نرم افزارحسابداری صدگان

تشکیل شورای راهبردی حسابداری

0 677

حسابداراپ

سالن همایش‌های صداوسیما، هفته گذشته میزبان حسابدارانی بود که در همایشی متفاوت گردهم آمده بودند تا بر این نکته تاکید کنند که: «حسابداری، بالاترین توانایی را در برقراری نظم و انضباط مالی دارد.»


پندار سیستم

چهاردهمین همایش سالانه انجمن حسابداری ایران که در قالب نخستین جشنواره حسابداران، حسابرسان، مدیران مالی و مدیران اجرایی کشور برگزار شد، فارغ از کلیشه‌های مرسوم در برخی همایش‌های دیگر به دغدغه‌های اصلی حرفه و رشته حسابداری پرداخت. گرچه این بار هم همگان از ضرورت تعامل، همکاری و همیاری سخن گفتند و «دولتی‌ها» قول همکاری به «خصوصی‌ها» دادند، اما در این میان برخی هم از نامهربانی‌ها سخن به میان آوردند. دکتر ناصر پرتوی، دبیرکل انجمن حسابداری ایران با ابراز تاسف از نهادینه شدن فساد مالی، تصمیم‌گیران کلان مالی و اقتصادی کشور را مورد اشاره قرار داد وگفت: ایجاد نظم و انضباط مالی، کار ما است. بیان نتایج عملیات، بهینه‌سازی مدیریت، معنی‌بخشی به نظارت کار ما است.

در گذشته توقف نکنیم

دبیرکل انجمن حسابداری ایران با اشاره به اینکه تلاش این انجمن در جهت رشد و پیشرفت تدریجی، پیوسته و ماندگار گفت: قدرت و جایگاه واقعی «حرفه» از تجمیع و برآیند اعضا به دست می‌آید و اعتقاد دارم که برای انجام کار نو و صحیح باید زحمت کشید. اما به نظر می‌رسد فراگیری و نوآوری را به عنوان راز ماندگاری فراموش کرده‌ایم.پرتوی افزود: فراموش کرده‌ایم که اگر پا به پای فناوری پیش نرویم و سطح خدمات را با محیط کسب و کار هماهنگ و متناسب نکنیم، در آینده‌ای نزدیک، در اقتصاد کشور تنها نظاره‌گر خواهیم بود.

دبیرکل خاطرنشان کرد: نزدیک به یک دهه هیچ مشارکت منسجمی در یکی از برنامه‌های اقتصاد کلان و مالی کشور یعنی بودجه‌ریزی عملیاتی نداشته‌ایم فرصتی که می‌توانست علاوه بر شناساندن توانایی‌های ما، اشتغال‌زایی وسیعی به دنبال داشته باشد اما اکنون فقط نظاره‌گر هستیم. وی گفت: امروز بحث تولد موجودی است که خود را جایگزین پول و ارز کرده است. نمی‌دانم در آینده موجودی می‌تواند فرض واحد پولی را در حسابداری متاثر کند؟ «بیت کوین» موضوعی است که نباید نسبت به آن سکوت کرد.پرتوی در ادامه با تاکید بر لزوم نوآوری گفت: برای آنچه باور داریم باید ایستادگی کنیم؛ آغاز هر کار نو سخت‌ترین مرحله و نقطه شروع یک تحول است البته نقطه گذر است.

برای IFRS ایده داریم

دکتر علی ثقفی دیگر سخنران همایش در گفتاری کوتاه، با اشاره به رشد رشته حسابداری طی ۳۰ سال گذشته گفت: تشکیل سازمان حسابرسی، تشکیل جامعه حسابداران رسمی، تدوین استانداردهای حسابداری برای بخش عمومی و خصوصی و تغییرات متناسب این استانداردها با محیط کسب و کار، تالیف و تدوین کتاب‌های درسی و دانشگاهی، تشکیل انجمن‌های حرفه‌ای و علمی حسابداری و راهیابی تعدادی از تحصیلکرده‌های رشته حسابداری به مجلس شورای اسلامی و دولت، بخشی از دستاوردهای حسابداری طی سال‌های گذشته است که به سادگی حاصل نشده و زمان و هزینه زیادی برده است. استاد دانشگاه علامه طباطبایی با تشکر از همه حسابداران، حسابرسان و مدیران مالی کشور اظهار امیدواری کرد اگر با انسجام و هماهنگی، تعداد موسسات حسابرسی بیشتری ادغام شوند و ما چند موسسه حسابرسی بزرگ داشته باشیم می‌توانیم در جوامع حرفه‌ای بین‌المللی خود را نشان دهیم. ما باید در این جوامع حضور یابیم چون ایده داریم ما برای IFRS حرف‌های بسیاری داریم و می‌توانیم دیگران را قانع کنیم که توانا هستیم.

اتحاد انجمن‌ها برای اعتلای حسابداری

رئیس شورای عالی جامعه حسابداران رسمی نیز در این همایش با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای ایجاد تشکل‌های حرفه‌ای حسابداری از ۷۰سال قبل گفت: در حال حاضر جامعه حسابداران رسمی، انجمن حسابداران خبره، انجمن حسابداری ایران، انجمن حسابداری مدیریت، انجمن مدیران مالی حرفه‌ای و انجمن حسابرسان داخلی به عنوان تشکل‌های علمی و حرفه‌ای حسابداری در کشورمان فعالیت می‌کنند و مجموع اعضای این انجمن‌ها، حدود ۲۰ هزار نفر است. این در حالی است که در کشور ما ۵/ ۱ میلیون نفر در حرفه حسابداری شاغل هستند یعنی تنها حدود ۲/ ۱ درصد شاغلان عضو انجمن‌ها هستند. رحمت‌الله صادقیان افزود: وقتی دغدغه اصلی همه انجمن‌ها و چشم‌انداز آنها رشد و اعتلای حرفه حسابداری است چرا سرعت رشد، متناسب نیست و تناسب و سازگاری بین اهداف و روش‌ها وجود ندارد؟

وی با اشاره به لزوم ایجاد یک پیوند مناسب میان تشکل‌ها برای سرعت‌بخشی به اعتلای حرفه حسابداری گفت: در حال حاضر ۳۰۱ موسسه حسابدار رسمی در کشور داریم که ۱۴ هزار حسابرس در این موسسات شاغلند و در سال ۹۵، ۳۱ هزار و ۲۰۰ شرکت را حسابرسی کرده‌اند.

این در حالی است که سازمان حسابرسی ۸۹۰ شرکت را حسابرسی کرده است. رئیس شورای عالی «جامعه» سپس با اشاره به اقدامات لازم برای رشد و اعتلای این حرفه گفت: باید بازنگری و ارزیابی مجدد درخصوص تناسب روش‌ها با اهداف صورت گیرد. همچنین اجماع نخبگان، تصمیم‌گیران و اعضای شورای عالی همه انجمن‌ها و مراکز حرفه‌ای حسابداری از اهمیت بالایی برخوردار است و تداوم رشد حرفه و سیاست‌گذاری‌های نوین را برای حرفه تضمین می‌کند. صادقیان، رعایت تناسب‌سازی بین قابلیت و استراتژی، تعریف سیاست‌های مشترک و درک عمیق از  قابلیت‌های حرفه و کشور، نوآوری و پرهیز از بلندپروازی‌های بی‌هدف و اولویت‌بندی مسائل و تلاش برای حل مرحله‌ای آنها را از دیگر اقدامات لازم برای رشد حرفه برشمرد. وی با تاکید بر لزوم ارتباط مستمر با مراکز بین‌المللی و حرفه‌ای گفت: تعامل با درون و بیرون، یکی از مسیرهای رشد و تعالی است و به این منظور به تغییر و تحول نیازمندیم که این تحول باید در «هسته» و «پوسته» صورت گیرد. هسته به کیفیت ایده‌ها، عقلانیت و سیاست‌گذاری و پوسته به کیفیت ساختارها، نهادها، روابط درونی و بیرونی آنها مربوط می‌شود.

صادقیان ادامه داد: تناسب هسته و پوسته رمز تغییرات پایدار بوده و تغییرات روزمره موکول به تحول در ابعاد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری درونی و بیرونی است.

هم‌گرایی برای اعتلای حسابداری ایران

 صادقیان در ادامه تشخیص صحیح فرصت‌ها، ایده‌پردازی مناسب حول محور فرصت‌ها، نوآوری در زمینه ایده‌ها، تامین منابع مالی و سرمایه‌ای لازم و حفظ فرآیندهای کارآ و تلاش در جهت رشد و پایداری آنها را مهم‌ترین محورها برای فراهم کردن سازوکارهای اجرایی به منظور عبور از ناکامی‌ها دانست و تاکید کرد: همگرایی، هم‌اندیشی و تعامل، مسیر اصلی رشد و اعتلای حسابداری است. وی سپس با ارائه پیشنهاد تشکیل شورای راهبردی حسابداری ایران، گفت: تعامل با نهادهای حاکمیتی، دولتی و قانون‌گذاری، تعامل با نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی، تعیین راهبردهای آموزشی و پژوهشی، هماهنگی برگزاری گردهمایی‌های ملی و هماهنگی انجام اقدامات ترویجی در جهت معرفی خدمات حسابداران در سطح جامعه، مهم‌ترین اقدامات لازم به منظور انجام هماهنگی‌های راهبردی با هدف مشترک اعتلای حرفه حسابداری و ارتقای جایگاه حسابداران در کشور است. این پیشنهاد از سوی دبیرکل انجمن حسابداری ایران با استقبال روبه‌رو و پرتوی خواستار هرچه زودتر برگزار شدن جلسه مربوطه شد.

خرد، ابزاری برای بهره‌برداری در همه امور

هوشنگ خستویی دیگر سخنران همایش، در گفتاری کوتاه ابتدا سازمان امور مالیاتی را مورد خطاب قرار داد و گفت: خرد، ابزاری است که در همه امور باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد از جمله وقتی برای شفاف‌سازی یا زیر حساب بردن اشخاص و موسسات، در سازمان امور مالیاتی، تصمیم گرفته می‌شود گردش مبالغ هر حسابی که حسب مورد و درخواست ماموران مالیاتی باید اطلاعات آن در اختیار سازمان قرار گیرد، مبنای محاسبه مالیات است.  این نحوه عمل باید براساس همان ابزاری که «خرد» نامیده می‌شود همسو با خرد و ماهیت بانک مرکزی مورد توجه قرار گیرد.رئیس هیات مدیره انجمن حسابرسی ایران افزود: همان خرد تاکید می‌کند ممکن است کسی از بستگانشان وجوهی را به حساب جاری من نوعی واریز کند تا به حواله ایشان به آشنایی پرداخت کنم که درا ین حالت این وجوه نباید ملاک محاسبه تشخیص مالیات باشد.

این حسابدار رسمی در ادامه به سراغ سیستم بانکی رفت و گفت: منابع بانک‌ها از نظر هزینه تامین به دو گروه Zero Rate  و Rate X  درصد تقسیم می‌شود که به طول معمول حدود ۴۰ درصد از منابع از نوع Zero Rate است که از محل مانده حساب‌های جاری تامین می‌شود و اگر نباشد امور بانک‌ها ممکن نیست. حسابرس معتمد بورس ادامه داد: با اقدامی می‌خواهیم سیستم بانکی را وادار کنیم تا اطلاعات هر حسابی را فارغ از اجازه مقامات قضایی به ماموران مالیاتی بدهد.  در نتیجه این امر حساب‌های جاری از مانده، تهی شده‌اند و اگر ته مانده‌ای هم باشد همان حقوق کارمندی است. خستویی سپس گفت: این نحوه عمل سازوکار بانکداری را دشوار می‌کند، حساب‌های جاری تخلیه می‌شود اما چک‌های آنها به عنوان ابزار تسویه استفاده می‌شود. اکنون حتی چک‌های سررسید گذشته به بانک نمی‌رود و چون به سبب صاحبان خود دارای اعتبار ذاتی است به عنوان ابزار تسویه یا یک نوع پول و نقدینگی برای مفاصا حساب استفاده می‌شود. بنابراین به زودی این نحوه عمل هدایت شده اجباری مالیاتی زمینه رویداد دیگری مانند موسسات مالی بدون مجوز را فراهم خواهد آورد.

نقش حسابرسان در نظم و انضباط بنگاه‌ها

مدیرعامل موسسه حسابرسی مفید راهبر سخنران پایانی همایش به ارائه سخنانی درخصوص انضباط مالی پرداخت. وی با ارائه تعاریف واژه‌های سلامت، تقلب، فساد و فساد در قانون به بیان هزینه‌های بی‌نظمی و فساد در سطح کلان پرداخت و توضیح داد: اختلال در روند بازار و تخصیص منابع، از بین رفتن انگیزه‌ها و افت رشد استعدادها، افزایش هزینه کنترل و کشف فساد، اختلال در نقش موثر دولت، اضمحلال اخلاقیات و زیر سوال رفتن مشروعیت حکومت‌‌ها افزایش فقر و کاهش سطح درآمد جامعه و تغییر نامناسب فرهنگ اقتصادی، اجتماعی از مهم‌ترین پیامدهای فساد مالی است.

هوشنگ نادریان درخصوص آمار جهانی فساد مالی گفت: طبق آخرین گزارش «انجمن بررسی‌کنندگان رسمی فساد» (ACFE) که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده، کل تولید جهان مبلغ ۷۵ تریلیون دلار بوده که فساد مالی به میزان ۷/ ۳ تریلیون دلار معادل ۵ درصد آن را از بین برده است. این آمار از نتایج بررسی ۲۴۱۰ مورد تقلب کشف شده در ۱۱۴ کشور دنیا استخراج شده است. براساس آمار (ACFE) در سال ۲۰۱۶ به منظور پیشگیری و کشف موارد تقلب اقدامات اساسی زیر از سوی بنگاه‌ها انجام شده است: حسابرسی مستقل صورت‌های مالی، آیین رفتار حرفه‌ای، حسابرسی داخلی، تاییدیه مدیران در مورد صورت‌های مالی، حسابرسی مستقل اثربخشی کنترل‌های داخلی، بررس مدیریت، کمیته حسابرسی، ارتباط برخط، برنامه‌های پشتیبانی پرسنل، آموزش مدیران و کارکنان، سیاست‌های ضدتقلب، واحد ضدتقلب، تحلیل و پایش فعال اطلاعات، ارزیابی رسمی ریسک تقلب، حسابرسی غیرمنتظره، جابه‌جایی کارها و مرخصی الزامی و پاداش به مخبرین.

مدیرعامل مفید راهبر سپس به اصول حاکمیت شرکتی اشاره کرد و گفت: مسوولیت جامع هیات مدیره شامل تصویب و نظارت بر اجرای اهداف و استراتژی‌ها، صلاحیت و تخصص لازم مدیران، اطمینان از وجود مکانیزم مناسب در رابطه با فعالیت‌های تجاری، استقرار نظام کنترل‌های داخلی کارآ، برقراری تعامل در کل سازمان و گزارش‌دهی مستمر، استفاده موثر از حسابرسان داخلی و حسابرسان مستقل، برقراری نظام جبران خدمات متناسب با ریسک‌پذیری کارکنان و شفافیت کافی برای ذی‌نفعان و افشای به موقع و کافی اطلاعات مهم‌ترین اصولی است که باید در همه بنگاه‌ها پیاده‌سازی شود.

نادریان درخصوص نقش مدیران مالی در برخورد با فساد گفت: مدیران مالی بنگاه‌ها می‌توانند از طریق اقداماتی از قبیل تقویت فرهنگ درستکاری و رعایت ارزش‌های اخلاقی، استقرار کنترل‌های داخلی مناسب، برنامه‌ریزی مدیریت ریسک تقلب و تدوین سیاست‌های ضدتقلب، اقدامات پیشگیرانه و گزارشگری مطلوب، آموزش مستمر مدیران و کارکنان، تقویت نظارت مدیریت و ایجاد تیم‌های اختصاصی ضدتقلب، تسهیل استفاده از سازوکارهای حاکمیت شرکتی، فراهم آوردن شرایط استفاده از حسابرسان مستقل توانمند، اهتمام به شفاف‌سازی و استفاده از سازوکار بودجه‌ریزی مناسب با فساد برخورد کنند.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.