- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

دولت جلوی فرارمالیاتی را بگیرد،کسری بودجه حل می‌شود

یک کارشناس اقتصادی می گوید:«دولت با درآمدهای مالیاتی که بدست می آورد،باید بتواند بدهی های خود را پرداخت کند.؛بودجه ریزی را عملیاتی کرده و بر اساس آنچه در برنامه است، عمل کند.»

 

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص عملیاتی شدن بودجه گفت:« بودجه عملیاتی یعنی دولت یک هدف گذاری مانند شاخص ها را درنظر می گیرد و آن را ارزیابی کند. به طور مثال، هدف‌گذاری می کند که اشتغال را افزایش دهد یا قیمت ها را تنظیم کند. طبق این هدف، قیمتی که برای رسیدن به آن هدف انتخاب می شود، بودجه ریزی می شود. در آخر نیز می توان عملکرد را ارزیابی کرد.»

او ادامه داد:« اگر هر سال هزینه ها طبق تورمی که در کشور وجود دارد افزایش یابد، هیچ هدفی محقق نخواهد شد و تنها ارزیابی کسری بودجه نمی تواند مسیر بودجه ریزی را اصلاح کند.»

این کارشناس اقتصادی پیشنهاد کرد:« بهترین راه این است که خود برنامه پنجم به ۵ برنامه یک سال تبدیل شود؛تا بودجه دولت که یک سند مالی شامل درآمد و هزینه است در راستای هدف های ۵ سال تنظمیم شود.»

بغزیان عنوان کرد:« بودجه هایی که دولت هر سال به مجلس می برد، در راستای برنامه های توسعه ای  نیست. صرفا صورت هزینه‌ها و درآمد ها است؛ به طوری که هرسال  درآمدها با یک رشد اضافه می شود. درآمدها شامل فروش نفت، مالیات و عوارض است که به طور معمول محقق نمی شود و به همین ترتیب هر سال ۱۰ الی ۱۵ درصد هزینه ها بیشتر می شود.»

او بیان کرد:« در این بودجه ها، متغیر اصلی قیمت نفت و نرخ ارز است. قیمت ارز کمی قابل جبران است، اما قیمت نفت را نمی‌توان افزایش داده و تابع بازار جهانی است.به همین دلیل هم اغلب بودجه های دولت به دلیل وابستگی به درآمدهای نفتی دچار کسری می شود و کار به استقراض می کشد.»

بغزیان اظهار داشت:« دولت برای پرداخت بدهی هایش نیاز به یک برنامه دارد؛ کسری بودجه را می تواند با مالیات ها تامین کرد، اما اغلب فرارهای مالیاتی هم مانع تحقق این هدف است. امیدوار هستیم که با وزیر اقتصاد جدید این موضوع جدی تر گرفته شود.»