخ ۱۳۷۲.۸.۲۰ اینطور آمده است: ‌بر اساس لایحه قانونی راجع به مرور زمان مربوط به دعاوی مزایای قانونی ناشی از حقوق مندرج در قانون کار و مقررات تابعه و کمک عائله‌مندی و‌حقوق مندرج در مواد ۳۲ و ۳۳ قانون مزبور مصوب ۵۹.۳.۱۰ شورای انقلاب اسلامی “‌مزایای ناشی از حقوق مندرج در قانون کار و مقررات تابعه و‌کمک عائله‌مندی از تاریخ اقامه دعوی در مراجع حل اختلاف به مدت یک سال قابل وصول بوده و دعاوی قبل از یک سال مشمول مرور زمان‌می‌باشد.
طبق این رای وحدت رویه برخی از مزایای کارگرانی که در کامنت بالا عنوان کرده اند از سال ۹۲ توسط کارفرما پرداخت نشده، قابل مطالبه نیست، چون موعد یکساله مرور زمان آن، منقضی شده است.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.