- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

برنامه دولت برای اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در بحث افزایش پایه‌های مالیاتی اطلاع داریم که دولت بنا دارد یک پایه مالیاتی را تحت عنوان «مالیات بر سود سپرده بانکی» مدنظر قرار دهد.


محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به موضوع بررسی بودجه گفت: تصور ما این است که رویکرد دولت در بحث بودجه‌ریزی در حال تغییر است که البته این کار با یک تأخیر ۵ ساله همراه است و با این تأخیر ۵ ساله رویکرد محافظه‌کاری را کنار گذاشته و می‌خواهد رویکرد جسورانه داشته باشد.

وی ادامه داد: البته ما از این رویکرد استقبال می‌کنیم چرا که کشور باید با واقعیت‌های اقتصادی اداره شود و نه با رفتارهای پوپولیستی.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: یکی از مواردی که ما در جریان آن هستیم و دولت برای تصمیم‌گیری به آن موضوع ورود پیدا کرده است در ارتباط با یارانه‌هاست که پرداخت آن و حذف دهک‌های پر درآمد از دریافت یارانه را دولت دارد به جد پیگیری می‌کند. البته معذوریت‌های دولت در یکی دو سال گذشته به خاطر مسائل اجتماعی و انتخابات بوده که انتظار این است در شرایط فعلی راحت‌تر بتواند تصمیم بگیرد.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: در ارتباط با بحث کاهش هزینه‌های جاری نیز اطلاع داریم که دولت رویکرد عملیاتی را می‌خواهد در این‌باره در دستور کار خود قرار دهد که البته اجرای این امر هزینه فضای اداری کشور را نیز به دنبال خواهد داشت ولی این کار کاملاً لازم است و باید انجام شود.

وی افزود: بودجه‌ریزی عملیاتی به این معناست که هر دستگاه به اندازه‌ای که کار می‌کند بودجه دریافت کند و نه اینکه هر ردیف اعتباری که داشته سال بعد این میزان ۲۰ درصد در بودجه افزایش پیدا کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: بعضی از دستگاه‌ها مأموریت‌هایشان مشخص است و خدماتی که به آنها ارائه می‌شود نیز باید در این چارچوب باشد و عملیاتی کردن بودجه جاری به چابک‌سازی دولت کمک می‌کند که البته کار بسیار سختی است و هزینه اجرای آن و فشارهایی که دستگاه‌ها به دولت می‌آورند که ساختار دولت را تحت تاثیر قرار می‌دهد بسیار زیاد است.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: در بحث مسائل مربوط به حذف درآمدهای اختصاصی دولت و شفاف‌سازی در این حوزه است که دولت قصد دارد در مورد ۵۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای اختصاصی خود شفاف‌سازی کند و موضوعی که تحت عنوان درآمد-هزینه می‌آید به درآمدهای مبتنی بر تعریف پس از تخصیص عنوان شود.

وی افزود: در بحث افزایش پایه‌های مالیاتی اطلاع داریم که دولت بنا دارد یک پایه مالیاتی را تحت عنوان «مالیات بر سود سپرده بانکی» مدنظر قرار دهد که البته باید دید در متن لایحه دولت این موضوع به چه شکل نهایی می‌شود، آیا حذف خواهد شد و یا خواهد آمد و اگر در لایحه بیاید به چه صورت خواهد بود و اقداماتی که در این زمینه در حال انجام شدن است در جمله اقدامات اساسی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: در ارتباط با مدیریت طرح تحول سلامت نیز از محورهایی است که دولت به طور جد روی آن کار می‌کند که هزینه‌های این بخش را کمتر کند که بتواند حجم عظیمی از تعهداتی در حوزه سلامت که دولت را زیر فشار قرار داده خارج کند.

پور ابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: بحث کاهش تعهدات طرح بیمه سلامت ایرانیان از موضوعات مهمی است در حوزه کاهش هزینه‌های دولت مد نظر است و احتمال دارد جمعیت تحت پوشش این بیمه افزایش پیدا نکند مگر اینکه بخشی از افراد تحت پوشش این بیمه غربالگری شوند و از این طریق بخشی از تعهدات دولت کاهش پیدا کند.